معافیان و چالش شهرداری شیراز

خبر پارسی – محمود شبان: صدور حکم شهرداری عبدلحمید معافیان توسط وزارت کشور آب پاکی روی دست کسانی ریخت که از ابتدای انتخابات تلاش برای ایجاد اخلال در کار شورای پنجم را داشتند .

در ادامه روند انتخابات شورانگیز و معنادار شوراهای اسلامی شهر و روستا که در بیشتر کلانشهرها و شهر های بزرگ و کوچک کشور اصلاح طلبان به پیروزی دست یافتند، کلانشهر شیراز یکی از نقاطی بود که با وجود کارهای بزرگ و کوچک عمرانی که طی سالیان اخیر و در زمان حاکمیت اصولگرایان بر مسند شورا و شهرداری شیراز انجام پذیرفته بود، مردم با قاطعیت اصلاح طلبان را برای مدیریت شهر خود برگزیدند .

انتخاب قاطع اصلاح طلبان نشان داد که دغدغه مردم چیزی فراتر از بحث امور جاری شهری و ساخت وسازعمرانی است، امری که سردرگمی جناح اصولگرا را در پی داشت، به گونه ای هیچ تحلیل روشنی از وضعیت پیش آمده نداشتند و این خود موجب واکنش های احساسی و مقابله ای آنان شده بود .

این امر تا جایی پیش رفت که یک روز سلامت انتخابات را زیر سئوال می بردند وروز دیگر صلاحیت منتخبین مردم را و دست آخر هم روی شهردار منتخب شورای پنجم زوم کردند و تلاش داشتند تا با استفاده از اهرم های قدرت که در اختیار دارند از صدور حکم شهردار در وزارت کشور پیشگیری کنند که این ترفند هم جواب نداد و صدور حکم از سوی وزارت کشور آب پاکی را روی دست دلواپسان ریخت .

عملکرد جناح رقیب، بیانگر این واقعیت است که شهردار جدید در آینده و در مسیر کار خود با چالش های پیش بینی نشده ای  روبرو خواهد بود و رقیب که میدان را باخته به این سادگی کنار نمی کشد، هر چند معافیان در عرصه مدیریت، گرگ باران دیده است اما ساختار درهم تنیده شهرداری و گستردگی بی حد و مرز این نهاد از یک سو و هزار دستان حاکم برآن که در همه ارکان شهرداری دستی پنهان و آشکار دارد،می تواند روند کار شهردار جدید را با چالشی بزرگ روبرو کند .

به عنوان یک روزنامه نگار که چند سال است حضور فعای در حوزه شورا و شهرداری دارم،معتقدم:شهردار جدید می بایست ابتدا با تامل آنچه را که امروز تحویل می گیرد لیست کند، داشته ها ونداشته هارا بررسی کند تا تصویری واقعی از پشت صحنه شهرداری و شهر به دست آورد و همه را به اطلاع مردم برساند و سپس در گام بعدی، در انتخاب معاونان، همراهان و مشاوران خود با تدبیر عمل کند و دست کم در حلقه اول مدیریت خود از افراد معتمد، متخصص، کاردان و توانمند استفاده کند و دوم در عزل ونصب ها باید بسیار با دقت، بدون عجله و با ظرافت عمل کند و حتی الامکان از ظرفیت توان برخی مدیران شهرداری که زیاد تابع بازی های سیاسی نیستند استفاده کند تا از توان عملیاتی شهرداری کاسته نشود .

البته باید اعتراف کرد که معافیان در همین مدت زمان اندکی که از انتخابش در شورای پنجم می گذرد بسیار سنجیده و شفاف سخن گفته و اعلام موضع کرده و تلاش داشته تا حس امنیت شغلی کارمندان و کارشناسان شهرداری را به مخاطره نیندازد و انگیزه خدمت را درآنان حفظ کند .

او مرد اخلاق عرصه سیاست و مدیریت است و در حفظ انسجام و وحدت، تبحر خاصی دارد، این را سال هایی که فضای سیاسی بسیار مسموم و خطرناکی بر جامعه حاکم بود، در هدایت و راهبری احزاب و تشکل های اصلاح طلب ثابت کرد و نشان داد که قدرت جاذبه اش بیشتر از دافعه اش است .

به هر تقدیر امروز سخنگوی شورای پنجم شهر شیراز از ابلاغ حکم شهرداری عبدالحمید معافیان خبر داد و گفت که ایشان از این پس رسما شهردار کلانشهر شیراز محسوب می شود، شهرداری که به گفته سخنگو می بایست شهردار همه مردم باشد و با انتخاب تیمی کارآمد و برنامه ریزی مبتنی بر واقعیات و داشته های فرهنگی و معنوی و تاریخی کلانشهر شیراز کارش را به پیش ببرد و لبخند رضایت را بر لبان مردم بنشاند .

علی ناصری اعتقاد دارد معافیان باید تلاش داشته باشد تا شهرداری را به جایگاه واقعی خود برساند، زیرا به نظر وی شهرداری یک نهاد همه جانبه نگر است که متاسفانه تا به امروز تنها به وجهه شهرسازی و خدماتی آن توجه شده است .

البته باید در نظر داشت که این مهم در سایه همدلی شهرداری وشورا و حتی دیگردستگاه ها ممکن است، امری که با توجه به همسویی فکری و سیاسی مدیریت استان و شهر با شهرداری و شورا دور از دسترس نیست و این موضوع فرصتی مغتنم را در اختیار اصلاح طلبان قرار داده که چانچه به خوبی از آن استفاده شود می تواند بستر ساز اجرای برنامه های دراز مدت اصلاحی و رسیدن به مدیریت واحد شهری که مطالبه به حق شورا وشهرداری است شود، هر چند که پیش نیاز این رخداد، اصلاح قانون توسط نهادهای بالادستی است اما با تعامل بین دستگاهی که اکنون بسترش فراهم شده می توان به این مهم دست یافت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.