همه چی آرومه؛یک ساختمان با چند منظور!/پردیس سینمایی گلستان،فرصتی برای رونق گردشگری در شیراز

خبر پارسی – فرزاد صدری – بیش از یک دهه پیش وقتی شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران زمین مطرح شد،خیلی ها انتظار داشتند داشته های فرهنگی این شهر نیز افزایش پیدا کند .به طور مثال انتظار می رفت سینماها های ما علاوه بر افزایش کمی، کیفیت بهتری نیز پیدا کنند و علاوه بر اکران فیلم های روز سینمای ایران،شاهد حضور دست اندرکاران این مدیوم قوی رسانه ای نیز در شیراز باشیم اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه از تعداد صندلی های سینما نیز کاسته شد همچنانکه شاهد تعطیلی کتابفروشی های خیابان زند بودیم!
حوشبختانه تاسیس سینما فرهنگ به همت کوروش کمالی سروستانی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس راه را برای افتتاح سایر سالن های سینمایی باز کرد و دکتر بهزاد مریدی نیز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس سینما هنر و تجربه را راه انداخت و در شهرستان ها نیز اتفاقات فرخنده ای رخ داد و افتتاح سالن های سینمایی از شیراز به سایر شهرستان های فارس سرایت پیدا کرد.با این همه هنوز شیراز در حسرت یک پردیس سینمایی می سوخت و این آرزو گویی برای شیرازی ها یک رویای دست نیافتنی بود.
ایجاد سالن‌های چندمنظوره برای راحتی و رفاه هر چه بیشتر مخاطبان و فراهم کردن شرایط برای تبادل آرا و نظرات، نقد و بررسی فیلم‌ها، در کنار آن تفریح و آرامش خانواده ها در یک پردیس‌های سینمایی آرزوی شهروندان شیرازی بود تا افراد خانواده با هر سن و سالی بتوانند در کنار هم یک روز تعطیل را سپری کنند و آنچه را که به دنبالش هستند، در یک محیط فرهنگی به دست آورند.
شهرداری تهران چندین سال پیش برای تنوع و تمرکز بخشی در ارائه خدمات فرهنگی، هنری و فراغتی به شهروندان، اقدام به ساخت پردیس های سینمایی کرد و حالا شهروندان شیرازی چشم انتظار شورا و شهردار خود بودند تا رویای آنها را محقق کند.شهردار شیراز اما نه به اوقات فراغت شهروندان اهمیت داد و نه اساسا کارکرد اجتماعی ،فرهنگی پردیس سینمایی را می دانست! نه شهردار و نه شورا کمکی به تنوع فعالیت های فرهنگی در شهر و اوقات فراغت شهروندان در جهت ایجاد پردیس سینمایی نکردند تا بار دیگر کوروش کمالی سروستانی در قامت مدیر دانشنامه فارس بخشی از ساختمان دانشنامه خود را به پردیس سینمایی اختصاص دهد تا از بار ترافیکی شهر کم کند و مردم برای دیدن یک فیلم سینمایی، باتحمل ترافیک فراوان و رسیدن به سینمای موردنظر، تنها با شانس دیدن یک یا دو فیلم روبرو نباشند.

او با ایجاد پردیس سینمایی گلستان این فرصت را در اختیار شهروندان یک منطقه پرجمعیت از شهر گذاشت،تا آنها با چند گزینه برای دیدن فیلم روبرو باشند و نقش مهمی را در بهبود کاهش ترافیک ایجاد کند چرا که شهروندان می توانستند منوی تفریحی یک روزشان را در پردیس سینمایی به طور کامل ببیدید؛ فیلم تماشا کنند، غذا بخورند، خرید کنند و یک ساختمان را با چند منظور استفاده کنند!
خبر پارسی معتقد است: پردیس سینمایی گلستان می تواند در آینده امکانات فرهنگی هنری دیگری نیز ارائه دهد که از جمله می توان به ایجاد گالری، سالن نمایش تئاتر، کلاس‌های آموزش هنر، فروشگاه‌های فرهنگی مرتبط و حتی سالن‌های ورزشی مثل بولینگ و بیلیارد نیز ارائه دهد.

