کم رغبتی پزشکان برای تخصص!

مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز سه شنبه ١٠ خرداد در یک کنفرانس خبری بیان کرد: در استان فارس ۶۳ بیمارستان، ۱۰‌هزار موسسه و مطب، ۴۱۶ مرکز رادیولوژی بخش خصوصی و دولتی و ۳۷۰ آزمایشگاه وجود دارد و از جهت تعداد مراکز جز دانشگاه‌های اول است.

او افزود: همچنین توسعه خدمات درمانی و دسترسی مردم به این خدمات در سال‌های گذشته به جای تمرکز در شیراز به سمت شهرستان‌ها سوق داده شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه امروز همه شهرستان‌های فارس ۴ تخصص یا ۵ تخصص اصلی را دارند و در بیمارستان‌های قطب نیز همه تخصص‌ها و فوق تخصص وجود دارد، گفت: حجم زیادی از خدمات در صهرستان‌های ارائه می‌شود.

به گفته شریفی، در سال‌های گذشته ۷۰ درصد خدمات در شیراز بود اما اکنون ۵۰ درصد خدمات در شهرستان‌ها است و خدمات درمانی به مناطق محروم رفته است.

پزشکان رغبتی به گرفتن تخصص ندارند

او ادامه داد: هر ساله پزشکان عمومی بعد از گذراندن طرح در آزمون تخصص شرکت می‌کنند و رقابتی هم وجود دارد اما در سه سال گذشته سیاست‌هایی در نظر گرفته شده که پزشکان رغبتی برای تخصص نداشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین مسئله اقتصادی را از مهم‌ترین دلایل این مسئله دانست و عنوان کرد: در سال گذشته متخصص بیهوشی و طب اورژانس اصلا شرکت‌کننده نداشته است چون کاری سخت، کم درآمد و پر استرس است و اگر همین روال باشد و تجدیدنظر نشود؛ بیمارستان‌ها در تخصص بیهوشی و طب اورژاتس دچار مشکل می‌شوند.

شریفی همچنین مالیات برای استادان تمام وقت و متخصصان و عدم تناسب تعرفه‌ها با هزینه‌ها را از دیگر مشکلات بخش درمان عنوان و خاطرنشان کرد: در بخش دولتی همه طبق قانون مالیات را پرداخت می‌کنند و هیچ مشکلی در بحث پرداخت وجود ندارد اما به همین دلیل بسیاری از پزشکان از بخش دولتی است به بخش خصوصی شیفت پیدا می‌کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته ۷.۵ میلیون خدمت پاراکلینکی در بیمارستان‌ها ارائه شده است، افزود: براساس آمار در سال گذشته ۲۸۸ هزار و ۵۷۷ نفر در بیمارستان‌های دانشگاهی بستری و بیش از ۲ میلیون و ۴۲۵ هزار ویزیت شدند.همچنین برآوردها حاکی از این است که بین ۲۷ تا ۳۷ درصد بیماران بستری از استان‌های دیگر هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیشترین مراجعات خارج از فارس به بیمارستان‌ها از استان‌های هرمزگان، خوزستان، کرمان و سیستان وبلوچستان است، عنوان کرد: این موضوع در حالی است که سرانه اعتباری و سهمیه دارو متناسب با این بیماران به استان ارائه نمی‌شود.

شریفی با بیان اینکه در پیک ۶ کرونا ضمن مدیریت بیماری تلاش شد که همه بیمارستان‌ها درگیر کرونا نشود، اظهار کرد: تلاش شد که کمترین درگیری را در بیمارستان‌ها داشته باشیم تا بقیه خدمات تحت شعاع کرونا قرار نگیرد و در همین ایام ۷۲ هزار عمل جراحی انجام شد که کمک بزرگی به مردم کرد.

