معاون مالی شهرداری عنوان کرد؛ شهر شیراز بر مدار توسعه و پیشرفت

خبرپارسی – معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با بیان اینکه اقدامات مالی شهرداری شیراز، بی سابقه، امیدبخش و مرهون تعامل شهروندان، شورای پنجم و مدیریت شهری شیراز است، گفت: با وجود مشکلات اقتصادی هیچ پروژه عمرانی در شیراز متوقف نشده است .

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز اقدامات مثبت مالی شهرداری شیراز را بی سابقه، امیدبخش و مرهون تعاملات مشترک شهروندان، شورای اسلامی شهر شیراز و مدیریت شهری این کلان شهر دانست.

به گزارش روابط عمومی معاونت مالی و اقتصادی شهرداری شیراز، محمدهادی هاشم پور در صد و پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شیراز،  گزارش مالی هشت ماهه شهرداری شیراز را ارائه و عملکرد مجموعه مالی شهرداری شیراز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تاکنون بیش از ۹۵ درصد از بودجه مصوب هشت ماهه محقق شده است.

وی بودجه مذکور را ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته بیش از ۱۹۰۰میلیارد تومان یعنی معادل ۹۵ درصد بودجه مصوب را جذب کرده ایم .

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز اظهار کرد: شهرداری شیراز با ۳ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب سالیانه توانسته حدود ۱۰۳ درصد از بودجه تکلیفی هفت ماهه خود را محقق کند.

هاشم پور همچنین اضافه کرد: شهرداری شیراز در مقایسه با عملکرد درآمدی کلانشهرهای کشور در شاخص عملکردی بودجه، موفق به کسب رتبه نخست کشور شد و با احتساب شاخص جمعیتی پس از تهران و اصفهان با اختصاص سرانه‌ای بالغ بر ۹۶۷ هزار تومان به ازاء هر شهروند، رتبه سوم را در میان کلانشهرهای کشور به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به آمار بانک مرکزی در مورد معاملات بازار مسکن بیان کرد: بررسی تحولات بازار مسکن به خوبی نشان می دهد، شهرداری شیراز در تعداد معاملات انجام شده در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ با کاهش ۳۲ درصدی روبه رو بوده در حالی که با اجرای سیاست های صحیح و به‌هنگام توانسته ایم علیرغم مشکلات اقتصادی از توقف پروژه های عمرانی جلوگیری کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به این که نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و درآمدی بر کسی پوشیده نیست افزود: درآمدهای حاصل از عوارض ساختمانی و صدور پروانه ساختمانی نیز تحت تاثیر وضعیت اقتصادی قرار گرفته است.

 هاشم پور همچنین به تحرکات بازار ساختمان و پروانه های صادر شده از سوی شهرداری شیراز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان در سال های ۹۶ و ۹۷ با کاهش ۲۰درصدی مواجه شد.

وی یادآور شد: در دوره جدید، مدیریت شهری شیراز علاوه بر تکمیل بخشی از پروژه‌های باقیمانده، اجرایی کردن ۱۰۲ پروژه در حوزه‌های مختلف در دستور کار است.

بالاترین مقام اقتصادی شهرداری شیراز، رقم پرداخت ماهانه حقوق و مزایای پرسنل شهرداری شیراز اعم از کارمندان قراردادی، پیمانی، قرارداد موقت، حکمی، بخش خصوصی و همچنین کارگران حکمی- قراردادی و حجمی پسماند را حدود ۷۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: مقایسه پرداخت میانگین حقوق۷۰۳۲ نفر از شهریور ۹۷ تا شهریور ۹۸ به خوبی روند افزایشی ۴۳ درصدی پرداخت ها را مشخص می کند.

هاشم پور همچنین با بیان اینکه از سال ۹۶ تا ۹۸ بیش از ۶۲ درصد افزایش حقوق لحاظ گردیده گفت: این موضوع به این معناست که وضعیت کنونی شهرداری شیراز از نظر پرداخت پرسنلی بسیار مطلوب و قابل قبول است.

وی تصریح کرد: در۸ ماهه سال۹۸ خدمات رفاهی به پرسنل شهرداری شیراز بیش از ۳ برابر رشد داشته و همچنین سنوات پایان خدمت بازنشستگان تا پایان تیرماه سال ۹۸ تسویه شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مدیریت هزینه ها، یکی از مهم ترین راه حل های گذر از بحران ها و چالش های مالی را کنترل، بهینه سازی و مهار هزینه های اضافه و غیر ضروری دانست و تصریح کرد: با مدیریت هزینه و با رویکرد تغییر مبنا در پرداخت هزینه های جاری و عمرانی براساس اولویت های پروژه محور، اقدامات موثری در این خصوص صورت پذیرفته است.

