همایش تخصصی سرمایه‌گذاری در شیراز برگزار می‌شود

عضو شورای شهر شیراز اعلام کرد که با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری ایجاد ثبات اقتصادی، اشتغال و تسریع حرکت جامعه به سمت توسعه، اواخر بهمن همایشی تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری، به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

محمدحسن اسدی شنبه ۹ بهمن در جمع خبرنگاران از افزایش چشمگیر اختیارات شهردار شیراز برای عقد قراردادهای حوزه سرمایه گذاری خبر داد و گفت: سرمایه گذاری موتور محرکه کشور و به تبع آن استان فارس است و رشد و توسعه اقتصادی در پرتو این امر حاصل می‌شود.

او در ادامه به سرفصل‌هایی چون؛ ایجاد ثبات و امنیت برای سرمایه گذاری، افزایش اختیارات شهردار برای جذب منابع، مقررات زدایی و حذف بروکراسی‌های بیهوده به همراه ترسیم شمایی از نقشه راه برای جذب سرمایه گذاری اشاره کرد.

مانع زدایی در سرمایه‌گذاری بیش از همیشه اهمیت دارد

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز با بیان اینکه افزایش رفاه، اشتغال و کاهش فقر و بیکاری از رویکردهای مثبت سرمایه گذاری محسوب می‌شوند، اظهار کرد: امروز نیاز به مانع زدایی در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بیش از همیشه اهمیت دارد و باید موانع آن را با نگرشی کلان بر طرف کنیم.

اسدی همچنین با تشریح وظایف کمیسیون متبوعش در پارلمان شهری گفت: وظیفه ذاتی کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری ورود به همه عرصه‌های مرتبط با این حوزه است و تلاش می‌کنیم تا با پاسداشت مفاد قانونی به تسهیل گری کمک کنیم.

او اضافه کرد: باید توجه داشت که در شرایط حاضر دریافت عوارض برای شهرداری و فروش نفت و ستاندن مالیات برای دولت دیگر کارگشا نیست و تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ایجاد اشتغال ورود بخش خصوصی است.

اسدی گفت: گذشت پنج ماه از فعالیت دوره جدید شورا، بالغ بر یکصد تصمیم و مصوبه در عرصه‌های مختلف در این کمیسیون بررسی شده است؛ بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی که در زمینه جذب سرمایه گذاری شهری وجود دارد، شناسایی و احصاء شده البته باید در نظر داشت که سرمایه گذاران نیاز به ثبات و امنیت دارند و هنوز در زمینه اعتماد سازی راه طولانی پیش رو داریم.

شیراز سابقه مطلوبی در جذب سرمایه‌گذار ندارد

اسدی همچنین با اشاره به گلایه‌های سرمایه گذاران، گفت: شهر شیراز و استان فارس در زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی سابقه مطلوبی ندارد و در بسیاری ادارات شاهد سرگردانی آنها از این اتاق به آن واحد هستیم. با آسیب شناسی این بحران بود که اختیارات شهردار شیراز را برای بستن قرار دادهای سرمایه گذاری ۱۰ برابر کردیم.

او با اشاره به استفاده از ظرفیت بانک‌ها و مؤسسات، شرکت‌های تامین سرمایه، کارگذاران بانکی و بورسی و… گفت: برای ایجاد خط اعتباری با ضمانت املاک شهرداری، اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر شیراز عنوان کرد: امروز شهرداری املاک زیادی با ارزش بیش از بیش از چند هزار میلیارد تومان در اختیار دارد و بر همین اساس خواستار تعیین تکلیف آنها هستیم. برای این کار استفاده از ابزارهای نوین مالی از جمله انتشار اوراق صکوک و صندوق زمین از مواردی است که تکلیف کردیم تا شهرداری نسبت به آنها اقدام کند.

اسدی در ادامه به الزامات قانونی برای آب شدن یخ شهرداری در حوزه سرمایه گذاری اشاره و اضافه کرد: استفاده از جذب سرمایه گذاری خارجی یکی دیگر از برنامه شورا طی چهار سال آتی است و در این خصوص شهرداری باید دی میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشد و بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرار داد سرمایه گذاری منعقد کند. فضاهایی همچون تله کابین، شهر بازی، آکواریوم، پردیس‌های سینمایی و تئاتر، باغ گلها و جانمایی و طراحی و ساخت بازارچه‌های سنتی و مواردی از این دست می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، ایجاد شوند.

او در خصوص تکلیف سرمایه گذاری شهرداری شیراز در حوزه ریالی هم گفت: شهرداری همچنین مکلف است تا ۵۰روز باقیمانده از سال جاری با مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی انعقاد قرارداد کند و با توجه به شیوه نامه‌های جدید در زمینه اجاره داری و بهره برداری که در شهرداری وجود دارد، باید این اقدام انجام شود.

وعده‌ها محقق نمی‌شوند!

عضو شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به اینکه در دولت‌های مختلف شعاری مبنی بر ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری تعریف شده است، گفت: ایجاد این پنجره واحد یکی از ضروریات است و در شهر شیراز و کشور هم این اتفاق باید بیافتد. اما در عمل مشاهده می‌کنیم که افرادی که دارای ایده نو هستند و یا سرمایه دارند و یا در تلاشند تا کسب و کاری را راه‌اندازی کنند، جواب به وقت و به موقع خود را دریافت نمی‌کنند و وعده‌هایی که داده می‌شود خیلی از آنها محقق نمی‌شود.

اسدی همچنین با تأکید بر اینکه باید مقررات زدایی به شیوه قانونی در این حوزه انجام شود، گفت: عمدتا قوانینی که در این کار تعریف شده دست و پاگیر است و یک فرآیند به فرآیندهای قبلی اضافه می‌شود و در نهایت سرمایه گذار را نا امید می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شیراز خاطرنشان کرد: با هدف توجه بیشتر به موضوع سرمایه‌گذاری، همایش تخصصی «آسیب شناسی و رفع موانع سرمایه گذاری» اواخر بهمن ماه برگزار و دبیرخانه دائمی این همایش در شیراز ایجاد خواهد شد تا به عنوان مرجعی برای رویدادهای سرمایه گذاری شناخته شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.