نگاهی دیگر به انتخابات شورای شهر شیراز/امید چگونه پیروز شد؟

خبر پارسی -انتخابات عرصه رقابت برای آنانی است که اساس دموکراسی را پذیرفته‌اند.
رقابت‌های انتخاباتی به هر ترتیبی ممکن است با تخلفاتی روبه رو شود و از این حیث هیات‌های نظارت و اجرایی موظف به رعایت اصل بی‌طرفی و بررسی تخلفات و تقلب‌های سازمان یافته یا غیر سازمان‌یافته است.
در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تخلف بی‌سابقه‌ای رقم خورد که در دوران گذشته این چنین سابقه نداشته است.
ترویج و تبلیغ لیست‌های انتخاباتیِ هم‌نام با هدف بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی همچون حمایت رییس دولت اصلاحات.
داستان از آنجا شروع می شود که در انتخابات دور قبل مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، رییس دولت اصلاحات با انتشار پیام ویدئویی از مردم می‌خواهد تا به هر دو لیست امید در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی رأی دهند.
مردم از پیام رییس جمهور پیشین استقبال می‌کنند و در شهرهایی همچون شیراز و تهران تمامی اعضای لیست امید به پیروزی دست می‌یابند.
اصلاح‌طلبان در گام بعدی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، وارد کارزار انتخاباتی شوراهای شهر و روستا شده و لیست منتخب احزاب اصلاح‌طلب را مجددا با عنوان لیست امید به مردم معرفی می‌کنند.
این بار هم لیست امید به دنبال پویشی به نام «پویش لیست واحد» و امضا میثاق‌نامه‌ای توسط نامزدهای اصلاح‌طلب، با حمایت سید اصلاحات توسط شورای عالی اصلاح طلبان منتشر شده و مقرر می‌شود به منظور تلاش برای دستیابی به موفقیت، دیگر کاندیداهای وابسته به احزاب اصلاحات یا همسو با این جریان که میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند، در حمایت از لیست امید کناره‌گیری کنند.
در شیراز بسیاری از کاندیداهای اصلاح‌طلب که به لیست راه نیافته بودند، هرچند به بخشی از لیست معترض بودند، اما در حمایت از پیام رییس دولت اصلاحات و لیست امید از ادامه رقابت انصراف می‌دهند.
برخی نیز میثاق‌نامه خود را پس گرفته و به تنهایی رقابت کردند.
در این میان اما انتشار لیست‌های موازی با جعل نام «اصلاحات» و «امید» سعی داشتند تقلبی جدید را در رقابت‌های انتخاباتی باب کنند.
نمونه این اقدام انتشار لیستی به عنوان «وصال امید» و به بهانه «انتشار لیست جامع اصلاح‌طلبان شیراز» در صحنه انتخابات و فضای مجازی و حقیقی بروز و ظهور پیدا کرد.
دست‌اندرکاران این لیست نام چند نامزد نهایی لیست امید مورد حمایت سیدمحمد خاتمی، به همراه تعدادی از نامزدهای غیر همسو را به عنوان لیست جامع اصلاح طلبان شیراز منتشر کردند تا بتوانند از این جهت با تقلب و دروغ به کرسی‌های شوراهای شهر شیراز دست پیدا کنند.
به تبلیغات فضای مجازی این لیست دقت کنید:
?? لیست جامع اصلاح طلبان شیراز??
?لیست امید وصال ?
١-غلامحسین فروغی نیا
٢- عبدالرزاق موسوی
٣- سید محمد جعفر ناظم السادات
۴- سیدجلیل حجازی
۵- سینابنی زمانی
۶- هادی رضایی
٧- مسعود سامی وند
٨- مصطفی نوروزی
٩- غلامرضا آبروش
١٠- نوذر امامی
١١- سعید زارع
١٢- نواب قاعدی
١٣- سولماز دهقانی

❤️ همگام اصلاحات؛ همراه با روحانی ❤️
شواهد نشان می‌دهد این جریان توسط برخی افراد خارج از اصلاحات و با هدف شکستن وحدت حاکم بر این جریان هدایت می‌شده است.

حالا به تعداد آرای افرادی که خارج از لیست واقعی امید در لیست امید وصال وارد شده‌اند، توجه کنید:
غلامحسین فروغی نیا ۹۷۶۰
محمدجعفر ناظم السادات ۱۱۴۴۳
سیدجلیل حجازی ۹۹۵۲
هادی رضایی ۶۹۷
مسعود سامی‌وند ۱۷۱۰۰
مصطفی نوروزی ۹۳۳۵
غلامرضا آب‌روش ۴۶۸۵
سعید زارع ۳۳۸۱
این آمار نشان می دهد که اعضای لیست موازی امید وصال با آخرین نفر لیست امید مورد حمایت رییس دولت اصلاحات حداقل ۴۰ هزار رای تفاوت دارد.
علاوه بر این برخی نامزدهای متخلف با جعل پوستر لیست امید نام خود را میان دیگر اعضای این لیست جا می دادند تا بلکه بتوانند مردم را فریب دهند.
اما مردم در انتخابات اردیبهشت ماه به خوبی نشان دادند که دوران جعل و سواستفاده از نام‌هایی که سرمایه ‌اجتماعی و پشتوانه مردمی دارند، چندان آسان نیست.
خلاهای قانونی برای مقابله با لیست‌های جعلی راه‌ را برای مقابله با این سواستفاده‌ها بسته است که امیدواریم در انتخابات‌های آینده این موضوع مد نظر قانون‌گذاران و مجریان انتخابات قرار بگیرد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.