وقتی تنها سایت حامی دولت در دانشگاه فیلتر می شود!/ رئیس جمهور: آزادی بیان و اندیشه حق همه مردم است

خبر پارسی – در حالی که حسن روحانی تنها کاندیدایی بود که در مدت انتخابات دوره یازدهم ریاست‏ جمهوری چند بار بر ضرورت گردش آزاد اطلاعات در کشور تاکید کرد،گفته می شود در روزهای پایانی هفته گذشنه  زیر مجموعه مدیر منتصب در دولت وی سایت خبر پارسی را در مراکز تحت پوشش خود فیلتر کرده بود!

بنا بر گفته دانشجویان و برخی از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی شیراز،در روزهای پایانی هفته گذشته این دانشگاه دسترسی به سایت خبر پارسی را در بعضی از مراکز خود از جمله ساختمان مرکزی دانشگاه،بیمارستان نمازی و دانشکده دندانپزشکی برای کاربران غیر ممکن ساخته بودکه در این صورت باید برای دست اندرکاران دانشگاه یاد شده اظهار تاسف کرد.این اقدام دانشگاه در صورت صحت قضیه، بی احترامی به شعار انتخاباتی ریاست محترم جمهور همه دلسوختگان نظام و آرمان های جمهوری اسلامی است . شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی شعار محوری انقلاب بود و آزادی بیان در چهار چوب قانون اساسی مهمترین دغدغه نخبگان بوده و هست.مگر نه اینکه از جمله مهمترین نخبگان جامعه را دانشجویان و بویژه دانشجویان رشته های مختلف پزشکی می دانند؟فیلترینگ سایت خبر پارسی در دانشگاه و مراکز تابعه آن چه معنایی می تواند داشته باشد؟جالب اینکه خبر پارسی تنها سایت فراگیر حامی دولت در استان است و فیلترینگ آن از سوی مراکز دولتی دهن کجی آشکار به شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور است .نهادینه کردن این تفکر (محدودیت در اطلاع رسانی)در دانشگاه  مشخص می کند از تفکری که حجت شرعی را مهم تر از آئین نامه اجرایی دولت می داند، انتظاری بیش از این نیست، تعجب ما از این است که چرا مدعیان اصلاح طلبی چون دکتر هاشمی حاضر به همکاری با این تفکر می شوند و سرپرستی معاونت پژوهشی دانشگاهی با این طرز فکر را قبول می کنند!خوب است اولین کار پژوهش دکتر بصیر هاشمی میزان رضایتمندی دانشجویان از ادامه ریاست دکتر ایمانیه باشد!

پرسنل بیمارستان نمازی،دانشجویان خوابگاه شهید دستغیب،پرسنل ساختمان مرکزی دانشگاه ، دانشکده دندانپزشکی و دانشجویان دانشکده پزشکی از جمله کسانی بودند که اواخر هفته گذشته در تماس با خبر پارسی از فیلنرینگ این سایت در دانشگاه ابراز گلایه کردند،هرچند این مشکل امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه ۹۲ خوشبختانه مرتفع شده و خبر پارسی قابل دسترسی در مکان های یاد شده می باشد.

گردش آزاد اطلاعات و عدم محدودیت در اطلاع رسانی را  از پایه های زندگی در جوامع مدرن دانسته اند و یکی از وجوه تمایز حکمرانی شایسته و صالح از حکومت های نا کارامد و ستمکار؛ را نیز کفیت و میزان فصای آزاد اطلاع رسانی دانسته اند. استفاده از سانسور، خودسانسوری و اختناق رسانه ای حربه اصلی حکومت های تمامیت خواه و غیر دمکراتیک برای بقاء است و در دنیای امروز هیچ کس نمی تواند جلوی حرف حق و یا ناحق را بگیرد. بنابراین گردش آزاد ارتباطات در دنیای امروز وجود دارد و رئیس جمهور محترم نیز  بر این مسئله ناکید دارد به طوری که می گوید: «همه مردم دنیا از جمله مردم ایران باید به شبکه اطلاعات جهانی دسترسی داشته باشند و در جهان امروز دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی بیان و اندیشه حق همه مردم از جمله مردم ایران است». با این وصف  عجیب است نهادی دولتی، تنها سایت فراگیر حامی دولت و دارای مجوز در استان را هر چند مقطعی فیلتر کند!

