کفه سیاسی شورای شهر سنگینی می کند؟/سم مهلک سیاسی شدن درشریان شورا

خبر پارسی – شوراهای اسلامی شهرو روستا که یادگاراصل مردم سالاری دینی و توسعه سیاسی دردوران اصلاحات است، نهادی ست غیر دولتی که با هدف تسهیل زندگی مردم شکل گرفته است.

یکی از مهمترین چالش ها و آسیب های جدی شوراهای شهر و به تبع آن مدیریت شهری، عدم شناخت و درک صحیح از واقعیت ها و ابعاد متنوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی شهر و غلبه نگاه سیاسی در تصمیم گیری ها و اقدامات مدیران و تصمیم گیران شهری است. این نوع نگاه موجب شکل گیری نوعی رشد نامتوازن و عدم تعادل در توسعه شهری خواهد بود. در حالی که مدیریت شهری و برنامه ریزی مطلوب و کارآمد در شهرها به دلیل پیچیدگی های ذاتی خود نیازمند بینش و دانشی همه جانبه است.

دولتی شدن، ورود به بازی‌های سیاسی و انفعالی عمل کردن شوراها از جمله آسیب‌های شوراهای شهر و روستاست اما درحالی که این نهاد با هدف حضور بیشتر مردم در نظام اداری کشور و برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی تشکیل شده به نظر می رسد کفه سیاسی شورای چهارم شهر شیرازدرطول عمر کوتاه خود برکفه وظایف اصلی اش سنگینی می کند.

تعدادی از اعضای  این شورا دراولین قدم با کاندیدا کردن فرماندار اسبق و درعین حال سیاسی شیرازثابت کردندکه به شدت به دنبال پاسخ گویی به محبت های سرهنگ عزیزی در دوران حضورش در فرمانداری شیراز هستند. هرچند عزیزی به هر دلیلی شهردار شیراز نشد و اولین برنامه این تعداد را با شکست مواجه کرد،اما نمایندگان تفکر راست تندروکه در انتخابات ریاست جمهوری تنها ۱۱٫۵ درصد از آرارا به دست آورده بودندو درسایه رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان خودرا برنده ی انتخابات شوراها می دانستندحاضرنشدند از فرصت به دست آمده چشم پوشی کنند.

اگر ازتقسیم پست های شورای شهر بین آن ۱۵ نفرچشم پوشی کنیم ،می توان از تغییرات گسترده در سیستم اداری و تزریق نیروی همفکربا جبهه پایداری به سیستم شورا و شهرداری را دومین گام این عده برای تسلط کامل برنهاد شورا یاد کرد.

نهادی که به گفته مقام معظم رهبری “باید با هوشیاری‌ و دقت‌، وظایف‌ و مسؤولیت های‌ قانونی‌ خود را به‌ طور کامل‌ به‌ انجام‌ برساند، تا این‌ تجربه‌ نو به‌ دلایلی‌ همچون‌ سرگرم‌ شدن‌ به‌ مسایل‌ غیر لازم‌، برخورد سیاسی‌ با موضوعات‌ و یا اختلافات‌ داخلی‌ شوراها، به‌ شکست‌ کشیده‌ نشود؛ زیرا اگر تجربه‌ شوراها با ناکامی‌ مواجه‌ شود، جامعه‌ و کشور، ضرر بسیار بزرگی‌ متحمل‌ خواهد شد. “

درچنین شرایطی و علی رغم توصیه های فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر عدم ورود نهاد شورا به مباحث سیاسی ،به نظر می رسد شورای چهارم شهرشیرازتوسط تعدادی از اعضای خود با سرعت هرچه تمام تر به سمت سیاسی شدن پیش می رود.گواه این ادعا توزیع دعوت نامه هایی ۷ خطه با دوغلط املایی!!مربوط به همایشی موسوم به “رویکردجریان اصولگرایی برای امروز و آینده سیاسی کشور”درصحن علنی شورا و توسط کارمندان شورای شهر است.

همایشی  که قراراست به میزبانی جبهه پیروان خط امام ورهبری در این هفته در شیراز برگزارشود.

این در حالی است که مطابق فصل سوم و از مواد ۶۸ الی ۷۸ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا درباره وظایف و اختیارات شوراها حتی یک کلمه ای هم از باب اختیارات شوراها در خصوص مجوز اظهارنظر سیاسی در قبال قوای سه گانه نیامده و شوراها را در محدوده فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی و سایر امور رفاهی‌ دانسته است.

اعضای شورای شهر شیراز باید به این نکته توجه داشته باشند که شوراهای شهر و روستا هم‌اکنون دوره چهارم خود را می‌گذرانند و انتظار مردم از این نهاد روز به روز بیشتر می‌شود، اما برخی آسیب‌ها شوراها را مورد گزند خود قرار داده است.

اعضای شورای شهر باید به این باور برسندکه با چنین تحرکات سیاسی ظرفیت نهاد اجتماعی  مانند شورای شهر که باید دغدغه اصلی خود را به معضلات و مشکلات مردم معطوف کند، به هدر می‌دهد.

شورای اسلامی شهر وظیفه فرهنگی،اجتماعی و عمرانی دارد و نباید اعضای شورای اسلامی شهر شیرازبه دلایل و موارد خاص وارد مسایل سیاسی شوند.چراکه اعضای شورای شهر قبل از آنکه وامدار احزاب و گروه‌های سیاسی باشند تعهد دارند که به مصالح و دغدغه‌های مردم بیندیشند.

20140127_232517

7 دیدگاه برای “کفه سیاسی شورای شهر سنگینی می کند؟/سم مهلک سیاسی شدن درشریان شورا

  1. جالبه این آقای شعرا تو تبلیغاتش اصلا نگفته بود که دبیر این حزب ست. حتمن میدونسته که بنویسه رای نمی آورده

  2. برادر این شورا ارزش تحلیل ندارد حیف است مطالب این سایت وزین به این کار اختصاص داده شود

  3. اگر چند تا میخ و تخته مفت گیر می واومد در چنین شورایی را تخته می کردم ولی حیف که ارزش خرج کردن چند میخ و تخته هم ندارند

  4. مهمتر از این اسنادی وجود دارد که بعضی از اعضای شورای شهر از بودجه و امکانات دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تبلیغات در انتخابات شوراها استفاده کرده اند. اگر خبر پارسی مایل باشد این اسناد را در اختیار شما خواهم گذاشت.

  5. آقای محترم چرا چرت و پرت می نویسی
    ایشون به عنوان عضو شورای شهر وظایف مشخصی و همینطور به عنوان دبیر این تشکل سیاسی نیز وظیف خاصه خود را دارد
    لطفا برای مغشوش کردن ذهن مردم از هجو گویی بپرهیزید

  6. شورای شهری که اعضایش با کمک نبلیغاتی دکتری که سنگش را به سینه می زنند تادر به این کرسی راه پیدا کنند، بهتر از این نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.