همراه با نوک حمله دولت یازدهم در فارس!/کامیاب مدیر آبادگر دولت تدبیر و امید

خبر پارسی – فرزاد صدری – تابستان سال ۹۳ وقتی او را  به استاندار وقت برای مدیرکلی ورزش و جوانان فارس پیشنهاد دادیم،به سختی به فهرست مدیران کل دولت تدبیر و امید در فارس اضافه شد.

رزومه کاری او اگرچه عنوان مدیر کلی را نداشت و همه سابقه اش به معاونت مالی اداره کل تربیت بدنی وقت  و مدیرعاملی باشگاه برق شیراز خلاصه می شد اما روزهایی که در دولت اصلاحات باشگاه فرهنگیان را مدیریت می کرد کمتر فرهنگی است که به یاد نداشته باشد.عمران و رفاه در مجموعه کوچک تحت اختیارش هوش ذاتی او را در رفاه و آبادانی نوید می داد.بعدها وقتی معاونت مالی تربیت بدنی فارس را در زمان رشید خدابخش به عهده گرفت بسیاری از ساخت و سازهای حوزه ورزش به نام مدیر کل تمام شد اما آنهایی که دقت و پیگیری او را در مباحث مالی زیر نظر داشتند شهادت می دهند که موفقیت های نسبی خدابخش در حوزه ساخت و ساز مدیون ترازنامه دقیق مالی  “حیدر علی کامیاب کلانتری ” است.او اگرچه مدیر کل نبود اما در ماموریت های خود به تهران با وزارتخانه نفت لابی می کرد تا اعتبار میلیاردی نصیب ورزش فارس کند.

کامیاب در سیاهترین روزهای باشگاه برق شیراز در یک تصمیم کاملا اشتباه مدیرعاملی این باشگاه را پذیرفت شاید گره از مشکلات مالی تیم ریشه دار شیرازی بگشاید اما کلاف سردرگم نارنجی پوشان پیچیده تر از آنی بود که کامیاب فکر می کرد.آنقدر پیچیده که گره آن دست او را بست تا تلخ ترین روزهای زندگی ورزشی اش را تجربه کند.

کامیاب بعد از تجربه تلخ برق به سراغ آموزش آکادمیک ورزش رفت.جایی که تجربه سال ها حضور در آموزش و پرورش به کمک او آمد تا نوجوانان علاقمند به فوتبال را به کشورهای حوزه خلیج فارس برد و آنها را زیر نظر اسطوره بزرگ فوتبال دنیا یعنی دیه گو ماردونا آموزش دهد.تاسیس هنرستان ورزشی فرا اندیشان و مدرسه فوتبالش چالش شیرین  و جدید او در حوزه ورزش بود.

وقتی نماینده ارشد استان در دولت تدبیر و امید به یقین رسید غلامرضا کمانه مرد این دولت و برنامه هایش در حوزه ورزش نیست،دوستان مشترک کامیاب و استاندار آستین بالا زدند تا سید محمد احمدی را قانع کنند او مدیر خوبی برای پیشبرد برنامه های ورزشی دولت در استان فارس است.هرچقدر قانع کردن استاندار آسان بود مشاور عالی او سخت قانع می شد!

…روزها گذشت و بالآخره جناب مشاور راضی شد در وضعیت بد برق کمترین نقش را کامیاب داشته است.او که راضی شد قانع کردن وزیر آسانتر از قانع کردن خادم بود!درست مثل وضعیت او در استان که استاندار زودتر از مشاورش قانع شد!ایستادگی استاندار وقت فارس بر انتخابش برای ورزش و جوانان استان و اعتمادی که به دوستان مشترکش با کامیاب کرد بالآخره او را راهی ساختمان نه چندان زیبای ورزش و جوانان فارس در میدان گلستان کرد.

کامیاب وقتی به اداره کل ورزش و جوانان فارس پا گذاشت با یک چالش شیرین روبرو شد. حساب اداره کل نه تنها خالی نبود که از محل ماده ۱۸۰ یعنی پول در اختیار نمایندگان استان، ۱۸ میلیارد تومان ذخیره داشت! پولی که برای او یک چالش شیرین بود چرا که این مبلغ راکد را باید در مدت یک ماه و اندی هزینه می کرد تا به خزانه برگشت نخورد!فارس پر پروژه های نیمه تمام بود و معلوم نبود مدیر قبل از او چگونه به این پول دست نزده است!سابقه خوب مالی کامیاب در دوره خدابخش به فریادش رسید و در مدت کم باقی مانده ۱۸ میلیارد تومان پول راکد را به زخم پروژه های نیمه تمام شهرستان ها زد تا یک ریال آن به خزانه برگشت نخورد.

در دیداری که به مناسبت هفته دولت با او داشتم از وی خواستم مقایسه ای از وضعیت مالی اداره تحت اختبارش با قبل از خود داشته باشد.برای اینکه موضوع را به من آسانتر تفهیم کند به چند سال قبل یعنی مرداد سال ۸۹ زمانی که معاونت مالی اداره را بر عهده داشت بر می گردد و می گوید:اعتبارات اداره کل ورزش و جوانان فارس در حوزه تعمیرات اماکن ورزشی در سال ۸۸ رقمی معدل ۵ میلیارد تومان و بودجه جاری ما ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.در نیمه اول سال ۹۴ یعنی زمانی که هنوز جناب کمانه مدیر کل ورزش استان بود بودجه جاری ما به ۸ میلیارد تومان رسیده بود یعنی نسبت به سال ۸۸ (۸ سال قبلتر) فقط ۵۰۰ میلیون تومان افزایش بودجه داشتیم .در حوزه عمرانی اما اوضاع وخیم تر هم شده بود.یعنی بودجه عمرانی سال ۸۸ که ۵ میلیارد تومان بود به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده بود و فاجعه کم شدن سه و نیم میلیاردی بودجه در حوزه تملک و دارایی رخ داده بود. در هر حال روزی که من به اداره کل ورزش و جوانان آمدم اگرچه با ذخیره ۱۸ میلیاردی پول در اختیار نمایندگان مواجه شدم اما این ظاهر داستان بود و وضعیت مالی اداره کل ورزش مناسب نبود.دلیل آن هم این بود که اماکن ورزشی فارس درآمد داشت و مدیر و معاونین او برای اخذ اعتبارات چانه زنی نمی کردند و دنبال اعتبارات ملی و استانی نمی رفتند چرا که درآمد اماکن ورزشی تحت اختیار آنها را قانع می کرد!

