گزارش سئوال برانگیز ایسنای فارس برای استانداری که رفت!

سعید نظری…………………………
خبر پارسی – در حالی که همه ناظران سیاسی و کارشناسان اقتصادی دو جناح فعال استان فارس، «حسین صادق عابدین» را عامل ورشکستگی اقتصادی این استان در دو سال گذشته می دانند، خبرگزاری ایسنای فارس درگزارشی مملو از تناقضات گفتاری، از دو سال حضور آخرین استاندار محمود احمدی نژاد تجلیل کرد.
خبرگزاری ایسنای فارس در گزارشی سئوال برانگیز به قلم «علی محمد پشوتن» (اینجا بخوانید)که احتمالا با هماهنگی و تائید مسئول ایسنا فارس در تاریخ ۲۰ مهرماه با عنوان «بررسی وضعیت امروز و دیروز فارس» منتشر کرده، تلاش کرده است همه انتقادها به خصوص در حوزه اقتصادی را از حسین صادق عابدین دور کرده و آشفتگی و نابسامانی اقتصادی استان فارس را به روح الله احمدزاده استاندار پیشین فارس و وضعیت اقتصادی کشور مرتبط کند.
خبرنگار ایسنا که به نگارش گزارش های سئوال برانگیز مشهور است، معلوم نیست با چه هدفی چنین گزارش را برای دفاع از عملکرد دو ساله صادق عابدین در آخرین روزهای حضورش در فارس منتشر کرده است.
از جمله موارد متناقض در گزارش پشوتن، اذعان وی به تکمیل پروژه راه آهن شیراز ـ اصفهان است در حالی که این پروژه همچنان وضعیت آشفته ای دارد و اعتبارات برای تکمیل ۱۰۰ درصدی آن همچنان جذب نشده و لکه ننگی در کارنامه دولت نهم و دهم باقی بماند.
در گزارش ایسنا بدون اشاره به خفقان بی سابقه در دوران صادق عابدین که حتی دامن سایت ها و رسانه های اصولگرا را گرفت، وفاق، همدلی و وحدت بین همه گروه‌ها، افراد و خصوصا شخصیت‌های تاثیرگذار در استان را از جمله اقدامات صادق عابدین برشمرده است، در حالی که اصولگرایان با وجود صادق عابدین نه تنها نتوانستند به توافق و همدلی درون گروهی برسند بلکه هر روز از گسترش اختلافات بین آنها خبری منتشر می شود و عدم توافق در انتخاب گزینه ای برای استانداری فارس نمونه بارزی از تنش در بین اصولگرایان است. از طرفی در بین گروه های غیر اصولگرا نیز هیچ وحدتی در دوران زمامداری صادق عابدین مشاهده نشد.
پشوتن در ادامه گزارش خود می نویسد: «وی بی‌هیچ تبلیغی مسیر راه‌اندازی کارخانه تولید پژو پارس شیراز را هموار و این کارخانه را راه‌اندازی کرد و پس از آن به سراغ واحدهای صنعتی دچار بحران رفت و با وکیل قرار دادن فرماندار جدید شیراز که یکی از باسابقه‌ترین فارسی‌های وزارت کشور بود، توانست مشکل را به‌گونه‌ای حل و فصل کند که کارگران این صنایع دیگر در مقابل استانداری تجمع نکنند».
پشوتن البته در جایی دیگر ابراز می کند: «صادق‌عابدین اما نتوانست آنگونه که باید، در موضوع مقابله با بحران بیکاری، موفقیت شاخصی کسب کند و هرچند آمارها را در مقاطعی به سمت کاهش، جابه‌جا کرد اما در نهایت این شاخص،‌ یک نقطه منفی در کارنامه مدیریتی او محسوب شد».
این دو پاراگراف از جمله تناقضاتی است که پشوتن توضیح نمی دهد چگونه بحران صنعتی در فارس فرو کشید در حالی که آمار بیکاری جز نقاط منفی کارنامه صادق عابدین است؟ در حالی که روز به روز جایگاه فارس در سر لیست استان های بیکار کشور مستحکم می شد و دائما اعتراضات نسبت به آمار بیکاری حتی در تربیونهای نماز جمعه فارس فراگیر می شد، معلوم نیست صادق عابدین کدام واحد صنعتی را مجددا راه اندازی کرد و کدام کارگر را به کار بازگرداند؟
اقدام صادق عابدین برای برخورد امنیتی و قضایی با کارگران معترض واحدهای صنعتی بحرانی و ورشکسته در گزارش خبرگزاری ایسنا به عنوان حل مشکل کارگران یاد شده است.
پشوتن در بخش دیگری گزارش خود صادق عابدین را مهربانانه مورد انتقاد قرار می دهد که«حسین صادق‌عابدین اما در موضوع صنعتی کردن فارس و استفاده از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی چندان توفیقی نداشت، اگرچه او شاخص‌های صادرات محصولات غیرنفتی را ارتقا بخشید و زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم کرد اما نتوانست مسیر را در این بعد کاملا هموار کند».
انتشار این گونه گزارشات سینوسی که مملو از تمجید و انتقاد در موضوعی مثل صنعتی شدن فارس در زمان صادق عابدین است، در خبرگزاری معتبری چون ایسنا، آن هم در روزهای پایانی استانداری که می رود، برای اهالی رسانه و کارشناسان جای سئوال دارد!
انتشار این گزارش نشان می دهد باید نگران دو چهره شدن رسانه ها باشیم؛ آنچه که دکتر روحانی در مراسم افتتاح سال تحصیلی دانشگاه ها در دانشگاه تهران نسبت به آن هشدار داد.

1 دیدگاه برای “گزارش سئوال برانگیز ایسنای فارس برای استانداری که رفت!

  1. نکته مهم این است که ممکنه صادرات غیر نفتی افزایش داشته اما به چه صورتی بصورت مواد خام با ارزش برای چین و هند و معادن استان در حقیقت در حال غارت هستند و سودش برای چینی ها و هندی ها است و معلومه که فقط توی این بخش خوب عمل کردن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.