او با بیان اینکه چندین هفته است که فوتی کرونایی در استان نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر بیمارستان‌ها درگیر نیستند اما رعایت شرایط همچنان لازم است اگر این روند تا یک ماه آینده ادامه پیدا کند می‌توان رعایت را کمتر کرد اما تابع ستاد ملی کرونا هستیم و در حال حاضر ۱۱۰ بستری مشکوک به کووید ۷ نفر بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

توسعه خدمات بستری بیمارستانی متناسب با شاخص باشد

شریفی با بیان اینکه متوسط ضریب اشغال تخت‌ها بیمارستان‌های شهرستان ۳۰ تا ۴۰ درصد است، گفت: توسعه خدمات بستری بیمارستانی باید متناسب با شاخص باشد به اندازه کافی متخصص و سخت افزار داریم اما ضریب اشغال پایین است، چراکه سطح‌بندی خدمات بستری در قانون پیش‌بینی شده اما در بسیاری از موارد فشار می‌آورند که بیمارستان ساخته شود و در نهایت این بیمارستان ممکن است ورشکست شود. ۵ فروند هلی کوپتر اورژانس هوایی در استان وجود دارد، افزود: می‌توان  جابه‌حایی بیمار را به جای ساخت بیمارستان انجام داد.

او با اشاره به پروژه‌های بیمارستانی در حال ساخت نیز گفت: بیمارستان روانپزشکی ۳۰۰ تختخوابی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در شیراز در حال ساخت است که در سفر رئیس جمهور اعتبار آن اختصاص یافته و یکی از ضروریات استان بود چون سرانه تخت در این زمینه خیلی پایین است.

شریفی بیمارستان دوم۳۶۰ تختی مرودشت و بیمارستان دوم ۳۶۰ تختی داراب را از دیگر پروژه‌های دانشگاهی ذکر و بیان کرد: هر دوی این شهرستان‌ها ضریب اشغال بالای ۷۰ درصد دارند که بیمارستان‌ها نیز بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارند. همچنین بیمارستان ۶۴ تختخوابی رستم در شهر مصیری با ۸۵ درصد پیشرفت در حال ساخت است و امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد علاوه بر آن بیمارستان ۶۴ تختی ارسنجان با ۶۰ درصد پیشرفت نیز از دیگر پروژه‌ها است که امیدواریم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گزارشی از آبله میمونی در استان فارس گزارش نشده است، اظهار کرد: کمیته‌ای در دانشگاه علوم پزشکی فعال شده و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده تا اگر فردی مشکوک دیده شد اقدامات به موقع انجام شود.

کیت تشخیص آبله میمونی در فارس موجود است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کیت‌های خاص برای تشخیص این بیماری لازم است، گفت: این کیت‌ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفته و اگر فرد مشکوکی مشاهده شود می‌توانند مراجعه کنند تا با کیت مخصوص خودمان در شیراز تشخیص بیماری صورت گیرد.

شریفی افزود: از نخستین استان‌هایی هستیم که کیت را در اختیار داریم و این قدم بزرگی است اما هیچ نگرانی وجود ندارد چون تاکنون هیچ مورد مشکوکی در کشور و استان گزارش نشده است‌.

او با بیان اینکه نحوه سرایت ترشحات تنفسی و تماس با ضایعات آبله است، خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه تماس و ارتباط با فرد خارجی که مبتلا بوده یا در تماس با بیماری بوده بیشتر در معرض خطر هستند اما کسانی که واکسن آبله زده‌اند تا ۷۰ درصد ایمنی داشته و کسانی که مبتلا شدند شانس ابتلا کمتری دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در پاسخ به چرایی عدم استفاده پزشکان متخصص از دستگاه پوز برای فرار از مالیات هم گفت: این امر را تایید می‌کنیم اما متولی نظارت نظام پزشکی است و اگر تخلفی انجام شود باید قانونی برخورد شود و در نظارت‌های بخش دولتی تعارف نداریم.

او با بیان اینکه در سال‌های گذشته نظارت‌ها کمرنگ شده بود، افزود: از امسال ستاد نظارت بر تعرفه خدمات پزشکی چشکل گرفته و تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نظارت می‌شوند و اگر کسی شکایت داشته باشد اعلام کند و در صورت محرز شدن تخلف به مجموعه قضایی معرفی می‌شوند.

شریفی با اشاره به اشاره به کار این ستاد گفت: از اردیبهشت ماه ۱۲ مرکز و ۷۰ شکایت بررسی شده که ۶۱۰ میلیون تخلف شده بود اما هیچ موردی از اضافه تعرفه در بخش دولتی نداشتیم در حالی که ۷۵ درصد خدمات بستری در بخش دولتی و ۲۵ درصد در خصوصی است اما در خدمات سرپایی این رقم برعکس است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.