روایت خبر پارسی از شهردار جدید شیراز؛ مهندسی که دغدغه فرهنگی دارد رزومه و سوابق کاری مهندس معافیان

خبرپارسی: پنجمین شورای شهر شیراز با ترکیبی اصلاحطلبانه و در اقدامی کاملا امید بخش، روز گذشته مهندس «عبدالحمید معافیان» را به سمت شهرداری شیراز انتخاب کرد.

انتخاب مهندس معافیان به عنوان پنجاه و ششمین شهردار شیراز از جهات مختلفی حائز اهمیت است. نخست اینکه بعد از پنج دوره فعالیت شوراهای شهر و روستا، نخستین بار است، شهردار شیراز با اکثریت آرا شورای شهر انتخاب می شود. این اقدام شورای شهر که با همراهی خوب «سیروس پاکفطرت» تنها عضو اصولگرای شورای منتخب انجام شد، نشان میدهد که اولا شخص معافیان صلاحیت اخذ پشتوانه اکثریت قاطع نمایندگان مردم را دارد و ثانیا شورای منتخب تلاش میکند به رغم همه اختلاف نظرها، در مسیر صلاح شهر گام برداشته و وحدت درونی خود را حفظ کند.

معافیان به لحاظ شخصیتی، نمونه کامل «ادب مرد به ز دولت اوست» میباشد؛ موضوعی که همراه و مخالف به آن اذعان دارند. مرد سپید موی جریان اصلاحات در منش، رفتار و گفتار اعتدال نگاه می دارد.کسی صدای بلند از او نشنیده و در دیدار اول به راحتی میتوان دریافت که او مردی اخلاقگرا، ژرف اندیش و حسابگر است.

در برنامه او می خوانیم:«توسعه انسانی،افزایش سرمایه اجتماعی و تربیت “شهروند فرهنگی” ضرورتی است که انجام و تداوم توسعه پایدار را تضمین می کند.فرهنگ روح شهر است و تحول فرهنگی در رفتارهای اجتماعی و شهری ضرورتی انکار ناپذیر

یادمان باشد او یک چهره فرهنگی است و خاستگاهش آموزش و پرورش است،یک معلم که به خوبی دریافته است:شهرداری مهمترین نهاد شهر برای شهروندان و نقطه امید آنها برای آرامش،گفت و گو، توسعه،عمران،رفاه و نشاط است.

در هر عرصهای از مدیریت، نام معافیان با توفیق همراه است. در جریان انتخاب شهردار شیراز اصرار به اخذ رای قاطع منتخبان مردم داشت و حضورش را منوط به کسب موافقت همه اعضای شورای شهر کرد، تا قدرت به دنبال معافیان باشد نه معافیان به دنبال قدرت!

آبروی اصلاحات را خرج به قدرت رسیدن خود نکرد، به ۱۳ رای منتخبان مردم اتکا دارد. برای شهردار شدن قولی نداد که خود را بدهکار کسی بداند، تنها سابقه موفق مدیریت سی و چندسالهاش ضمانتی بود برای اعتماد منتخبان مردم.

از مدیریت کلان در آموزش و پرورش، راه و رسم فرهنگ و ادب را میشناسد و در سازمان برنامه و بودجه، زندگی با ارقام و جذب سرمایه و مدیریت منابع را آموخته است. سابقه فعالیت در بخش خصوصی به او پیکار با چالشهای کارآفرینی و تولید را یاد داده است. همراهی با صنعتگران را در کارنامه دارد و خون دلها در بخش صنعت خورده است.

چالشهای شهر را میداند، هرچند ضرورت احداث سازههای بتنی همسطح و غیر همسطح را منکر نمیشود اما شهرداری را فراتر از یک طراحی عمرانی میپندارد.  

نگرش فرهنگی دارد برای بازسازی و اصلاح شهر! حیات شهر را به آرامش و آسایش مردمانش تعبیر میکند و به ضرورتهای زندگی شهرنشینی مبتنی بر سنتهای ملی و حفظ و احیای محیط زیست به صورت ویژه مینگرد.

عافیتطلب نیست که در غربت و فترت دهه ۸۰ مدیریت جریان اصلاحات فارس را به دوش کشید و برای خرد جمعی احترام قائل است. همواره تیم مشاورهای در کنار خود داشته و با اهل علم و دانشگاه رابطه خوبی دارد.

شایسته سالار است و برای هر کسی متناسب با توان فکری و اجراییش ارزش قائل است در عین حال از مراعات ادب غافل نمیشود.

نمیگوییم اشتباه نمیکند که انسان سوار بر قطار اشتباه راه صواب را پیدا میکند اما غول بیشاخ و دم مدیریت کلان شهر شیراز، رستمی چون معافیان را میطلبد.خبر داریم معافیان مرد راه است.

رزومه و سابقه کاری مهندس عبدالحمید معافیان:

او که از ابتدای سال ۱۳۶۰ به عنوان مدیر هنرستان،مدیریت را تجربه کرد،۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۶۵ معاون فنی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس می شود و ۲ سال بعد یعنی در سال ۶۷ ردای مدیریت اداره کل آموزش و پرورش فارس را بر تن می پوشد و تا سال ۷۲ در حالی که مدیر نمونه کشوری هم می شود در این سمت باقی می ماند و در همین سال به عنوان معاون آموزشی وزیر به تهران کوچ می کند.دو سال بعد با حکم وزیر رئیس آموزش و پرورش استثنایی می شود و پس از دو سال یعنی در سال ۷۶ مشاور رئیس و مدیر کل حوزه ریاست و امور بین الملل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می شود.مهندس معافیان تا سال ۸۰ در این سمت فعالیت می کند و در همین سال به عنوان رئیس سازمان صنایع و معادن استان فارس به زادگاه خود برمی گردد.یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۸۱ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برمی گردد و تا سال ۱۳۸۳ به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نقش موثری در توسعه فارس ایفا می کند و با حکم رئیس وقت سازمان مجددا به تهران کوچ می کند و تا سال ۱۳۸۴ به عنوان معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مشغول به کار می شود.در نیمه دوم سال ۸۴ این معافیان بازنشسته می شود و پس از آن در هیئت مدیره شرکت های بخش خصوصی فعالیت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.