کلاه گشاد «اضافه دریافتی مابه التفاوت نرخ دارو» بر سر بیماران خاص!

خبر پارسی: هر دو راست می‌گویند، هم تامین اجتماعی سهم ۸۵ تا ۱۰۰ درصدی داروهای بیماران خاص را پرداخت می‌کند و هم مراکز درمانی و دارویی وزارت بهداشت در تامین دارو و درمان به نرخ جدید اقدام می‌کنند. اما این کلاه گشاد «اضافه دریافتی مابه التفاوت نرخ دارو» است که بار سنگین هزینه دارو و درمان را بر بیمار تحمیل می‌کند.
بررسی یک بیماران خاص و صعب العلاج در شیراز نشان می‌دهد، یک نسخه بیمار مبتلا به سرطان در بیمارستان نمازی شیراز یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت خورده است. داروهای ایرانی شیمی درمانی مدتی است که تولید نمی‌شود و یا از نظر پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز کیفیت درمانی لازم را ندارد. پس در نسخه پزشک بر دریافت داروی خارجی تاکید شده است.
از قیمت داروها پس از ثبت و تائید توسط مرکز تائید دارویی سازمان تامین اجتماعی در بیمارستان نمازی، فقط ۳۵۶ هزار تومان سهم سازمان تامین اجتماعی می‌شود و یک میلیون و ۲۸۵ هزار تومان را بیمار باید به عنوان «اضافه دریافتی مابه التفاوت نرخ دارو» به داروخانه پرداخت کند. علت چیست؟
مدیر فنی شیفت داروخانه بیمارستان نمازی در مورد تفاوت این قیمت و موضوع «اضافه دریافتی مابه التفاوت نرخ دارو» می‌گوید: پزشک متخصص که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم هست، برای بیمار داروهای خارجی تجویز کرده است زیرا اولا داروی ایرانی مدت‌هاست تولید نمی‌شود و یا اصلا این دارو نمونه ایرانی ندارد و یا پزشک و بیمار به داروی ایرانی اعتماد ندارند.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی معمولا برای هر دارو قیمتی را مشخص و در پورتال خود ثبت می‌کند و قیمت‌های بیش از آن را قبول ندارد بنابراین بیمار مجبور است این تفاوت قیمت را به عنوان مابه التفاوت نرخ دارو پرداخت کند.
این دارو ساز با بیان اینکه معمولا لیست قیمت‌های دارویی سازمان تامین اجتماعی با واقعیات بازار خیلی تفاوت دارد، افزود: معلوم نیست تامین اجتماعی بر چه مبنایی داروها را قیمت گذاری می‌کند. تا آنجا که در برخی موارد تفاوت بیش از ۱۰ برابری قیمت دارو در بازار را با لیست تامین اجتماعی شاهد هستیم.
وی بیان کرد: اضافه قیمت دارو تحت عنوان «اضافه دریافتی مابه التفاوت نرخ دارو» در هر نسخه از بیمار اخذ می‌شود و همین ارقام میلیونی را برای هر نسخه بیماران سرطانی و خاص به همراه می‌آورد.
کارشناس تائید دارو سازمان تامین اجتماعی هم در بیمارستان نمازی با تائید نظر مدیر فنی شیفت داروخانه این بیمارستان اظهار کرد: قیمت گذاری دارو در سازمان تامین اجتماعی بر مبنای نرخ ارز و تولید داخلی انجام می‌شود بنابراین تامین اجتماعی نمی‌تواند بیش از ارزش واقعی برای هر دارو بپردازد.
به گفته این کارشناس تامین اجتماعی، معمولا داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مراکز تامین داروی بیماران خاص و صعب العلاج از شرکت‌های مختلف و با برندهای مختلف دارو تامین می‌کنند تا آنجا که برخی از داروها در بعضی مواقع بیش از ۳ قیمت مختلف در برندهای متفاوت دارند.
وی افزود: در چنین شرایطی به صلاح سازمان تامین اجتماعی است که ارزان ترین دارو را ملاک عمل قرار دهد اما در بسیاری مواقع حتی بیش از میانگین نرخ یک دارو را پرداخت می‌کند.
