پیاده روی بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های غیر واگیر

خبرپارسی – پیاده روی و فعالیت بدنی مناسب یکی از کم هزینه ترین راه ها برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند پرفشاری خون و بیماری های قلبی، بیماری دیابت یا قند، سرطان ها، بیماری های تنفسی و بیماری های اسکلتی عضلانی است.
به گزارش “وب دا” در شیراز، مسوول واحد میانسالان مرکز بهداشت شهدای گمنام خبر داد: سلامتی یکی از مهمترین نعمت هایی است که خداوند به انسان ها ارزانی داشته است و ما انسان ها قدر و قیمت آن را نشناخته و با از دست دادن آن، پی به اهمیتش می بریم.
“لیلا جاهد” درباره شهر نشینی و شرایط همراه آن توضیح داد: وجود ترافیک سنگین، آلودگی هوا، مسیرهای طولانی برای رسیدن به مقصد از جمله محل کار، محل تحصیل و یا خرید روزانه و در نتیجه استفاده از وسایل نقلیه ی موتوری از عواملی هستند که باعث شیوع کم تحرکی در جوامع شهر نشین شده است.
او ادامه داد: افزایش تراکم جمعیت و در نتیجه آپارتمان نشینی و کاهش ایمنی، کمبود و نبود پارک ها و فضاهای سبز به میزان کافی، کمبود مکان های ورزشی ارزان و در دسترس نیز، از دیگر عواملی در این زمینه هستند.
مسوول واحد میانسالان مرکز بهداشت شهدای گمنام با اشاره به نقش ورزش در سلامتی افراد، ادامه داد: ورزش یا فعالیت بدنی مناسب موجب شادابی و تندرستی انسان می شود زیرا اشخاص تندرست، بی حوصله و تنبل نیستند.
او افزود:‌ این افراد با آمادگی جسمانی خوب خود و انرژی زیادی که دارند، دیرتر خسته شده و کارها را در مدت زمان کمتر و با شادابی بیشتری انجام می دهند.
“جاهد” با اشاره به تعریف ورزش گفت: به هرگونه حرکت بدن که بهوسیلهی ماهیچه ها ایجاد میشود و نیاز به مصرف انرژی دارد، فعالیت بدنی گفته میشود.
او اضافه کرد: ورزش نوعی فعالیت بدنی سازماندهی شده است که با هدف بازی و سرگرمی، توانایی بیشتر، تندرستی یا دسترسی به تناسب اندام به صورت فعالیت های بدنی منظم، مکرر یا برنامه ریزی شده انجام می شود.
مسوول واحد میانسالان مرکز بهداشت شهدای گمنام در رابطه با فواید فعالیت بدنی تصریح کرد: با کاستن عوامل خطر ساز، بیماری های قلبی عروقی مانند پر فشاری خون و افزایش قند و چربی خون، از ابتلا به سکته های قلبی و مغزی در آینده و از مرگ زودرس جلوگیری می شود.
او با بیان اینکه اغلب دانش آموزانی که فعالیت بدنی بیشتر و اندام متناسب تری دارند، از خلق و خوی بهتری نسبت به هم کلاسیهای خود برخوردارند، ادامه داد: با ورزش، ظرفیت کاری نوجوان به مقدار قابل توجهی افزایش مییابد و باعث نوعی اعتماد به نفس، استقلال عمل بیشتر در زندگی و حفظ عزت نفس بهویژه در زمان بزرگسالی، در او ایجاد می شود.
“جاهد” افزود: ورزش به علت افزایش قدرت سیستم ایمنی و اثرات مفید روانی موجب کاهش علایم بیماری ها و نوعی احساس رضایت بخش و مطلوب از زندگی در نوجوان ایجاد می کند.
مسوول واحد میانسالان در ادامه با اشاره فواید ورزش برای انواع بیماری ها گفت: به دلیل حساس شدن سلولهای بدن به نشانه های انسولین با پیشگیری از ابتلا به بیماری “قند” یا “دیابت نوع ۲″، در بیماران مبتلا به این بیماری هم باعث کنترل بهتر میزان قند خون می شود.
او با اشاره به این موضوع که کنترل بهتر میزان قند خون میزان احتیاج به انسولین و مقدار داروهای ضد قند خوراکی را کاهش می دهد، توضیح داد: این موضوع با اثر مثبت بر میزان چربی خون، موجب کاهش چربی خون مضر “تری گلیسرید و تا اندازه ای LDL” و افزایش چربی خون مفید “HDL” میشود و از این طریق هم به سلامت قلب و عروق کمک می کند.
این مسوول مرکز بهداشت در پایان گفت: در دسترس ترین، راحت ترین، ارزان ترین، و کم عارضه ترین راه برای فعالیت بدنی مؤثر”پیاده روی” است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.