کشت چهار فصل پیرامون تالاب بحران زده پریشان!

معاون محیط زیست فارس گفت: از هزار حلقه چاه موجود و فعال در اطراف تالاب پریشان بحران‌زده!، ۳۰۰ حلقه غیرمجاز است و مابقی هم در چهار فصل سال کشت بدون محدودیت انجام می‌دهند.

نبی‌الله مرادی سه‌شنبه ١٧ خرداد در یک کنفرانس خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در محل پارک ملی بمو برگزار شد، در پاسخ به سئوال ایسنا مبنی بر شناسایی مناطق مستعد آتش سوزی در فارس بیان کرد: از ابتدای دهه ٩٠ آتش سوزی‌ها در فارس شدت بیشتری گرفته که هم دلیل انسانی و هم طبیعی در بروز آنها نقش داشته است.

او ادامه داد: طی تفاهم نامه‌ای میان سازمان جنگل‌ها و هم محیط زیست و براساس تجارب به وجود آمده، اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت.

معاون محیط زیست فارس عنوان کرد: در این راستا تشکیل گروهها در نقاط مختلف استان، تجهیز گروهها، ایجاد آتش بر، رده بندی نقاط بحرانی و … در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مرادی، ۴ تا ۵ منطقه از مجموع مناطق تحت حفاظت محیط زیست در فارس با ریسک بالا در آتش سوزی شناسایی شده و در همین راستا امکانات بیشتری به این مناطق اختصاص داده شده است.

او اضافه کرد: خوشبختانه از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل تعداد آتش سوزی کمتری در مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان رخ داده است.

معاون محیط زیست فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه مورد آتش سوزی در مساحتی کمتر از سه هکتار ثبت شده است.

مرادی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص تالاب‌های فارس گفت: دو تالاب ممسنی و برمشور زنده هستند و مابقی در شرایط سختی گرفتار شده‌اند.

او ادامه داد: وضعیت تالاب پریشان بسیار بحرانی است و هیچ آبگیری هم نمی‌کند.۴٠ میلیون متر مکعب کسری مخزن در این تالاب داریم.

معاون محیط زیست فارس گفت: هزار چاه در اطراف این تالاب فعال است که ٣٠٠ مورد آن غیرمجاز هستند و مابقی هم در چهار فصل سال کشت انجام می‌دهند بدون محدودیت!

مرادی با بیان اینکه طرح انتقال اب از سد نرگسی نیز برای تالاب پریشان در دستور کار است، افزود: در طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی سد نرگسی پیش‌بینی شده که با احداث آن ٢٠ میلیون مترمکعب آب به تالاب پریشان پس از آبگیری اختصاص داده شود.

او اظهار کرد: برای تالاب پریشان، بختگان، مهارلو و کافتر طرح احیاء تدوین شده و تفاهم نامه‌ای هم بین دستگاههای اثرگذار منعقد و براساس دستور استاندار تکلیف شده که طبق برش زمانبندی شده پیش بروند.

مرادی در خصوص منطقه حفاظت شده بهرام گور، خاطرنشان کرد که در دهه چهل، تفاهمنامه‌ای بین محیط زیست و معادن منعقد شد که طبق آن برخی مناطق مشمول ممنوعیت فعالیت معدنی نبود و به تبع آن پروانه‌های زیادی صادر شد.

معاون محیط زیست فارس با اشاره به دهه ۹۰ با افزایش تعداد مجوزها، اعتراضاتی مطرح شد، گفت: پس از این با همکاری سازمان صمت قرار بود ۵ پهنه مشخص و به محیط زیست معرفی شود و به جز این ۵ پهنه در جای دیگری متقاضی پروانه جدید وجود نداشته و برخی پروانه‌های قدیمی هم ابطال شود که اکنون به دو پهنه تقلیل یافته است.

خلیل تبری، کارشناس بخش انسانی محیط زیست فارس نیز گفت: فارس دارای تیم قوی آموزشی است و برنامه آموزشی ویژه پرسنل برگزار می‌شود.

تبری با بیان اینکه برای تمام واحدهای درخواست کننده صنایع، سمن‌ها، دستگاههای اجرایی و …دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، افزود: محتوای آموزشی بر مبنای محیط زیست پایدار برنامه ریزی می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.