به گزارش خبر پارسی، یکی از بیماران سرطانی حاضر در بیمارستان نمازی به خبر پارسی گفت: قریب به ۲۰ سال است که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستم و هر ماه سر وقت حق بیمه خود را پرداخت می‌کردم تا اینکه سال گذشته متوجه شدم مبتلا به سرطان هنجره هستم.
وی ادامه داد: برای هر بار شیمی درمانی قریب به ۹۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنم که همان اضافه دریافت مابه التفاوت نرخ دارو است.
این بیمار سرطانی ۵۴ ساله ادامه داد: انجمن‌های مددکاری و خیریه که با بیمارستان نمازی همکاری می‌کنند بیش از سازمان تامین اجتماعی به بیماران کمک می‌کنند. در هر حالی که تامین اجتماعی از یک نسخه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند اما انجمن‌های خیریه معمولا تا ۴۰۰ هزار تومان کمک حال ما بیماران می‌شوند.
وی ادامه داد: اکثر داروهای بیماران خاص و صعب العلاج خارجی است و اصلا منشا تولید در کشور ندارد اما تامین اجتماعی به نرخ داروی ایرانی قیمت گذاری می‌کند مثلا می‌گوید فلان آمپول اگر در ایران تولید شود، قیمتش این قدر است؛ پس ما هم بیشتر از این نمی‌دهیم.
این بیمار سرطانی، با ابراز تاسف از آنچه در سازمان تامین اجتماعی رخ می‌دهد، ادامه داد: وقتی برای حق ویزیت یک پزشک عمومی از ۱۰ هزار تومان فقط ۳ هزار سهم بیمه می‌شود، چگونه می‌توان انتظار داشت این بیمه فریادرس بیمارانی چون ما شود؟
یک بیمار پیوند کبد هم به خبرپارسی گفت: داروهای پس از پیوند همگی ساخت کشورهای اروپایی و در انحصار چند کشور خاص است و هیچ مشابه ایرانی ندارند.
وی ادامه داد: به دلیل تمرکز انجام اعمال جراحی پیوند در شهرهایی چون شیراز و تهران، داروهای این نوع بیماری هم فقط در این شهرها و در مراکز دولتی پیدا می‌شود و لذا دائما مجبوریم هم برای کنترل وضع پیوند و هم خرید و تامین دارو به شیراز یا تهران سفر کنیم.
این بیمار که از شهر سقز در غرب کشور برای درمان به شیراز سفر کرده است، افزود: اختلاف نظر در نرخ قیمت دارو بین وزارت بهداشت و تامین اجتماعی برای بیماران پیوندی نیز درد سر ایجاد کرده است.
به گفته وی هم اکنون تامین اجتماعی کمتر از ۲ درصد نرخ واقعی هر نسخه را پرداخت می‌کند و مابه التفاوت نرخ واقعی دارو باید توسط بیمار تامین شود.
به گزارش خبر پارسی، اختلاف نظر وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی در قیمت‌گذاری نرخ دارو به خصوص در دو سال اخیر باعث افزایش نگرانی‌های بیماران صعب العلاج شده و علاوه بر درد و رنج بیماری، مشکلات زائد مالی را نیز بر آنان تحمیل می‌کند.
اعلام خبر برگشت قیمت دارو به سال ۹۱ پس از حضور وزیر جدید دولت یازدهم، بارقه‌هایی از امید را در بیماران خاص و صعب العلاج ایجاد کرد اما تاخیرهای پی در پی و ارائه‌ وعده‌های خالی از واقعیت، به افزایش ناامیدی در این بیماران دامن زده است.
آخرین وعده اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای تغییر و کاهش نرخ دارو ۹ مهرماه بود اما بررسی خبر پارسی نشان می‌دهد نه تنها این وعده محقق نشده است بلکه دامنه اختلافات وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی در خصوص قیمت گذاری نرخ دارو بالا گرفته و هیچ کدام حاضر نیستند آنچه به صرف بیمار است را اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.