چهار گزینه احتمالی اصلاح طلبان برای شهرداری شیراز

خبر پارسی – شهرداری مهمترین نهاد شهر برای شهروندان و نقطه امید آنها برای آرامش،گفت و گو، توسعه،عمران،رفاه و نشاط است.

بهبود کیفیت زندگی در شهر همواره کانون اصلی توجه برنامه ریزان بوده است. در سال های اخیر مطالعات پیرامون کیفیت زندگی به طور عمده بر ماهیت شهری تمرکز کرده و بحث بر روی کیفیت زندگی شهری در میان تحقیقات و مطالعات تجربی رواج یافته است.

امروز  ارتباطات بین شهروندان با محیط شهر،  محیط شهر با شهروندان، شهروندان با مدیران شهری و مدیران شهری با شهروندان  بسیار حایز اهمیت است.انتخاب شهردار برای شیراز به عنوان یک شهر گردشگری و فرهنگی کار آسانی به نظر نمی رسد. یک شهردار موفق برای شیرازباید این ارتباطات را  بخوبی درک کرده و بر این فرایندهای ارتباطی، به گونه ای کارآ مدیریت کند.

در تمام سال هایی که علیرضا پاک فطرت شهر شیراز را مدیریت کرد،رویکرد او رویکرد توسعه سواره محور بوده است، غافل از آنکه رویکرد مدیریت شهری نوین در دنیا رویکرد افزایش «زندگی پذیری پیاده محور» است. یعنی باید در وهله اول به انسان ها در توسعه اهمیت داد تا خودروها.اما جناب شهردار در مصاحبه اخیر خود با ایسنا عنوان می کند از وقتی که شهر را تحویل گرفته پل و تقاطع برای شهر ایجاد کرده و منتقدانش را متهم می کند که اهل کار نیستند!

 مدیریت شهردار کنونی شیراز نه تعریف درستی از شهر انسان محور دارد نه امکان ایجاد شهر خودرو محور، و همین مساله تا امروز شهر را سردرگم کرده است که این رویکرد باید اصلاح شود و قطعا با ادامه فعالیت پاک فطرت اصلاح نخواهد شد.

از گوشه و کنار شنیده می شود اصلاح طلبان به گزینه هایی چون مهندس عبدالحمید معافیان، مهندس کریم شورانگیز،مهندس حیدر اسکندر پور و مهندس علیرضا قائدیان برای شهرداری شیراز فکر می کنند.

خبر پارسی مروری گذرا بر کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان برای شهرداری شیراز دارد.

شاید مهمترین و جدی ترین گزینه اصلاحات در استان فارس برای شهرداری شیراز،رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در فارس یعنی مهندس عبدالحمید معافیان باشد.

او که از ابتدای سال ۱۳۶۰ به عنوان مدیر هنرستان،مدیریت را تجربه کرد،۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۵ معاون فنی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس می شود و ۲ سال بعد یعنی در سال ۶۷ ردای مدیریت اداره کل آموزش و پرورش فارس را بر تن می پوشد و تا سال ۷۲ در حالی که مدیر نمونه کشوری هم می شود در این سمت باقی می ماند و در همین سال به عنوان معاون آموزشی وزیر به تهران کوچ می کند.دو سال بعد با حکم وزیر رئیس آموزش و پرورش استثنایی می شود و پس از دو سال یعنی در سال ۷۶ مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و امور بین الملل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می شود.مهندس معافیان تا سال ۸۰ در این سمت فعالیت می کند و در همین سال به عنوان رئیس سازمان صنایع و معادن استان فارس به زادگاه خود برمی گردد.یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۸۱ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برمی گردد و تا سال ۱۳۸۳ به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نقش موثری در توسعه فارس ایفا می کند و با حکم رئیس وقت سازمان مجددا به تهران کوچ می کند و تا سال ۱۳۸۴ به عنوان معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مشغول به کار می شود.در نیمه دوم سال ۸۴ این معافیان بازنشسته می شود و پس از آن در هیئت مدیره شرکت های بخش خصوصی فعالیت می کند.

