گزارش خبر پارسی از بازار مسکن شیراز/ رکود سنگین همچنان حاکم است

خبر پارسی – گزارش‎ها از بازار مسکن در شیراز حاکیست با سپری شدن فصل اجاره و آغاز پائیز، همچنان رکود سنگین در این بخش از اقتصاد استان حکمفرماست.
در فصلی که گذشت بازار مسکن کمترین میزان نقل و انتقال و اجاره را به نسبت به سال‎های ماقبل خود تجربه کرد.
بنا بر بررسی میدانی خبر پارسی اجاره مسکن در تابستان ۹۴ در شیراز بین ۸ تا ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما در عین حال آمار تائید نشده نشان می‎دهد مستاجران ترجیح داده‌اند اجاره بهای محل فعلی سکونت خود را با اندکی افزایش تمدید کنند.
بنابر همین گزارش افزایش اجاره مسکن در شیراز همسو با سراسر کشور رخ داده اما کشش بازار نتوانسته این افزایش قیمت را تحمل کند.
به گزارش خبر پارسی در موضوع خرید و فروش مسکن نیز رکودی سنگین تر از بخش اجاره بها حاکم است و به ندرت معامله‎ای صورت می‎گیرد. بررسی‎ها نشان می‎دهد کمتر از ۲۰ درصد واحدهایی که در دو سال گذشته احداث شده‎اند به فروش رفته و تقاضای جدی برای خرید محصولات انبوه سازان و سازندگان مسکن در بازار وجود ندارد.
باقری کارشناس و مشاور املاک در شیراز به خبر پارسی گفت: امسال اجاره بها نزدیک به ۱۰ درصد در نقاط مختلف شهر افزایش یافت اما بازار کشش همین میزان اجاره را نداشت.
وی ادامه داد: بسیاری از مستاجران و موجران با افزایش اجاره‌ای در حد ۵ تا ۸ درصد نسبت به تمدید اجاره سال گذشته خود اقدام کردند.
باقری با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته چنین رکودی در بازار مسکن تجربه نکرده بودم، خاطرنشان کرد: در بحث خرید و فروش مسکن، عرضه کافی و حتی بیش از نیاز بازار وجود دارد اما مشتری برای خرید مسکن نیست.
وی بیان کرد: اپارتمان سازهای خوب که روزی مشتری‎ها برای خرید یک واحد آپارتمان پشت درب دفترشان صف می‎کشیدند، الان به دلیل سر رسید تسهیلات باکی حاضرند واحدهای ساخته شده را با تخفیف ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر مترمربع بفروشند اما کسی حاضر به خرید نیست.
این کارشناس و مشاور املاک در شیراز ابراز کرد: رکود در بازار مسکن از نگرانی مردم نسبت به شرایط کشور پس از تحریم ها و نیز کاهش نقدینگی و تورم غیر قابل قبول در این بخش ناشی می‎شود.
وی ادامه داد: بین سال‎های ۹۲ تا ۹۴ قیمت یک واحد مسکونی در شیراز تا ۴ برابر افزایش یافت در حالیکه قدرت خرید مردم در همین مدت هیچ تغییری نداشته است.
به گفته باقری بانک‎ها به بهانه وجود رکود در بازار مسکن از پرداخت تسهیلات ساخت و ساز و تسهیلات خرید خودداری می‎کنند.
وی ادامه داد: در سال ۹۰ بانک مسکن ۳۵ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‎کرد که تقریبا نیمی از بهای مسکن در مناطق معمولی شهر بود ولی هم اکنون در حالی که هیچ تغییری در میزان تسهیلات بانک مسکن رخ نداده اما نرخ مسکن حداقل ۴ برابر شده و شهروندان قادر به خرید نیستند.
این فعال بخش مسکن معتقد است رکود در بخش مسکن جز با بهبود قدرت خرید مردم و تامین نقدینگی بر طرف نخواهد شد.
این فعال اقتصادی افزود: برای صاحبان سرمایه فعلا بهترین و امن ترین مسیر کسب درآمد سپرده گذاری در بانک‎هاست که هم از پرداخت مالیات معاف است و هم سر ماه سودی بیش از ۲۲ درصد را دریافت می‎کنند که در هیچ بخش از اقتصاد مملکت در شرایط فعلی دریافت چنین سودی امکان پذیر نیست.
وی علت دیگر رکود در بخش مسکن را نگرانی مردم از ایران پساتحریم دانست و گفت: در دو سال گذشته بسیاری از نهاده های ساخت و ساز مسکن مثل آهن کاهش قیمت داشته اما نیروی انسانی و هزینه سرمایه دچار افزایش قیمت شده‎اند و باز هم نرخ مسکن ناشی از شرایط رکود کاهش قابل قبولی را تجربه کرد اما نگرانی مردم از ایران پس از اجرای برجام همچنان وجود دارد.
باقری پیش بینی کرد به رغم اینکه دولت بارها اعلام کرده تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در بخش مسکن پرداخت می‎کند اما به دلیل رفتار سخت گیرانه بانک‎ها در این بخش همچنان رکود تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.