وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش بین‌المللی بزرگداشت حافظ:فرهنگ را در کشور نمی‌توان در تاریک‌خانه‌ها توسعه داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در قانون مطبوعات یکسری نبایدها قید شده که باید به آنها توجه کرد و خارج از آن مطبوعات آزاد هستند که هرچه می‌خواهند بیان کنند و بنویسند، زیرا واقعاً فرهنگ را در کشور نمی‌توان در تاریک‌خانه‌ها توسعه داد، بلکه باید در یک فضای باز توسعه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، علی جنتی، شامگاه پنج‌شنبه – ۱۸ مهرماه – در حاشیه برگزاری هفدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت حافظ در جوار آرامگاه خواجه شیراز در جمع خبرنگاران بر آزادی مطبوعات در چارچوب قانون تأکید کرد و گفت: در قانون مطبوعات یکسری نبایدها قید شده و هیئت نظارت بر مطبوعات که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اعضای آن است و اعضای ۷گانه از قوه قضائیه، حوزه علمیه و… دارد، وظیفه نظارت بر مطبوعات را برعهده دارد.

وی اضافه کرد: در این هیئت فقط از نبایدها مراقبت می‌شود که خلاف قانون صورت نگیرد و خارج از آن مطبوعات آزاد هستند که هرچه می‌خواهند بیان کنند و بنویسند، زیرا واقعاً فرهنگ را در کشور نمی‌توان در تاریک‌خانه‌ها توسعه داد، بلکه باید در یک فضای باز توسعه داد.

جنتی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حمایت از خبرنگاران گفت: یک صندوق حمایت از نویسندگان و هنرمندان که در حال حاضر حدود ۶۰ هزار خانوار را تحت پوشش دارد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است و تلاش می‌کنیم که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و سایر اصحاب مطبوعات بتوانند تحت پوشش آن قرار گیرند.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: باید در جهت تقویت این صندوق گام برداشت، زیرا بر اساس بدهی‌های کلانی که به سازمان تأمین اجتماعی داشت در آستانه تعطیلی بیمه‌ها بود و ما تلاش کردیم بخشی از تعهدها را بپردازیم تا بیمه‌ها قطع نشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا شیراز پتانسیل این را ندارد که به عنوان دومین شهر ادبی دنیا مطرح شود، گفت: شأن شیراز بالاتر از این است، اما در این زمینه باید تلاش کرد.

جنتی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم که در این زمینه تلاش کنیم، اما قولی نمی‌دهیم. زیرا قول باید بر مبنای بررسی جامع باشد که بتوان انجام داد، به خصوص در صحنه بین‌المللی که باید تمام شرایط بین‌المللی آن در نظر گرفته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:‌ با سیاست‌های رئیس جمهور فضای بین‌المللی برای کشور باز می‌شود و امید آن می‌رود که در این فضا بهتر از گذشته بتوانیم با دنیا تعامل کنیم و امیدواریم در حوزه فرهنگ این تعامل صورت گرفته و بتوانیم با استفاده از دیپلماسی فرهنگ، فرهنگ و تمدن خود را بهتر به دنیا معرفی کنیم و شیراز نیز یک شهر شناخته شده در دنیا است که امیدواریم بتوانیم این مهم را محقق کنیم.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تأسیس معاونت قرآن و عترت در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: این معاونت یک معاونت نوپایی است که باید آن را تقویت کنیم؛ به نحوی که بتواند کلیه مجامع قرآنی کشور اعم از حافظان،‌ قاریان و تمام کسانی که در زمینه قرآن قلم می‌زنند و نمایشگاه قرآنی برپا می‌کنند را تحت پوشش خود قرار دهد.

وی بر ضرورت انجام فعالیت‌های قرآنی به‌صورت مردمی تأکید کرد و افزود: تلاش می‌کنیم در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموعه اقدامات قرآنی مردم حمایت، پشتیبانی و هدایت کنیم و به هیچ عنوان به دنبال دولتی کردن امور قرآنی نیستیم.

جنتی با اشاره به تشکیل جلسه با اعضاء فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ارتباط نزدیکی با فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی برقرار کردیم و در هفته جاری در جلسه این فراکسیون شخصاً شرکت کردم که تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا دبیرخانه دائمی یکی از جشنواره‌های بین‌المللی در شیراز دائر می‌شود، گفت: قول می‌دهم در این زمینه تلاش کنم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا در شیراز به عنوان مهد فرهنگ، تمدن، هنر، ادب و شعر جشنواره مناسبی که متناسب با این شرایط شیراز باشد برگزار شود و در این زمینه باید دقت کنیم که جشنواره‌هایی که در سال‌های آینده قرار است برگزار شود کدام متناسب با وضعیت موجود شیراز است.

جنتی درباره راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی حافظ تصریح کرد:‌ باید در این جهت تلاش کرد، اما نمی‌توان از اکنون قول داد زیرا ما تلاش می‌کنیم که اول کار انجام دهیم، سپس اعلام کنیم که چنین کاری انجام شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد:‌ باید تأسیس بنیاد بین‌المللی حافظ صورت گیرد و این یکی از کارهای واجبی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بر روی آن اهتمام داشته باشد و ما نهایت تلاش خود را در جهت راه‌اندازی بنیاد بین‌المللی حافظ انجام خواهیم داد. وی در ادامه با اشاره به شرایط کانون‌های مساجد این وزارتخانه اظهار کرد: کانون‌های مساجد به دلیل اینکه کار ستادی انجام می‌دهند به معاونت تبدیل نخواهند شد.

جنتی به مجوزهای چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بر روی ۴ استان تحقیق شده که خودشان در استان با توجه به فرهیختگانی که در آن‌جا وجود دارد بررسی کتاب‌ها را انجام داده و مجوز صادر کنند و فارس نیز یکی از استان‌هایی است که با وجود صاحب‌نظران و دانشمندان فراوان چنین شرایطی دارد و باید این کار را برای آن نیز انجام دهیم.

وی تأکید کرد:‌ اصولاً تلاش داریم که کار بررسی کتاب را با سرعت انجام دهیم و هر کتاب بیشتر از دو ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معطل نماند و جهت تحقق این امر باید حتما توزیع کار در استان‌ها صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در نظر داریم با تشکیل گروه‌هایی در قم از اصحاب فکر و روحانیان خوش‌فکر کل کتاب‌های دینی که قرار است در کشور چاپ شود آن‌جا چاپ شود؛ همچنین بسیاری از نهادهایی که صاحب‌نظر هستند به آن‌ها تفویض اختیار داده شود که خودشان مجوز صادر کنند.

جنتی ادامه داد:‌ همچنین در میان ناشران توانمندی که با داشتن تجربه ۴۰ الی ۵۰ ساله با داشتن تجربه و افرادی آشنا به قانون چاپ کتاب، تفویض اختیار مجوز چاپ کتاب اعطا خواهد شد که بار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.