کبد چرب، بیماری خاموش و خطرناک قرن

خبرپارسی – کبد(جگر) اندام مهمی در بدن است که بدون آن ادامه زندگی غیرممکن است؛ پانکراس(لوزالمعده) و کبد، نقش مهمی در هضم و متابولیسم مواد غذایی بر‌ عهده دارند.

به گزارش “وب دا” در شیراز، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: کبد چرب، تا حدودی در جامعه ما شایع است و در نتیجه آن، بسیاری از بیماری ها و یا اختلالات تغذیه ای ایجاد می شود.

“مهدیه فرید” افزود: بیماری کبد چرب در اثر تجمع مقدار زیادی چربی در سلول های کبدی ایجاد می شود که سبب بروز التهاب کبد و در صورت درمان نشدن، به سمت آسیب غیرقابل برگشت سلول های کبدی پیش می رود.

 او با تقسیم بندی کبد چرب به دو دسته کبد چرب غیر الکلی و کبد چرب الکلی، افزود: عوامل خطر ایجادکننده کبد چرب شامل الکل، اختلالات چربی خون، چاقی، به ویژه چاقی شکمی، دیابت، جراحی بای پس معده، سوء تغذیه، کاهش وزن سریع، بیماری ویلسون، مصرف بعضی از داروها مانند “تتراسایکلین”، “اسید والپروئیک” و “آمیو دارون”، مواد کورتون‌دار، استروژن های صنعتی و بعضی از داروهای کنترل سرطان است.

این کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اینکه این بیماری سیر پیش‌رونده دارد و در مراحل اولیه بدون علامت است، گفت: کبد چرب ممکن است سال ها ادامه یابد تا منجر به ایجاد سیروز کبدی و در نهایت نارسایی کبد شود.

 “فرید” در ادامه توصیه های رژیمی برای درمان کبد چرب را شامل کاهش وزن، تامین پروتئین موردنیاز بدن افراد مبتلا از منابع غذایی مانند غذاهای دریایی، گوشت لخم و بدون چربی، حبوبات و منابع گیاهی، رژیم محدود از غذاهای پُرچربی و سرخ کردنی و استفاده از روغن های مایع مانند روغن زیتون به جای کره و روغن حیوانی، دنبه و روغن جامد، استفاده از ماست و شیر کم چرب یا بدون چربی، جایگزینی سس مایونز با آبلیمو و آبغوره، مصرف زیاد میوه و سبزی در طول روز و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده مانند کیک، بیسکویت، آبمیوه های صنعتی و فست فودها، عنوان کرد.

استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین Cمانند مرکبات و سبزی ها، استفاده از منابع غنی از “سلنیوم” به ویژه غذاهای دریایی، پرهیز از مصرف نیکوتین(دود و سیگار)، استفاده بیشتر از منابع غذایی دارای “پتاسیم” مانند موز، کشمش، آلو و بادام، نوشیدن آب کافی در طول روز در فاصله های بین وعده های غذایی، پرهیز از مصرف مقدار زیاد ویتامین A و پرهیز از مصرف مرغ، ماهی و گوشت خام یا نیمه پخته به دلیل خطر شدید عفونت به باکتری ها و انگل ها و داشتن پیاده روی منظم به میزان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز، دیگر توصیه های این کارشناس تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.