یادداشتی به قلم دکتر علی اکبر صفوی؛انتظارات دانشگاهیان از وزیر علوم چیست؟

خبر پارسی – دکتر علی اکبر صفوی *:ملاحظات یا انتظارات دانشگاهیان از وزیر علوم چیست و وزیر علوم مطلوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

در ابتدای بحث باید ببینیم وزارت علوم کجاست و چه رسالتی دارد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اساس قانون مصوب مجلس رسالت محوریت علم، محوریت تحقیقات و محوریت توسعه فناوری را در کشور بر عهده دارد. هر کسی درک کوچکی از مفهوم توسعه و از مفاهیم دانش و عصر اطلاعات داشته باشد مهمترین وزارت کشور در توسعه بلند مدت و در زنده نگه داشتن صنعت و در تحلیل صحیح از شرایط جامعه و در اموزش تخصصی و دانش محور نیروی انسانی بعنوان موتور محرک اصلی جامعه را این وزارت می داند، حتی اگر بسیاری از درک ان عاجز باشند.

از نگاه دیگر شاید بتوان گفت که بیش از ٨٠ درصد نخبگان کشور ( شامل اساتید برجسته و جوانان برجسته ) تحت مدیریت در این وزارت هستند. در بحث تولید علم کشور هم بیش از ٨٠ تا ٩٠ درصد تولید علم کشور در دانشگاههایی که مستقیما تحت این وزارت اداره میشوند انجام می گیرد. بزرگترین محافل علم و فکر و اندیشه کشور اینجا هستند. قطعا نیاز به تکرار بیانات امام خمینی( ره) و دیگر توضیحات نمی باشد.

حال بدون شک راحت تر می توان گفت که مطالبات دانشگاهیان تحت پوشش این وزارت چیست و انتظار ملت و دولت از چنین وزارت خانه ای چیست. ایجاد محیطی علمی، پر از نشاط و پویایی و امنیت فکر و اندیشه با حداقل های لازم از نظر امکانات و تسهیلات و اختیارات و بهترین تعاملات بین المللی از حدا قل های مطالبات دانشگاهیان است انهم بجهت اینکه بتوانند وظایف و دین خود را بخوبی در راستای استقلال و توسعه کشور و حل مشکلات بزرگ و پیچیده کشور انجام دهند.

بدون شک فشارهای وارده بر وزارت علوم و بر رئیس جمهور در بحث انتخاب وزیر علوم و در راستای محدود کردن اختیارات وزارت علوم، و محروم کردن مردم و وزارت از خدمات بسیاری از عزیزان، گامهایی واپس گرایانه و در خلاف مسیر حرکت علمی و در خلاف خواست دانشگاهیان است.

از طرف دیگر وزیر علوم باید کاملا با این فضا آشنا باشد و خود از جنس نخبگان و دنیا دیدگان حوزه علم و فناوری باشد. از سویی نیز با توجه به وظایف سخت وزارت و نیز سختی و پیچیدگی مدیریت و همراهی نخبگان برجسته کشور در راستای مطالبات و انعطاف پذیری های منطقی انها، باید تجارب مدیریتی بسیار خوبی در فضاهای دانشگاهی داشته باشد و در عین حال مقبول این قشر های دانشگاهی باشد. در غیر اینصورت نه چندان موفق خواهد بود و نه وظایف وزارت بخوبی انجام میشود و نه کشور از ظرفیت بزرگ نخبگان خود بهره خوبی خواهد برد.

جناب اقای دکتر غلامی که بعنوان گزینه ریاست محترم جمهور پس از پیچیدگی های مربوطه جهت وزارت علوم معرفی شده است بسیاری از این ویژگیها را داراست.

گر چه انتظارات دانشگاهیان در طول ماههای گذشته به شکل های مختلف به مقامات ارشد کشور منتقل شده بود و عدم توجه به این تقاضا ها موجب دلگیری دانشگاهیان زیادی شده است و جناب دکتر سید ضیاء هاشمی سرپرست فعلی وزارت هم خود از توانمندترین و بهترین گزینه های وزارت علوم بود ، لیکن بنظر من دکتر غلامی با درایت و تجربه بسیار بالایی که در سطح مدیریت دانشگاه دارد می تواند بسیاری از این دغدغه ها را کاهش دهد و دوباره موج پویایی علمی و امید به اینده را در دانشگاهیان بهبود جدی بخشد.

این طبیعی است که چون ایشان سالهای زیادی در سطح وزارت حضور نداشته است، آشنایی وسیعی از ایشان در بین اغلب دانشگاهیان نباشد اما باید به سالهای مدیریت دانشگاه ایشان، طی کردن دوران دکتری در یکی از بهترین دانشگاههای جهان و سایر تجارب ارزشمند ایشان توجه کرد. یادمان باشد در سطح کشور استعدادهای فراوانی برای مدیریتهای وزارت علوم وجود دارند و لی چون فرصت هنر نمایی نداشته اند هنوز شناخت خوبی از انها نمی باشد. نکته مهم دیگر انست که ایشان چون سالهای زیادی بعنوان رئیس دانشگاه خدمت موفق داشته اند ، نه تنها با فضای دانشگاهیان آشنایی خوبی دارند بلکه با بسیاری از مدیران موفق سابق و فعلی وزارت علوم و دانشگاههای دیگر کشور هم در ارتباط بوده اند و قطعا از همکاری و مشورت بسیاری از انها بهره گیری خواهند کرد و این امتیاز بزرگی است.

برداشت شخصی من انست که نه تنها اینجانب بلکه بسیاری از بزرگان وزارت علوم در شرایط حاضر کشور و وزارت علوم از ایشان حمایت می کنند و از اغاز فعالیت ایشان اماده کمک و همکاری با ایشان خواهند بود. همه باید به ایشان و به کشور و دولت کمک کنیم و راهی جز این برای بهبود شرایط کشور نداریم. من از همه نمایندگان محترم مجلس هم بدلایل فوق تقاضا می کنم با رای قاطع به ایشان به وزارت علوم کمک کنند.

*استاد و قائم مقام دانشگاه شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.