حضرت امام خمینی قدس السره الشریف در فرازی از کلام خود می فرمایند:

اسلام را همان طور که هست، عرضه کنید

از همه کمیته‌ها، از همه پاسدارها، از همه معممین، از همه اهل منبر، از همه اهل محراب، از همه مسلمانها، عاجزانه، با کمال عجز و تواضع، استدعا مى‌کنم که این اسلامى که الآن به دست شما افتاده است وارونه نشانش ندهید؛ همان طور که هست عرضه کنید. اگر اسلام را همان طور که هست عرضه کنید، دنیا قبولش مى‌کند؛ متاع خوبى است. اما اگر چنانچه امروز خداى نخواسته ما یک جور عملى بکنیم که این عمل اسباب این بشود که بگویند اسلام اینطور هست، بزرگتر خیانت را ما به اسلام کردیم. این یک سفارش عمومى است که پیش من اهمیت دارد و باید عرض بکنم به همه، به همه قشرهاى ملت باید عرض بکنم با کمال دقت توجه کنید که یک قدم خلاف اسلام نباشد، یک قدم. با کمال دقت ملاحظه کنید که کمیته هایى که در تحت کفالت شماست اشخاصى‌ توى آن نباشند که خلاف اسلام عمل مى‌کنند. با کمال دقت ملاحظه کنید کسانى که به عنوان اسلام، به عنوان مسلمین، به عنوان چه، معممین کذا، اینها یک قدم خلاف برندارند که خداى نخواسته چهره اسلام را برخلاف آنطورى که هست قبیح نشان بدهند. این در نظر من از همه چیزها اهمیتش بیشتر است و مسئولیتش هم بیشتر. همه ما مسئولیم که این کار را انجام بدهیم؛ یعنى آنطور که، آنقدرى که، قدرت داریم این کار را انجام بدهیم که گمان نشود که اسلام هم مثل سایر حکومت هاى دیگر هست و تا حالا دستشان چیزى نبوده؛ حالا که دستشان آمده، همانند که بودند و همانند که هستند و ( صحیفه امام، ج‌۸، ص: ۵)

ایشان به صراحت قبل از همه‌پرسی جمهوری اسلامی فرمودند: «در جمهوری اسلامی هر فرد از آحاد ملت حق دارد مستقیما و در برابر سایرین زمامدار مسلمین را استیضاح کند و او موظف است که جواب قانع کننده بدهد.»

امیرالمومنین  (ع) نیز در دوره حکومت خود نه تنها آزادی بیان را محدود نکرد، بلکه با صراحت بر گسترش این آزادی تاکید ورزید و فرمود:

«. . . فلاتکلمونی بما تکلم به الجبابره و لاتتحفظوا منی بما یتحفظ به عند اهل البادره و لاتخالطونی بالمصانعه و لاتظنوا بی استثقالا فی حق قیل لی . . . آن سان که با جباران سخن می گویند با من سخن مگویید و از من پنهان مدارید آن چه را از مردم خشمگین به هنگام خشمشان پنهان می دارند . هم چنین به چاپلوسی و تملق با من رفتار نکنید و مپندارید که گفتن حق بر من گران می آید .»

مشی خبر پارسی فاصله گرفتن از چاپلوسی و تملق و حرکت در مسیر گردش آزاد اطلاعات است،لذا امیدواریم آنچه در روزهای پایانی هفته گذشته اتفاق افتاد دیگر تکرار نشود؛همانگونه که گفنیم: استفاده از سانسور، خودسانسوری و اختناق رسانه ای حربه اصلی حکومت های تمامیت خواه و غیر دمکراتیک برای بقاء است و البته از دانشگاهی چون علوم پزشکی شیراز بعید است از این حربه استفاده کند.

3 دیدگاه برای “وقتی تنها سایت حامی دولت در دانشگاه فیلتر می شود!/ رئیس جمهور: آزادی بیان و اندیشه حق همه مردم است

  1. سانسور و برخورد با منتقدین جزء لاینفک مدیریت آقایان است. لابد برای این هم حجت شرعی می تراشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.