تجربه طولانی این مهندس اصلاح طلب در تمام سال های خدمت و انتخاب او به عنوان مدیر نمونه در سمت های مختلفی که بر عهده داشته از مرد خنده رو اصلاحات در فارس یک سرمایه تمام نشدنی ساخته که تجربه وزین او می تواند درشهرداری شیراز از او یک چهره ماندگار شهری بسازد.

گزینه دیگر اصلاح طلبان مهندس کریم شور انگیز،متولد و بزرگ شده شیراز و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت و کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه شیراز است.

مهندس شورانگیز در زمان مسئوولیتش بر استانداری کهگیلویه راه یاسوج به شیراز،یاسوج به سمیرم،یاسوج به اقلید و یاسوج به امامزاده علی که برای اتصال به دهدشت بود را متحول می کند و استان تا حدود زیادی از بن بست خارج می شود.

او سپس بحث عمران شهری یاسوج و کمک به شهرداری ها ی استان را برای آباد کردن شهرها در دستور کار خود قرار داد.

از دهه شصت و دهه هفتاد به عنوان دهه طلایی فعالیت های فرهنگی جهاد دانشگاهی یاد می شود،دهه ای که مهندس شورانگیز ریاست این نهاد را بر عهده داشت.

تجربه موفق او در قامت استانداری ایلام و نیز دقت و نظم سازمانی اش در زمان تصدی معاونت برنامه ریزی استانداری فارس در دوره اصلاحات و اشرافی که بر مباحث حوزه عمرانی و شهری دارد،در کنار کارنامه درخشان فرهنگی او در جهاد دانشگاهی فارس این مهندس بازنشسته را نیز می تواند به صندلی شهرداری شیراز نزدیک کند.

مهندس حیدر اسکندرپور فرماندار دولت اصلاحات در شیراز نیز گزینه دیگر روی میز اصلاح طلبان برای شهرداری شیراز است.

این دانش آموخته مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه شیراز ،از جمله نیروهایی بود که در حمله عراق به آبادان مسئولیت دفاع از شهر را بر عهده داشت .او همچنین در یک دوره برنامه ریزی شهری که توسط یک دانشگاه فرانسوی و دانشگاه آزاد برگزار شده بود شرکت کرد و با موفقیت این دوره را گذراند.مهندس اسکندر پور همچنین کارشناسی ارشد مدیریت صنایع را نیز دارد.

وی که در سمت شهردار کازرون در دهه ۷۰ همکاری نزدیکی را با آیت‌الله ایمانی داشت، پس از آن به شهرداری بوشهر منصوب شد و در اواخر همین دهه به سازمان ثبت احوال کشور رفت و معاون سازمان شد.

اسکندرپور در اوایل دهه ۸۰ برای مدت ۴ سال فرماندار شیراز و مشاور وقت استاندار فارس بود و در بخش‌های مختلف وزارت کشور از جمله حوزه برنامه‌ریزی اشراف کامل دارد.

مرد آرام اصلاحات در فارس که قائم مقام ستاد انتخابات مرکزی دکتر روحانی در فارس را نیز در انتخابات اخیر بر عهده داشت،تنها گزینه ای است که در میان کاندیداهای احتمالی شهرداری شیراز سابقه شهرداری را دارد هم در مرکز استان و هم در شهرستان.تجربه فرمانداری او در شیراز نیز می تواند کمک شایان توجهی به شهرداری احتمالی اش کند.

مهندس علیرضا قائدیان از مدیران خوش فکر و تکنوکرات دولت اصلاحات،متولد و بزرگ شده شیراز و از دیگر گزینه های شهرداری این شهراست .وی نیز مهندس مکانیک خوانده و در رشته مدیریت کارشناسی ارشد را اخذ کرده است.او که در حال حاضر نایب رئیس شورای اصلاح طلبان فارس است،مسئوولیت ستاد تبلیغاتی اصلاح طلبان برای شورای شهر شیراز را نیز بر عهده داشت و منتخبین شورا رابطه خوبی با وی دارند.

