معاون استانداری فارس: مدیریت مصرف راه عبور از چالش کم آبی است

خبرپارسی – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: با تغییر رفتار در زمینه بهره‌برداری از آب و همچنین مدیریت مصرف می‌توان از چالش کم آبی در این استان با موفقیت عبور کرد.

عنایت‌الله رحیمی شنبه ۲۷ مرداد در جمع شهرداران و رؤسای شوراهای شهر شهرستان بوانات، یکی از اصلی‌ترین مشکلات موجود در استان را مسئله آب آشامیدنی و کشاورزی دانست و افزود: باید بپذیریم که کشورمان یک کشور گرم و خشک است و روز به روز به سمت کم آبی بیشتر حرکت می‌کنیم .

وی افزود: در حالی که در سال زراعی ۹۵- ۹۶ شاهد بارش ۲۷۰ میلیمتر باران در استان بودیم این میزان در سال زراعی ۹۶- ۹۷ به ۱۳۰ میلیمتر کاهش یافت .

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، گرم و خشک بودن کشور و کاهش بارش‌ها به این معنا نیست که امکان عبور از این وضعیت وجود ندارد و شرایط جدیدی پیش رو خواهیم داشت؛ چرا که در گذشته هم کشور با چنین وضعیت اقلیمی مواجه بوده و گذشتگان ما از آن شرایط عبور کردند و با همان کم آبی‌ها توانستند بزرگترین تمدن جهان را ایجاد کنند .

رحیمی ادامه داد: امروز هم ما وظیفه داریم که با مصرف درست و بهینه آب به پبشرفت کشور و توسعه اقتصاد کمک کنیم اما لازمه این کار این است که همه بپذیریم که در بحث آب دچار مشکل هستم و نیاز است که رفتار خود را تغییر دهیم .

وی تصریح کرد: اگر هر فرد و هر خانواده به میزان ۲۰ درصد از آنچه تا امروز آب مصرف می‌کرده را کاهش دهد و این صرفه‌جویی در حوزه کشاورزی و صنعت هم رعایت شود قطعا مشکل کم آبی قابل مدیریت خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص برنامه‌های انجام شده و در دست اقدام برای حل مشکلات آب شهرستان بوانات نیز گفت: برای تامین آب آشامیدنی مردم شهر قادرآباد، حفر یک حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۱۶۵ متر از آن حفاری شده است .

رحیمی اضافه کرد: علاوه بر این ۲ حلقه چاه کشاورزی و یک حلقه چاه متعلق به شهرداری هم وارد مدار تامین آب این شهر شده و یک مخزن ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعبی هم در دست ساخت قرار گرفته است .

او با بیان اینکه در شهر حسامی هم اقداماتی نظیر حفر یک حلقه چاه، ساخت مخزن و اجرای خط انتقال اجرایی شده است، گفت : ساخت مخزن یک‌هزار و ۵۰۰ متر مکعبی در بوانات نیز در دستور کار قرار گرفته که هم‌اینک حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در کنار تکمیل آن شاهد اجرا و تکمیل خط انتقال آب آن نیز باشیم.

وی با بیان اینکه در بحث راه‌های اصلی شهرستان نیز ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است، گفت: از جمله این محورها می‌توان به احداث سه محور جدید در بوانات با اعتباری در حدود ۲۴۰ میلیارد ریال و محور در دست احداث سروستان – مزایجان به طول ۹ کیلومتر و با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال اشاره کرد .

رحیمی گفت: همچنین اعتبارات ملی راه‌های اصلی شهرستان هم حدود ۳۱۵ میلیارد ریال و قراردادهای ۴۱ کیلومتر راه روستایی هم ۴۱۵ میلیارد ریال است .

وی اضافه کرد: تبدیل راه فرعی به اصلی از سمت بوانات به خرم بید به طول پنج کیلومتر نیز از دیگر پروژه‌هایی است که پیمانکار آن از سمت بوانات انتخاب شده و طی ۱۰ روز آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد .

معاون عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه ۲.۵ کیلومتر از محور مزایجان هم در صورت تامین قیر توسط دهیاری‌ها روکش آسفالت خواهد شد، گفت: طی  ۲ هفته آینده شاهد اجرایی شدن قطعه دوم محور قادرآباد به کُره‌ای به طول ۱۰ کیلومتر و مبلغ قرارداد ۵۰ میلیارد ریال خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.