کربن: قال الباقر و قال الصادق ذکر من است/ مقام معظم رهبری: امام صادق مرد تشکیلات بود

خبر پارسی: شاید در بیان شان و عظت امام صادق علیه السلام در توسعه فکری اندیشه شیعی این خاطره مرحوم آیت الله آشتیانی فیلسوف صدرایی معاصر کافی باشد که «روزی از هانری کربن فیلسوف و مستشرق فرانسوی پرسیدم، هر سالکی ذکری دارد. ذکر شما چیست؟» و کربن نیز پاسخ داده است: «همان قال الباقر و قال الصادق که از شب تا صبح می خوانم، ذکر من است.»

اما همزمان با سالروز میلاد نبی اکرم و حضرت امام صادق(ص) بی مناسبت نیست این جایگاه والا در کلام امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز در ادامه منتشر کنیم.

امام خمینی رحمت الله علیه همواره به فقه مبتنی بر اندیشه های والای امام جعفر صادق افتخار می کرد که در ادامه فرازهایی از بیان امام خمینی در مورد جایگاه امام صادق علیه السلام در جهان اسلام مطالعه می کنید: «ما مفتخریم و ملت عزیز سرتاپا متعهد به اسلام و قرآن مفتخر است که پیرو مذهبی است که می خواهد حقایق قرآنی ،که سراسر آن از وحدت بین مسلمین بلکه بشریت دم می زند ، از مقبره ها و گورستانها نجات داده و به عنوان بزرگترین نسخه نجات دهنده بشر ازجمیع قیودی که بر پای و دست و قلب و عقل او پیچیده است و او را به سوی فنا و نیستی و بردگی و بندگی طاغوتیان می کشاندنجات دهد.
و ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا موسس آن به امر خداوندتعالی بوده ، و امیرالمومنین علی بن ابیطالب ، این بنده رها شده از تمام قیود،مامور رها کردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است .
ما مفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی بخش بشر است و دستورات معنوی وحکومتی آن بالاترین راه نجات است ، از امام معصوم ما است .
ما مفتخریم که ائمه معصومین ، از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشرحضرت مهدی صاحب زمان – علیهم آلاف التحیات والسلام – که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است ائمه ما هستند.
ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را “قرآن صاعد” می خوانند از ائمه معصومین ما است . ما به “مناجات شعبانیه ” امامان و “دعای عرفات “حسین بن علی – علیهما السلام – و “صحیفه سجادیه ” این زبور آل محمد و”صحیفه فاطمیه ” که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است از ما است .
ما مفتخریم که “باقرالعلوم ” بالاترین شخصیت تاریخ است و کسی جزخدای تعالی و رسول – صلی الله علیه و آله – و ائمه معصومین – علیهم السلام -مقام او را درک نکرده و نتوانند درک کرد، از ما است .
و ما مفتخریم که مذهب ما “جعفری ” است که فقه ما که دریای بی پایان است ،یکی از آثار اوست . و ما مفتخریم به همهائمه معصومین – علیهم صلوات الله – ومتعهد به پیروی آنانیم.»

همچنین مقام معظم رهبری نیز در مناسبت های مختلف همواره از وجود مقدس امام جعفر صادق علیه السلام تجلیل کرده است که چند فراز از بیانات آیت الله خامنه ای در ادامه می خوانید:

«امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده‌اید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود.
همه‌ی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه‌ی آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده اید.
 امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد.
اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیده‌اید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود
.تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق(ع) اراده می‌کند آن چه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند.
یعنی وکلا و نمایندگان او در همه‌ی شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی امیه مبارزه می‌کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.