 حضور پر رنگ فارس در نمایشگاه «آی تی بی» برلین که مهمترین رویداد سالانه صنعت گردشگری جهان به شمار می رود و‌نیز حضور در نمایشگاه گردشگری بین المللی «جاتا»ی ژاپن که یکی از معتبرترین نمایشگاههای مرتبط با صنعت توریسم است از اتفاقات خوب دوره مدیریت قائدیان بر میراث فرهنگی و گردشگری فارس است، دوره ای که فارس پای ثابت حضور در مهمترین نمایشگاه های گردشگری دنیا بود.

قائدیان همچنین نمایشگاه بین المللی بازار گردشگری در خاورمیانه با حضور ۱۵ کشور را در شیراز ایجاد و آن را در unwto یا همان سازمان جهانی گردشگری ثبت کرد.

در زمان مدیریت قائدیان همچنین تابلوهای بین راهی با استاندار دهای بین المللی ساماندهی شد و در زمان او بود که ‌مجموعه گردشگری خلیج فارس نیز با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان مجوز ساخت گرفت و در دوره ۵ ساله مسئوولیتش بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۲۴ هتل مجوز ساخت گرفت.این آمار زمانی معنا پیدا می کند که تا قبل از او تنها ۲۰ هتل در استان وجود داشت.

ظرفیت بالای گردشگری در شهر شیراز،تحصیلات و عملکرد خوب مهندس قائدیان در حوزه برنامه ریزی و ارتباطات خوبی که می تواند با دیگر شهرهای مهم دنیا بگیرد این مدیر تکنوکرات را  به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلبان برای اداره شهر معرفی کرده است.چهره فرهنگی شهر شیراز و غفلت هایی که در دوره طولانی مدت اصولگرایان به لحاظ کارکرد فرهنگی شهر شده،می تواند از امتیازات دیگر قائدیان برای تصدی شهرداری شیراز باشد.

***

 اگر ویژگی های یک شهردار خوب را خلاقیت،برنامه ریزی،دانایی و نگاه درست به مشکلات بدانیم،هرچهار گزینه اصلاح طلبان از شرایط فوق برخوردارند.به نظرمی رسد هرکدام از این گزینه ها هدایت شهر شیراز را عهده دار شود،می توان به توسعه و پیشرفت شیراز امیدوار بود.داشتن سابقه حرفه ای در امور شهری و آشنایی با معیارهای واقعی مدیریت شهری ویژگی کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان برای شهرداری شیراز است.ویژگی منحصر به فردی که هر عضو شورا را وسوسه می کندبه  این کاندیداهای احتمالی برای شهردار شدن رای بدهد.

در هر صورت هر شخصی شهردار شیراز شود، باید بتواند از تمام متخصصان علوم شهری و انسانی برای برنامه ریزی شهری کمک بگیرد و تنها به معماران و شهرسازان اتکاء صرف نداشته باشد. به عبارت دیگر او باید به برنامه ریزی و مدیریت شهری، با دیدی همه جانبه نگاه کند و تنها مدیر عملیات عمرانی نباشد.عملیاتی که علیرضا پاک فطرت نتوانست در حد نام شیراز آن را فرماندهی کند.

شهردار شیراز باید به یاد داشته باشد، توسعه با آگاهى و دانایى مردم نسبت به حقوق شان و تکالیف شان در قبال اداره امور شهر محقق مى شود.شهر فقط ساختن پل و تقاطع نیست که اگر هم بود جانمایی آنها اهمیت بالایی داشت…

در پایان یادآور می شویم خبر پارسی فقط به بررسی پررنگ ترین گزینه های احتمالی شهرداری شیراز پرداخت و این احتمال وجود دارد که هیچکدام از آنها بر صندلی اول شهر تکیه نزنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.