نگاهی به سیره آیت‌الله حسینی ارسنجانی: عمری تلاش کردم سیاستم از دیانتم نبرد و دیانتم رنگ سیاست‌های دنیایی پوچ نگیرد

خبر پارسی: آیت الله سید محمدحسین حسینی ارسنجانی (۹۲-۱۳۰۱) یکی از همدرسان آیت الله مکارم شیرازی در مدرسه‌ی آفاباباخان شیراز و از شاگردان برجسته‌ی درس آیت الله بروجردی و به دلیل نقادیهایش در مجلس درس مورد توجه خاص ایشان بود. وی پس از حضور در حلقه‌ی درس خارج فقه و اصول آیت الله سید محمد محقق داماد و آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی در شمار اصحاب و مشاوران علمی آن بزرگواران درآمد، و همزمان از مدرسان موفق سطوح عالی در حوزه‌ی علمیه‌ی قم بود.

آیت الله ارسنجانی به دنبال دعوت مردم فارس به امر مرحوم آیت الله بروجردی به عنوان مجتهد جامع الشرائط در سال ۱۳۳۶ به فسا رفت و تا آخر عمر در آن شهر باستانی مروج دیانت و اخلاق و حقیقت بود. با ورود وی به فسا و تدریس خارج فقه و اصول حوزه‌ی علمیه‌ی این شهر قدیمی رونق گرفت و شاگردان فراوانی تربیت شدند. اگر ایشان در قم مانده بود مطمئنا از مراجع تقلید به شمار می رفت.

در مبارزات حق طلبانه‌ی مردم در دوان نهضت اسلامی آیت الله ارسنجانی همراه با مرحوم آیت الله شیخ محمود نظام در صف نخست مبارزات ضد استبدادی بود. او در این راه به زندان افتاد و چندین بار ممنوع المنبر شد، اما با شجاعت با رژیم ستمشاهی مبارزه کرد.

نماز جمعه را از دهه‌ی چهل در فسا اقامه می کرد. پس از پیروزی انقلاب به تقاضای مردم حق شناس فسا به حکم آیت الله خمینی به عنوان نخستین امام جمعه‌ی فسا منصوب شد. او ۲۳ سال امین مردم و منادی اسلام رحمانی در منطقه بود. دو کتاب «سیمای پرهیـزگاران در نهج البلاغه» و «تربیت در خانواده» برگرفته از خطب پربار جمعه‌ی اوست.

وی در ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۵ پس از آنکه شورای نگهبان صلاحیتش را در انتخابات خبرگان رهبری رد کرد، در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان ضمن تاکید بر اعتقاد روشن بر نظامی که بر دو پایه‌ی جمهوریت و اسلام استوار گردیده است، نوشت: «باید اشاره کنم به اینکه در این عمر دراز همه تلاشم بر آن بوده است که سیاستم از دیانتم نبرد، و دیانتم با توجه به سیاستهای امامان معصومم رنگ سیاستهای دنیایی پوچ را به خود نگیرد، و اینها همه صفاتی هستند که جز با یاری محبوب و اخلاص در مطلوب و رنج بیشمار به دست نمی آید».

آیت‌الله صافی گلپایگانی در توصیف شخصیت آن مرحوم در پیامی ابراز کرد: فقیه بزرگواری که در طول سالیان متمادی در راه اعتلای کلمه الله و اعلای اهداف عالیه اسلام و تعظیم شعائر مذهبی و نشر و ترویج معارف نورانی اهل البیت (ع) کوتاهی نکرد و عمر شریف خود را وقف احیای آثار مذهب و خدمت به ضعفا و مستمندان نمود.

