وضعیت وخیم درختان چنار و نارنج در شیراز

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم، ٨٠ درصد درختان نارنج و چنار فضای سبز شهری کلانشهر شیراز در وضعیت وخیم به سر می‌برند.

محمدحسین فرحبخش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه به دلیل مسمومیت خاک و استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی، ریشه این درختان درگیر انگل “نماتد” شده است، گفت: البته تمام کشاورزی کشور به گونه‌ای درگیر این بیماری شده است.

او خشک شدن سر شاخه‌ها و کوچک شدن بیش از حد میوه و خزان درختان در فصل تابستان را از نشانه‌های ابتلای درخت به این بیماری اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم افزود: انگل نماتد، با تغذیه از ریشه و سوراخ کردن تنه درخت زمینه قارچی شدن درخت را فراهم کرده است.

فرحبخش با بیان اینکه امروز تعادل زیستی خاک از بین رفته و چرخه زیستی کنترل طبیعی خالت معکوس به خود گرفته است، عنوان کرد: تنها راه نجات خاک استفاده از ترکیبات غیرشیمیایی است.

او تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل سم پاشی‌های زیاد بسیاری از کرم‌ها و موجودات ریز موجود در خاک که از انگل‌ها تغذیه می‌کردند از بین رفتند و کل خاک درگیر نماتد شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم استفاده از کودهای زیستی را یکی از مهمترین راهکارها برای از بین بردن این انگل اعلام کرد و گفت: باید برای از بین بردن این انگل از آفت کش‌های گیاه پایه و کودهای زیستی تجزیه پذیر استفاده کرد تا خاک مجددا احیاء شود.

فرحبخش تاکید کرد: امنیت غذایی کشور در گرو تولید محصول سالم و کشاورزی ارگانیک است.

او بار دیگر خاطرنشان کرد: باید به مشکل درختان نارنج شیراز به صورت جدی ورود کرد، زیرا برند شیراز است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فصل پنجم در پایان گفت: این شرکت تولید آفت کش‌های مرتبط با این انگل نماتد را در دستور کار خود قرار داده است.

فرحبخش در پایان با اشاره به حمایت‌های انجام شده برای فعالیت این شرکت دانش بنیان گفت: با تلاشهای دکتر علیرضا ظهیرامامی؛ رئیس کانون کارآفرینی استان فارس و مهندس یحیی طاهری مشاور کانون کارآفرینی استان و مدیر عامل شرکت کارآفرینان و ایده پردازان پرتو دانش که به عنوان همراه و حامی کارآفرینان و شرکت دانش بنیان بودند،  توانستیم در بحث تولید و تجاری سازی محصول سریع‌تر پیش برویم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.