کامیاب همچنین از تلاش خود برای جذب اعتباراتی گفت که نه استانی بودند و نه ملی!او می گوید در حالی که اعتبارات سایر منابع اداره کل ورزش و جوانان فارس از سال ۸۹ تا انتهای سال ۹۳ صفر بوده است او ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این محل در سال ۹۴ اعتبارات گرفته است و از محل خیرین نیز در همین سال موفق به اخذ ۱۵ میلیارد تومان در جهت تکمیل فضاهای ورزشی شده است.اتفاقاتی که ئر دولت قبل تقریبا صفر بود و ما آن را به سطح خوبی رساندیم.

از مدیر کل ورزش و جوانان استان خواستم آماری از افزایش سرانه ورزشی در ۱۸ ماه مسئوولیتش بدهد که گفت:از هفته دولت سال گذشته ( ۹۴) تا هفته دولت امسال ۱۵۰ هزار متر بربع فضای ورزشی احداث کردیم.به عبارت دیگر روزی که آمدم سرانه ورزشی استان ۷ دهم بوده که در حال حاضر ۵/۸ دهم است. یعنی در طول یکسال گذشته ۱۵ صدم اضافه شده و بسیار امیدوارم که با افتتاح پروژه های دهه فجر امسال این میزان به ۱ متر مربع یعنی میانگین متوسط برنامه پنجم توسعه برسد.

کامیاب از همت بلندش برای توسعه اماکن ورزشی در شهرستان های فارس نیز سخن گفت و مدعی شد:معمولا هفته ای یک شهرستان را سرکشی می کنم و در ۱۸ ماه گذشته بوده که یک شهرستان را تا ۶ بار سرکشی کرده ام.با این وجود برای دفاع از حقوق استان ،پیگیری کار اداری ،تعیین اعتبارات و همچنین مناقصات هفته ای یک بار را نیز معمولا به تهران می روم .برای من دوندگی و تلاش در حوزه ورزش نشاط آور است و بسیاری از روزها تا ساعت ۱۰ شب کار می کنم و امکان ندارد هفت و نیم صبح مرا در دفتر کارم نبینید که همین جا از مدیر دفتر و راننده خود نیز خسته نباشید می گویم.

مدیر کل ورزش و جوانان فارس از وجود ۳۰۰ پروزه نیمه تمام ورزشی به جای مانده از دولت قبل خبر می دهد و می گوید:با تلاش شبانه روزی که در این مدت داشته ایم فکر می کنم تا آخر عمر دولت یازدهم فقط ۱۰ یا ۱۵ درصد پروژه های نیمه تمام دولت قبل در استان فارس باقی بماند.

از کامیاب یک سئوال کلیشه ای می پرسم و می گویم آیا واقعا می تواند ورزشگاه پارس در میانرود را تا پایان امسال تمام کند؟با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس عجیبی می گوید قول می دهم دهه فجر امسال خبر خوشحال کننده ای به مردم فارس و علاقمندان به ورزش در سراسر کشو بدهم.ورزشگاه بزرگ شیراز در سال ۹۵ بالآخره تمام می شود و انتظار اهالی ورزش در این رابطه با خوشی پایان می یابد.

مدیر کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه ما هیچ پروژه جدید ورزشی را به دلیل وفور پروژه های نیمه تمام کلید نزدیم گفت:در کنار تکمیل پروژه های نیمه تمام بازسازی بسیاری از اماکن ورزشی فرسوده را آغاز کردیم که مهمترین آن تا این مقطع بازسازی کامل ورزشگاه شهید دستغیب شیراز بود.ورزشگاه پیر فرسوده ای که که اکنون و بعد از بازسازی آبروی ورزش شیراز است و توانایی میزبانی مهمترین مسابقات جهانی را دارد.در کنار ورزشگاه شهید دستغیب خانه ژیمناستیک و مجموعه ورزشی شنا را نیز بازسازی کردیم و امیدواریم ورزشگاه حجاب را نیز برای بانوان خوب شیرازی آبرومند کنیم.

او در پایان اشاره ای به احداث زمین چمن های مصنوعی در شیراز و برخی از شهرستان های فارس خبر داد و گفت:مهمترین این زمین ها ،زمین چمن مصنوعی شهید دستغیب شیراز بود که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه آن کردیم تا پس از سال ها این مجموعه نیز دارای زمین آبرومندی شود.

از کامیاب پرسیدم آیا بهتر نبود جای زمین چمن مصنوعی چمن طبیعی کشت می کردید که در پاسخ گفت:مشکل بزرگ شیراز و فارس کم آبی است وگرنه من با هزینه چمن مصنوعی این ورزشگاه می توانستم ۱۰ زمین چمن طبیعی کشت کنم اما سفره های آب زیر زمینی به شدت کاهش پیدا کرده و نمی توانستیم ریسک کنیم و از همین الآن می گویم نگران زمین چمن ورزشگاه پارس هستم بی آبی به جان ورزش فارس نیز افتاده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.