کسری نوری :ستاره شدن در مطبوعات سخت نیست/روزنامه ها نیاز جامعه را بشناسند

خبر پارسی – «کسری نوری» در هفته خبرنگار  شیوه های نرم خبر و سرمقاله نویسی را در دانشگاه تابستانه فرهنگ و هنر شیراز آموزش داد.

IMG_20160721_174016

 «کسری نوری» که کارش را از سال  ۷۱با روزنامه سلام آغاز کرده و در طول بیش از ۲۰ سال فعالیت در روزنامه های سلام،صبح امروز،آفتاب امروز،بهار ،زن ، روزنامه ایران و ایران ورزشی وظیفه سردبیری و مدیرمسئولی را برعهده داشته ،اکنون به عنوان مشاور رسانه ای وزارت نفت فعالیت می کند.

 او در دانشگاه تابستانه فرهنگ و هنر شیراز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باب جدیدی از روزنامه نگاری را درخصوص سرمقاله نویسی،یادداشت نویسی و آشنایی با شیوه های خبر نرم برای نزدیک به ۵۰خبرنگار و روزنامه نگار باز کرد.

نوری صحبت اش را با تاکید بر آموزش و مطالعه آغاز کرد اما موضوع مهم را تجربه دانست و بر جای خالی تجارب کافی در روزنامه نگاری تاکید کرد و افزود: بخشی از روزنامه نگاری اکتسابی و بخشی دیگر ذاتی است و استفاده از تجارب دیگران به عنوان حلقه های مفقوده روزنامه نگاری محسوب می شود.

وی سرمقاله را نوشته ای دانست که موضع رسانه را نسبت به یک رویکرد مشخص می کند و سه هدف دیدگاه ،تجزیه و تحلیل و جهت دهی به ذهن مخاطب را دنبال می کند و ویژگی های مختلفی از جمله تشریح،تک موضوعی بودن، شروعی تاثیرگذار را دنبال می کند.

این روزنامه نگار پیکره یادداشت و سرمقاله را تشریح و انواع سرمقاله نویسی در ایران را بررسی کرد و گفت:یک سرمقاله نویس خود ویژگی هایی دارد که تسلط بر جزئیات روزنامه نگاری و آشنایی کامل با تمام بخش ها داشته باشد و داشتن قدرت تجزیه و تحلیل ،ذهن پویا و خلاق و جسارت کافی است که یک یادداشت و سرمقاله خوب می سازد.

نوری با تاکید بر اینکه مطبوعات ما هنوز نتوانسته اند به یک نهاد تبدیل شوند گفت:باید کارهای مطبوعاتی را به افرادی واگذار کرد که به بلوغ و پختگی رسیده باشند جامعه ای که مطلبی را چشم بسته نمی پذیرد سواد رسانه ای دارد و با خواندن هر مطلبی ابتدا به فکر فرو می رود.

«در نبود سواد رسانه ای کافی این روزنامه ها هستند که می توانند تاثیرگذار بوده و موثر عمل کنند به شرط آنکه نیاز جامعه را بشناسند .»

نوری با تاکید بر اینکه رویکرد تحلیلی راه نجات روزنامه هاست ادامه داد:در مطبوعات ما ستاره شدن سخت نیست به شرط آنکه روزنامه نگاران سخت تلاش کنند و به مسائل از ابعاد دیگر توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در نگارش یادداشت روزنامه نگار نباید دچار احساسات شود بلکه مستدل سخن گوید تاکید کرد: کسی که شم روزنامه نگاری نداشته باشد نمی تواند گزارشگر موفقی باشد.روزنامه نگار باید شم خبرنگاری داشته باسد تا قدرت تجزیه و تحلیل در وی قوی شود و با مطالعه بسیار بر سایر بخش ها اشراف پیدا کند.

کسری نوری در ادامه دوره آموزشی نرم خبر را سبکی برای تصویرسازی دانست که به جزئیات می پردازد و البته تاحدودی تحلیل هم می کند ،این سبک ماهیت گزارش دارد و دایره وار مسیر را می پیماید،از یک پاراگراف طلایی طی می کند و به انتهایی می رسد که با یک پاراگراف طلایی مواجه می شود.

این روزنامه نگار کهنه کار تصریح کرد:باید دقت داشت در نرم خبر رویداد از چند منبع رسمی روایت می شود البته باید دقت داشت که تمام اخبار را نمی توان به این سبک نگاشت مگر رویدادهای فرایندمدار را.

وی در ادامه توضیح روند نرم خبر این شیوه را دارای شروع و پایانی طلایی دانست که در مقطعی با هم تلاقی می کنند اما متاسفانه مخاطب گاها این سبک را نمی تواند بپذیرد.

نوری معتقد است:نرم خبر البته مخالفانی دارد که معتقدند در قالب این سبک خبر نویسی به مخاطب جهت دهی می شود و موافقان نیز معتقدند ظرافت و قدرت داستان پردازی در این شیوه اهمیت دارد ، در این شیوه اگر نتوان وجه تحلیلی را رعایت کرد عده ای برداشت داستان دارند همچنین باید در انتخاب سوژه و پردازش کاری کرد که مخاطبان جذب شوند.

وی در پایان این دوره ۸ ساعته تفاوت های نرم خبر و گزارش خبری را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد:درنرم خبر شروع و پایان بهم مرتبط اند اما در گزارش خبری داستان پردازی و تصویر سازی نداریم و تا حد زیادی به منبع رسمی اتکا می کنیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.