در بخش دیگری از پیام آیت الله صافی گلپایگانی آمده است: این عالم مجاهد همیشه با مردم و یار و یاور ضعیفان و مظلومان بود.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید و همدرس مرحوم آیت‌الله حسینی ارسنجانی با صدور پیامی ضمن تجلیل از شخصیت این عالم دینی نوشت: این عالم ربانى که از هم دوره‌هاى ما در مدرسه آقاباباخان شیراز بودند، بسیار سخت‌کوش و پراستعداد و پرمایه بود و در طول عمر بابرکت خود خدمات بسیارى به اسلام و مسلمین و مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) کرد و شاگردان فراوانى تربیت نمود.

آیت‌الله مکارم آورده است: در انقلاب در منطقه فارس از پیشگامان در مبارزات بر ضدّ دستگاه طاغوت و در خدمت امام راحل(قدس سره) بود. این فقید سعید از افراد مبرزى بود که در درس مرحوم آیت الله العظمى بروجردى(ره) شرکت مى‌کرد و مورد عنایت ایشان بود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن کدیور از شاگردان وی نیز در ستایش از مرحوم آیت‌الله حسینی ارسنجانی در مقاله‌‌ای با عنوان «در سوگ منادی اسلام رحمانی در فارس» ابراز کرد: به یاد دارم هر زمان که به قم مشرف می شد، پس از زیارت حرم حضرت معصومه به ملاقات مرحوم استاد آیت الله منتظری می رفت و سپس محبت کرده خانه‌ی مرا با قدوم خود منور می کرد. مرحوم استاد از ایشان تجلیل می کردند. پدرم – که عمرش دراز باد – در محضر او بخشی از شرایع محقق را تلمذ کرده بود و پیوسته از صفای باطن و روشن ضمیری آن مجتهد بصیر برایم ذکر خیر کرده بود.

وی ادامه داد: استان فارس و شهرستان فسا در سوگ نادره مردی نشسته اند که با عزت زیست، و با عزت مرد. بزرگ مردی که منادی اسلام اهل بیت، رحمت نبوی، عدالت علوی، شجاعت حسینی و فقاهت جعفری در زبان و مهمتر از آن در عمل بود. مجتهدی که اخلاقی زیست و در حد مقدور از حق دفاع کرد.

آیت‌الله محمد یزدی رئیس سابق قوه قضائیه و عضو خبرگان رهبری نیز با تجلیل از مقام آیت‌الله حسینی ارسنجانی ابراز عقیده کرد: آن فقیه وارسته عمر پربرکت خویش را در راه نشر معارف اسلام و خدمت به مردم نجیب و شریف استان فارس خصوصاً اهالی متدین شهرستان فسا سپری کردو منشأ خدمات ارزشمندی برای مردم آن منطقه بود. آن عالم بزرگوار مخلصانه از ابتدای نهضت اسلامی از حضرت امام خمینی (ره) پشتیبانی کرده و همواره در تأیید عملی از نظام اسلامی و رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) ، تلاش و جدیّت داشت.

آیت‌الله جعفر سبحانی با اشاره به علاقه آیت‌الله العظمی بروجردی به شخصیت مرحوم حسینی ارسنجانی بیان کرد: فقید سعید از شاگردان برجسته درس آیت‌الله العظمی بروجردی بود و پیوسته استاد بزرگ به این تلمید هوشمند با احترام می‌نگریست و مورد توجه او بود.

به گفته آیت الله سبحانی، مرحوم ارسنجانی پس از آن که در حوزه علمیه قم درجاتی از علم و عمل را کسب نمود بر خود وظیفه دید که به تعلیم و تربیت مردم سرزمین خویش و نشر آثار آل محمد(ع) بپردازد و خوشبختانه آن چه در توان داشت در این مورد انجام داد.

آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب عضو خبرگان رهبری نیز در تجلیل از شخصیت مرحوم آیت‌الله حسینی ارسنجانی نوشت: معظم لّه عمر بابرکت خویش را در مسیر طیّ مدارج عالی علمی نزد اساتید برجسته از جمله، مرجع فقید شیعه آیت الله العظمی بروجردی (قدس سره) و تهذیب نفس و کسب مراتب معنوی و سپس تبلیغ و ترویج دین مبین و مکتب اهلبیت (ع) گذرانیدند.

