نرخ کود کشاورزی برای مصرف کننده تغییری نخواهد کرد

علی‌رغم برخی برداشت‌های غلط که از بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شده است، قرار نیست نرخ کود اوره برای کشاورزان تغیری داشته باشد.

ه گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی شیراز، به دنبال طرح شدن احتمال حذف بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مبنی بر فروش کود اوره مورد نیاز کشور از طریق بورس در کمیسون تلفیق نگرانی بسیاری برای تولید کنندگان این محصول فراهم شده است.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق علت احتمال حذف این بند را نگرانی از بابت افزایش نرخ کود مورد نیاز کشاورزان عنوان کرده اند.

دکتر مازیار حسینى، مدیر عامل شرکت سرمایه گذارى غدیر نیز در رابطه با تبعات حذف این بند، گفت: در خصوص مطالب مطروحه که احتمالاً باعث رای به حذف لایحه دولت در بند ج تبصره ۸ (عرضه اوره در بورس کالا) در کمیسیون تلفیق شده دو موضوع قریب به این مضمون مطرح است؛ ابتدا اینکه کشاورزان خرده پا هستند و توان خرید عمده از بورس را ندارند و همچنین افزایش قیمت اوره باعث خسارت به کشاورزان می‌شود.

او تصریح کرد: اساسا قرار نیست کشاورز بصورت مستقیم از بورس خرید کند
بلکه سازمان خدمات حمایتی کشاورزی این مسئولیت را برعهده خواهد داشت که به مقدار نیاز (واقعی) از بورس اوره را تهیه و بین کشاورزان مطابق با رویه جاری خود توزیع کند.همچنین باید تاکید شود بر مبناى آنچه در بودجه پیشنهاد شده تغییری در قیمت تحویلی به کشاورز نخواهیم داشت، بلکه سازمان خدمات حمایتى کشاورزى با هر قیمتی که صلاح میدانند می‌توانند اوره را به کشاورز تحویل دهند.

حسینی خاطرنشان کرد: تنها تغییر در ماخذ دریافت کننده مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تحویلی به کشاورز وجود دارد که بصورت مستقیم به خود سازمان خدمات حمایتی کشاورزی داده خواهد شد و بدین شکل مکانیزم پیچیده و غیر اجرایی فعلی که در قالب مصوبه هییت محترم وزیران در سال ۹۸ آمده اصلاح می‌شود.

او گفت: قطعاً این تصمیم هم باعث صرفه جویی در مصرف و واقعی کردن میزان آن خواهد شد، هم رانت و فسادی که در حال حاضر در موضوع وجود دارد را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و قطعاً به نفع کشور و کشاورز واقعی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.