با این مقدمه طولانی به سراغ تعدادی از شهروندان شیرازی رفته ایم تا نقطه نظرات آنها را نیز در باره ایجاد یک پردیس سینمایی جویا شویم.

img02102744

بابک که بالای چهل سال سن دارد از افتتاح پردیس سینمایی گلستان ابراز خوشحالی می کند و می گوید:تصویر جمعیت شاد،متفکر و گاه غمگینی که از در سینما خارج می شوند،حکایت از یک رویداد فرهنگی و اثر بخش فکری در میان شهروندان می دهد. حس دیدار این شهروندان در لحظه خروج از سینما برای من حس لطیفی است.شهروندانی که سینمای وطنی را به فیلم های بی کیفیت ماهواره ترجیح داده و بودن در کنار خانواده برایشان آرامش به ارمغان آورده است. به نظرم پردیس سینمایی گلستان در کنار نمایش فیلم می تواند دیگر محصولات فرهنگی و صنایع دستی و حتا پوشاک را به شهروندان ارائه دهد تا آدم ها، چه اهل فیلم باشند و چه نباشند، بتوانند یک روز کاملشان را در یک مجتمع بگذرانند و حداکثر نیازهای تفریحی شان همانجا تامین بشود.

شیدا به موقعیت جغرافیایی پردیس سینمایی گلستان اشاره می کند و می گوید:افتتاح این پردیس در یک منطقه خوب همراه با دیزاین مناسب و نیز نور و صدا و تصویر فوق العاده همه و همه باعث شده که تمایل من و دوستانم در استفاده از این مکان فرهنگی بیشتر شود.قبلا فقط یک سالن سینما بود و دیگر هیچ! الآن اما همزمان چند سالن سینما و چند فیلم که به راحتی می توانی فیلم مورد علاقه ات را انتخاب کنی.وجود مجتمع تجاری آفتاب فارس در کنار سینما نیز نیازهای دیگر ما را در زمینه خرید برآورده می کند و مهمتر از همه اینکه مجبور نیستیم برای دیدن فیلم ترافیک اعصاب خرد کن مرکز شهر را تحمل کنیم.به نظرم پردیس سینمایی گلستان در یکی از بهترین موقعیت های جغرافیایی شهر ایجاد شده و به کاهش بار ترافیک در این منطقه نیز کمک کرده است به ویژه اینکه ایستگاه مترو نیز دقیقا بغل دست ورودی سینماست و این یعنی همه چی آرومه!(این را که گفت با صدای بلند خندید و ادامه داد): این خنده آرامش بود!
ماهرخ دوست او نیز که از حرف شیدا خنده اش گرفته می گوید: واقعا وجود این پردیس سینمایی برای ما که معمولا با جمع دوستانِ دخترِ خود برای اوقات فراغت بیرون می زنیم آرامش و امنیت است.همین که چندساعتی را بدون دغدغه در یک محیط فرهنگی و در یک سالن خوب ،فیلم خوب می بینیم خیلی عالی است .
حمید نیز یک جوان علاقمند به سینما و فعالیت های فرهنگی است او نیز در بیان ویژگی های مثبت یک پردیس سینمایی می گوید: پردیس‌های سینمایی در تهران ، این امکان را برای خانواده ها به وجود می آورد که با داشتن سنین متفاوت و سلایق گوناگون، هرکدام به‌طور مجزا نیازهای فرهنگی و تفریحی خود را در یک‌زمان برآورده کنند.نمایند. معتقدم مهم‌ترین خاصیت پردیس‌ سینمایی گلستان، چندگانگی امکان نمایش فیلم هاست و امیدوارم به زودی امکانات دیگر، تفریحی نیز به این مجموعه اضافه شود،چرا که هم به رونق آن می افزاید و هم شهروندان با یک تیر دو نشان زده اند و آنها علاوه بر دیدن فیلم به تفریح مورد علاقه خود نیز پرداخته اند.
به گزارش خبر پارسی مدیریت خوب ِ یک پردیس سینمایی می‌تواند در رونق اقتصادی این مجموعه و رسیدن به اهداف فرهنگی و اجتماعی آن نقش موثری داشته باشد.انتخاب فیلم خوب،در کنار امکانات رفاهی ،تفریحی و صد البته برخورد مناسب با شهروندان باعث می شود مخاطب احساس کند دغدغه دیگری ندارد و می‌تواند تمام آنچه را که می‌خواهد در این مجموعه پیدا کند.

تردیدی نیست که پردیس سینمایی گلستان با مدیریت کلان و جامع نگر کوروش کمالی سروستانی می تواند به رونق گردشگری شهر نیز کمک کند به ویژه اینکه اغلب تعداد قابل توجهی از گردشگران شیراز را گردشگران فرهنگی تشکیل می دهند.

۵۷۳۳۵۱۲۱

۲۱۷۴۹۲۸

۱۳۹۵۰۵۲۶۱۱۳۱۴۹۸۸۱_photol

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.