پرداخت بدهی و مطالبات پیمانکاران شهرداری شیراز نیز از دیگر مواردی بود که معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز به آن اشاره کرد و افزود: تسویه بدهی ۸۷۲ پیمانکار جزء به مبلغ ۴۵ میلیارد و چهارصد و سی میلیون تومان در سال ۹۷، همچنین تسویه کلی بدهی ۱۹۲۲ پیمانکار جزء به میزان ۱۵۲ میلیارد تومان، تسویه قسمتی از بدهی های ۲۸۵۸ نفر از پیمانکاران به میزان ۳۰۶ میلیارد تومان، تسویه حساب بدهی ۸۸۱ فقره تسهیلات مربوط به پیمانکاران شهرداری شیراز به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان و تسویه بدهی قسمتی از اوراق مشارکت به میزان ۱۶۰ میلیارد تومان، نشان می دهد شهرداری شیراز تا پایان آبان ماه ۹۸ رقمی بالغ بر ۷۷۰ میلیارد تومان را برای پرداخت بدهی و مطالبات به پیمانکاران اختصاص داده است .

هاشم پور با توجه به دیدگاه مشترک شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری شیراز در توسعه فضای سرمایه گذاری و روان سازی تعاملات با فعالان بخش ساختمان تصریح کرد: در راستای تدوین سیاست های مشارکت با بخش خصوصی و ترغیب فعالان صنعت ساختمان، از ابتدای تشکیل شورای پنجم تلاش شد با اجرای لوایح تشویقی و مصوبات تخفیف و تقسیط عوارض ساخت و ساز و همچنین مصوبه کارت اوراق بستانکاری با سود ویژه و قابلیت تخفیف نقدی، زمینه مشارکت ها ارتقاء یابد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۰۰میلیارد تومان اوراق بستانکاری صادر شده افزود: در راستای تدوین سیاست های مشارکت با بخش خصوصی و ترغیب فعالان صنعت ساختمان مقرر شد طبق مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز به مودیان، خریداران نقدی واحدها و پروژه های حاصل از انتشار و فروش اوراق مشارکت و سایر املاک شهرداری، پیمانکاران و صاحبان املاک مورد مسیری، کارت اوراق بستانکاری تخصیص یابد، از این رو تاکنون بیش از ۵۸۵ میلیارد تومان از این اوراق در اختیار واجدین شرایط قرار گرفته و کمتر از ۱۹۸ میلیارد تومان از اوراق بستانکاری باقی مانده است.

یارانه های پرداختی به سیستم حمل و نقل ریلی شهر شیراز نیز یکی دیگر از محورهای این گزارش بود که معاون مالی و اقتصادی به آن اشاره کرد.

هاشم پور با بیان اینکه در بازه زمانی سال ۹۶ تا شهریور ۹۸ بیش از ۱۱۶ میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز یارانه به بخش مترو پرداخت شده، به هزینه های زیاد نگهداشت و ارایه خدمات مترو و سهم ناچیز شهروندان و دولت در تامین منابع مالی آن اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی که بهای تمام شده هر بلیت مترو، حدود۶ هزار تومان بر دوش شهرداری شیراز هزینه تحمیل می کند اما شهروندان تنها ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان از این هزینه را پرداخت می کنند در حالی که از مبلغ ۶۳ میلیارد تومانی بهای کل بلیت در شش ماهه نخست سال ۹۸، تنها حدود ۸میلیارد از آن توسط شهروندان،۹۰۰میلیون تومان از طریق یارانه پرداختی دولت و بیش از ۵۵ میلیارد تومان توسط شهرداری شیراز پرداخت شده است.

طبق گفته های معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز، یارانه پرداختی بابت پسماند، ۳۷۰ میلیارد تومان و بابت نگهداری فضای سبز هم ۳۷۵ میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین سهم یارانه پرداختی اتوبوسرانی را نیز در شش ماه نخست سال جاری بیش از ۴۸ میلیارد تومان و مجموع یارانه های پرداختی شش ماه نخست سال جاری از سوی شهرداری شیراز به اتوبوس و مترو را بیش از ۱۰۰میلیارد تومان برآورد کرد .

این مدیر ارشد شهری مبلغ کل اوراق مشارکت اختصاص یافته به مترو شیراز در سال ۹۷ را ۶۰۰۰میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این مبلغ دولت معادل ۵۰ درصد را تعهد کرده که صرفا در خط ۲ قطار شهری شیراز هزینه می گردد.

هاشم پور نوسازی و بهسازی بافت فرسوده از محل انتشار و فروش اوراق مشارکت را ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و با اشاره به پروژه های شاخص شهرداری شیراز که در دو سال گذشته به بهره برداری رسیده یا تا پایان سال جاری به اتمام خواهند رسید افزود: ۲۲ پروژه شاخص از جمله تقاطع های غیرهمسطح رودکی (فاز نخست و فاز دو)، مطهری – رحمت، جوادیه، مهدیه -امیرکبیر، زیرگذر گلستان، زیرگذر جنوبی علی ابن حمزه، چندین مجموعه ورزشی، فرهنگ سرا، بلوار مهدیه و شش ایستگاه مترو به ارزش ۷۲۰ میلیارد تومان در این گروه قرار گرفته است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه امسال یکی از دشوارترین سال‌ها در ادوار صد ساله شهرداری شیراز از لحاظ وضعیت اقتصادی محسوب می‌شود، تاکید کرد: علیرغم تمام مشکلات اقتصادی موجود و مشهود، با اهتمام مدیریت شهری هیچ پروژه عمرانی در این کلانشهر متوقف یا تعطیل نشده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه زمان‌بندی شده، ۱۰۲ پروژه جدید را در دست احداث، کلنگ زنی یا بهره برداری داریم خاطرنشان کرد: به رغم وجود رکود حاکم بر کشور و شهرداری ها و وجود تنگناهای مالی، تاکنون هیچ پروژه ای از مسیر پیشرفت خود بازنمانده و به لحاظ مالی و تملکی با توقف روبه رو نبوده است .