ایشان از نخستین یاران امام و حامیان انقلاب اسلامی بودند که طیّ سال های مبارزه علیه رژیم ستمشاهی متحمّل شدائد و سختی های بسیار گردیده تا آنجا که یکی از اسطوره های صبر و استقامت به شمار آمدند و اینجانب شاهد بعض از صحنه های مقاومت و فداکاری آن عالم مجاهد بوده ام .

 

2 دیدگاه برای “نگاهی به سیره آیت‌الله حسینی ارسنجانی: عمری تلاش کردم سیاستم از دیانتم نبرد و دیانتم رنگ سیاست‌های دنیایی پوچ نگیرد

  1. رزمندگان فراموش شدگان جنگ .

    تعطیلی فرهنگ ایثار و شهادت .

    و جنگ تمام شده بود و پس از پذیرش قطعنامه 598 و صلح بین

    ایران و عراق و منحل شدن یگان های جبهه و جنگ :

    ما رزمندگان را بدون دادن حقوق پایانی دادند و به حال خود رها کردند .

    شانس آوردیم که پس از پایان جنگ و برقراری امنیت وجمع شدن بساط

    جبهه و جنگ ؛ همه ما رزمندگان را در دریا نریختند .

    یاید تشکر کنیم که ما رزمندگان را در دریا نریختید .

    و البته اگر ما رزمندگان را در دریا می ریختند آب همه ما را می برد و دیگر رزمنده ای

    نمی ماند که گرفتار حقوق و معیشت بشود و همه راحت می شدند .

    و عدالت و حق الناس و مال مردم و اخلاق و معیشت هم کشک .

    و دیانت هم همان در کتاب جایش خوب است . که بماند و الگو شود ؟!

    و اینکه چه پولی بدهند و همه ما را در دریا بریزند و از دست ما راحت شوند .

    و خودشان بدون رنج و درد و جنگ و بدون زحمت همه ثروت و امنیت ایران را صاحب

    شدند . و به زندگی اشرافیت رسیدند . البته که مبارکشان باشد .

    باز هم تشکر می کنیم .

    و حالا که ما را در دریا نریختید . حق الناس مستمری حقوق و معیشت ما رزمندگان

    و جانبازان زیر 25 ٪ را بدهید . که زندگی خرج دارد و فقر امانمان را بریده است ؟!

    و بدانید و آگاه باشید که این فقر و فلاکت و ظلم به رزمندگان و جانبازان زیر 25 ٪ را

    تاریخ ایران و جهان به ثبت رسانده است و هیچ راه گریزی نیست . حتی اگر ما نگوییم و

    خاموش بمانیم ؟!

    و مجلس ودولت در بودجه 93 اصلا رزمندگان و جانبازان زیر25 ٪ را ندیدند . انگار بکل دفاع مقدس و نجات ایران و اسلام توسط این دلاور مردان را از تاریخ ایران پاک کرده اند . ولی بدانند که این خیالی باطل است . و 8 سال جنگ رزمندگان ایران با عراق متجاوز از یادها نمی رود و در تاریخ ثبت است . همانطور که ظلم به رزمندگان ثبت است ؟!

    هر نفسی که فرو میرود ممد حیات است و چون برون می آید

    مفرح ذات ، که در دریا ریخته نشدیم ؛ تشکر می کنیم .

    چرا هیچ کس مدیون خودش را به رزمندگان ادا نمی کند و حتی به ستیز با این

    عاشورائیان برخواسته اند .؟!

    آیا نجات ایران و اسلام یک اشتباه بود ؟!

    بصحرا بنگرم صحرا تو بینم … به دریا بنگرم دریا تو بینم

    به هر جا بنگرم در روز و در شب … نشان از فقر رزمنده ؛ تو بینم

    http://mkhakpour9.persianblog.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.