مهمترین مسئولیت اجتماعی بخش دولتی و خصوصی اشتفال پایدار است

خبرپارسی – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: اشتغال پایدار، امروز به عنوان مهمترین مسئولیت اجتماعی باید مورد توجه بخش دولتی و خصوصی به ویژه تشکل ها باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی چهارشنبه در گردهمایی تشکل های اجتماعی و اقتصادی استان فارس در جمع اعضای تشکل ها بیان کرد: در شرایط امروز کشور مهمترین وظیفه تشکل های ما دنبال کردن اشتغال پایدار در جامعه است.

وی افزود: کارخانه و یا واحد تولیدی که تعطیل و در پی آن منجر به بیکاری افراد می شود به تنهایی مسئول نیست بلکه سیستمی که موجب تعطیلی بنگاه های اقتصادی ما می شود مسئول تبعات اجتماعی این پدیده می شود.

رازقی اظهارداشت: تمام تلاش ما در سالی که به نام رونق تولید نام گرفته است ، بر رفع معضلات و موانع تولید، ایجاد تولید پایدار که به دنبال آن اشتغال پایدار ایجاد می شود؛ متمرکز شده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: ما در اتاق بازرگانی فارس امسال نیز به عنوان مهمترین مسئولیت اجتماعی خود هر آنچه در راستای آموزش تشکل ها و ایجاد تولید پایدار مهم و موثر باشد را با همت دنبال می کنیم که امیدواریم گامی در جهت رونق تولید برداریم.

وی ادامه داد: در این زمینه کمیته حمایت از تولید با حضور مسئولان ارشد استان تشکیل و دبیرخانه آن فعال شده است که امیدواریم تلاش تشکل های بخش خصوصی استان بتواند منجر به رفع موانع تولید هر چند کم در استان شود.

رازقی  زیبایی شهر شیراز را به اشتغال فرزندان این مرز و بوم وابسته دانست و افزود: ما در جهت رونق تولید از شهرداری شیراز گلایه داریم زیرا اقدامات شهرداری و شورای شهر شیراز در زمینه رونق تولید محسوس نبوده است.

وی با بیان اینکه پیشنهادهایمان برای رونق تولید را به شهرداری و شورای شهر شیراز مکتوب ارسال کرده ایم اما نتیجه ای دریافت نکردیم تصریح کرد: امیدواریم نهادهایی مانند شهرداری و شورای شهر شیراز توجه ویژه ای به رونق تولید درعمل داشته باشند که در شرایط فعلی این مهم بزرگترین اقدام در جهت مسئولیت اجتماعی خواهد بود.

رازقی افزود: بر اساس ماده ۵ قانون بهبود فضای کسب و کار وظیفه ساماندهی تشکل ها بر عهده اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین تشکل درکشور قرار داده شده است که انتظار ما از بخش دولت این است که در خصوص تشکل های خودساخته دولتی که فاقد مبنای قانونی هستند، تعیین تکلیف کند.

بخشی از مسئولیت اجتماعی تشکل های اقتصادی باید در شفاف سازی فساد باشد

در ادامه عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: بخشی از مسئولیت اجتماعی تشکل های اقتصادی باید در زمینه کنترل جامعه، شفاف سازی در راستای جلوگیری از اشاعه فساد اداری و ترویج سلامت اداری باشد.

یلدا راهدار چهارشنبه در گردهمایی تشکل های اجتماعی و اقتصادی استان فارس در جمع اعضای تشکل ها بیان کرد: بر این باوریم فساد مختص بخش های حاکمیتی نیست و بخش خصوصی نیز باید عاری از این گونه مسایل باشد و این درحالی است که بخشی از مسئولیت اجتماعی تشکل های اقتصادی باید در زمینه کنترل جامعه، شفاف سازی در راستای جلوگیری از اشاعه فساد اداری و ترویج سلامت اداری باشد.

وی با اشاره به بحث حاکمیت شرکتی در کنار مسئولیت اجتماعی افزود: حاکمیت شرکتی مجموعه ای از قوانین و روش هاست که این سیستم ارتباط بین هیات مدیره سازمان ها و ذی نفعانشان را مشخص می کند و سیستم حاکمیت شرکتی در یک سازمان کمک می کند راهبری شرکت به صورت دو طرفه انجام و کنترل از داخل و خارج انجام شود.

راهدار اظهارداشت: حاکمیت شرکتی موضوعی است که می توان آن را در هر سازمان دولتی و خصوصی پیاده سازی و اجرا کرد که اگر در سالهای متمادی در کشور به این موضوع توجه شده بود امروز با مسایلی از جمله فساد در هم تنیده در ساختار سازمانی دولتی و خصوصی روبرو نبودیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه نکته مهم در حاکمیت شرکتی کنترل از بیرون سازمان است اضافه کرد: حاکمیت شرکتی مانع از تجمع قدرت در یک نقطه می شود و این روند که ذی نفعان کمک کنند تا نگاه دقیق تری به سازمان ایجاد شود، بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه امروز می بینیم که در سازمان های خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی ما موازنه قدرت انجام نمی شود.

وی با تاکید بر هم افزایی تشکل های اقتصادی و اجتماعی برای کاهش مشکلات اجتماعی ادامه داد: زمانی حرکت موثر و تاثیرگذار در جامعه شکل خواهد گرفت که تشکل های اقتصادی و تشکل های اجتماعی در کنار یکدیگر قرار گیرند که در این صورت می توان برای کاهش مشکلات احتماعی راهکار اثرگذار دریافت.

راهدار عنوان داشت: امروز مهمترین بحث در فضای اقتصاد کشور، عدم شناخت اخلاق کسب و کار است به طوری که افراد از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار می شوند و با اصول و قواعد این مقوله مهم آشنا نمی شوند.

وی تصریح کرد: با ترویج و ایجاد شرایط مناسب برای حاکم کردن مباحث مهمی مانند حاکمیت شرکتی و ترویح اخلاق کسب و کار می توانیم معضلات اجتماعی و اقتصادی را تا حدود زیادی کمرنگ کنیم و آینده روشن تری را برای کشور و استان فارس ترسیم کنیم.

در این گردهمایی نمایندگان بخش دولتی و برخی از تشکل های اقتصادی و اجتماعی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

همچنین در این گردهمایی از ۱۲۵ تشکل فعال در بخش اجتماعی و ۳۰ تشکل فعال در بخش اقتصادی در استان تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.