هشدار خبر پارسی به برخی از اصحاب رسانه /رفاقت معنا دار اصحاب رسانه فارس با مدیران استان در شبکه های اجتماعی،چرا؟!/ همکاران رسانه ای در رفتار خود تجدید نظر کنند

خبر پارسی- در روزگاری نه چندان دور که خیلی از ما هم هنوز به یادش داریم، در بازی کودکانه حلقه ای تشکیل می دادیم و «گرگم به هوا» بازی می کردیم.
حتما به یاد دارید که یکی چوپان و دیگری گرگ می شد و حلقه از بچه ها، گله ای گوسفند تشکیل می دادند و گرگ بازی فریاد می زد: گرگم و گله می برم! و حلقه بچه ها یک صدا پاسخش می داند: چوپان دارم نمی ذارم.
عالم خیال کودکانه اما چندان دور از واقعیات جامعه نیست. رسانه ها وظیفه همین چوپان بازی کودکانه را برعهده دارند و نباید بگذارند گرگی در لباس مدیریت و مسئولیت، بیت المال را به تارج برده و بر هوای رانت خواری حقوق ملت را تضییع کند.
در وصف اینکه رسانه چه وظایفی در باب نظارت عمومی بر جامعه و کنترل رفتار مدیران کشور دارد از قول بزرگان کشور و نظام سخن ها رفته است و در این مجال قصد بیان واضحات نیست و اجازه بدهید از زاویه ای جدید به بررسی منتقدانه به موضوع بپردازیم.
اخیرا گسترش فضای مجازی و ایجاد شبکه های اجتماعی باعث نوعی نزدیکی گروه های اجتماعی به یکدیگر شده است و اگرچه از تعداد دیدارهای فیزیکی کاسته شده اما مردم و گروههای مختلف فرصت های مختلف را به بررسی احوال یکدیگر در فضای مجازی می پردازند.
از این منظر اصحاب رسانه نیز با تشکیل گروههای خبری و رسانه ای به بررسی عملکرد روزانه خود به لحاظ حرفه ای و نیز بررسی آخرین اتفاقات و رویدادهای استان و ملی و حتی بین المللی می پردازند.
همین فضای مجازی البته دسترسی به بسیاری از مدیران را برای اصحاب رسانه آسان تر کرده تا آنجا که حتی بسیاری از شرایط دشوار اطلاع رسانی برای فعالان رسانه مرتفع شده است.
در این مقال اما خطری نیز وجود دارد که ممکن است به آسیب جدی در حوزه عملکرد نظارتی منجر شود.
بررسی خبر پارسی از وضعیت گروه های رسانه ای استان فارس در فضای مجازی استان فارس نشان می دهد که بر خلاف وظایف تعریف شده نظارتی برای رسانه، نوعی صمیمت تمجیدگرایانه و چاپلوسانه بین برخی فعالان رسانه و مدیران فعلی و پیشین استان در فضای مجازی در حال شکل گیری است.
وجود اختلاف دیدگاه بین اصحاب رسانه در موضوعات مختلف امری طبیعی و باورپذیر است کمااینکه در سطح ملی و استانی رسانه هایی فعال هستند که حتی بر سر مسائل کلان مملکت اختلاف دیدگاه و نظر دارند و هر کدام از زاویه دید فکری و بعضا نگرش تشکیلاتی خود به بررسی مسائل کشور و استان می پردازند.
نکته قابل توجه و تامل در بین اصحاب رسانه فارس، نزدیکی معنا دار برخی همکاران رسانه ای به برخی دیگر از مدیران استان است که اجازه هرگونه نقدی را از دیگر فعالان رسانه می گیرد.
پیش از این فضای فعالان رسانه ای استان در راستای تامین و دفاع از منافع استان فارس و با وجود اختلاف دیدگاه به نقد و یا حتی تمجید و تقدیر از عملکرد مدیران ارشد فارس می پرداختند اما در چند سال اخیر با گسترش شبکه های مجازی این فرهنگ تغییر کرده و فعالان رسانه ای منتقد از گود خارج شده اند.
استمرار فضای چاپلوسی (حتی اگر با دریافت زیرمیزی و وعد وعید برخی از مدیران همراه نباشد) در بین رسانه های استان فارس عملا نوعی تهدید منافع ملی به حساب می آید.
اخیرا در همین شبکه های اجتماعی به بهانه حفظ آبروی مدیران، راه هرگونه نقد بر اصحاب رسانه بسته شده و کسی اجازه انتقاد از شرایط استان را ندارد.
ظاهرا دوستی گرگ و چوپان در فضای مجازی به متلاشی شدن منافع مردم ختم می شود و استمرار این دوستی می تواند به ظهور جریانات گسترده فساد و رانت در جامعه کمک کند. علت انتشار اخباری از فساد دولتمردان گذشته را باید در سرکوب رسانه های آزاد و همسو شدن دیگر رسانه ها با منافع رانت خواران دنبال کرد.
در استان فارس انتشار هر انتقادی از سوی رسانه های آزاد بیش از آنکه از سوی دستگاه ذیربط پاسخ داده شود، مورد اعتراض برخی همکاران رسانه ای قرار می گیرد و زمینه بسیاری از تهمت های ناروا را علیه رسانه منتقد فراهم می کند. این نوع رفتار تهدید کننده برخی دوستان رسانه ای که یاد آور بازی معروف کودکی هایمان است، در آینده خسارات جبران ناپذیری به شاکله اطلاع رسانی آزاد می رساند.
انتظار است برخی همکاران رسانه ای با تجدید نظر در رفتار خود امکان دفاع از منافع استان را فراهم کنند و اجازه دهند رسانه های آزاد همچون گذشته به بررسی منتقدانه عملکرد مدیریت استان بپردازند.

1 دیدگاه برای “هشدار خبر پارسی به برخی از اصحاب رسانه /رفاقت معنا دار اصحاب رسانه فارس با مدیران استان در شبکه های اجتماعی،چرا؟!/ همکاران رسانه ای در رفتار خود تجدید نظر کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.