هاشم پور توجه به زیست پذیری شهرها و دستیابی شهر به شاخصه های توسعه و برخورداری از ویژگی های انسان محوری را از اصلی ترین رویکردهای شهرداری شیراز برشمرد و گفت: راه اندازی سیستم دوچرخه های هوشمند اشتراکی نسل چهار در شیراز و همچنین ساخت و راه اندازی تراموای شیراز به طول ۹ کیلومتر با برآورد ۱۵۰۰میلیارد تومان هزینه ساخت، از مهم ترین این پروژه هاست.

 وی عنوان کرد: معتقدم هم اکنون در آغاز راهی نو هستیم تا تحقق اهداف متعالی شهر از جمله سرلوحه قراردادن حفظ و ارتقاء سلامت عمومی شهروندان، توسعه شهر انسان محور، توسعه پیاده راه ها و تغییر دیدگاه از شهر اتومبیلگرا به شهری زیست-انسانگرا را نظاره گر باشیم .

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز همچنین از استقرار سامانه جامع املاک و مستغلات شهرداری شیراز بر اساس نقشه های جی. آی. اس به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای شهر اشاره و تصریح کرد: در راستای شفاف سازی و صیانت از املاک و دارایی های شهرداری شیراز برای اولین بار در کشور این سیستم در شهرداری شیراز راه اندازی شده و تمام موارد مربوط به خرید و فروش، تهاتر، معوض املاک و مستغلات شهرداری شیراز در آن قابل دسترسی است.

هاشم پور راه اندازی این سامانه را یک دستاورد مهم در زمینه املاک، مستغلات و دارایی های شهری برشمرد و افزود: مدیریت بهینه بودجه تملکی طرح های عمرانی، مدیریت هوشمندانه اطلاعات مرتبط با املاک و مستغلات شهرداری شیراز، مباحث مرتبط با سرمایه گذاری و دسترسی به آرشیو الکترونیکی املاکی و اسنادی مدیریت شهری شیراز از دیگر اهداف این سامانه است.

 وی خاطرنشان کرد: این سامانه ابزاری کارآمد برای مدیران و کارشناسان حوزه املاک خواهد بود که از طریق آن کلیه موارد مربوط به خرید و فروش، تهاتر، معوض، ثبت و انتقال اطلاعات قراردادی واگذاری مسکن، اطلاعات مرتبط با شهرسازی، شبکه معابر و انهار متروکه، باغات، عقب نشینی املاک و طرح های مورد مسیری، انشعابات و همچنین اطلاعات مربوط به توافقات و پروانه های موضوعی بر مبنای پلاک ثبتی را در لحظه گزارش گیری می کند و اطلاعات را در دسترس قرار می دهد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز ایجاد سیستم مکان محور کلیه املاک و مستغلات شهرداری شیراز را در کشور اقدامی کم سابقه برشمرد و گفت: برای نخستین بار در کشور موفق شده ایم بودجه های تملکی را به صورت مکان محور در اختیار مخاطبین قرار دهیم.

هاشم پور خاطرنشان کرد: سامانه جامع املاک و مستغلات شهرداری شیراز یکی از اصلی ترین زیر سیستم های یکپارچه شهرسازی است که برای نخستین بار در کشور بالغ بر ۲۰۰۰سند با مالکیت شهرداری شیراز و ۷۰۰ پرونده آرشیو الکترونیکی را در اختیار مخاطبین قرار می دهد.

وی یکی دیگر از اقدامات مثبت در این زمینه را افزایش چشمگیر صدور اسناد تک برگ شهرداری شیراز عنوان کرد و افزود: تعداد کل اسناد تک برگ املاک شهرداری شیراز (موجود در اداره کل املاک و مستغلات شهرداری شیراز )،۲۲۰۰ سند می باشد که از این تعداد حدود ۱۲۶۰ سند از سال ۹۶ به بعد صادر شده است .

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به این که امکان گذر از هر بحران و مشکلی وجود دارد تاکید کرد: مشروط بر اینکه تعاملات شهرداری و شورای شهر و همکاری دستگاه های نظارتی و دیگر دستگاه های اجرایی و مدیریت ارشد استان، در سطحی مناسب وجود داشته باشد.

وی در پایان یادآور شد: مدیریت شهری شیراز در تلاش برای دستیابی راهی عالی است تا به شهروندان در برخورداری از شاخصه های زندگی در یک شهر توسعه یافته و زیست پذیر و به گردشگران در کشف مقاصدی جدید کمک کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.