مدیران استان بخوانند:مشتی صلواتی و کارخانه آزمایش/لیس الانسان الا ماسعی یا فقط صلوات؟!

خبر پارسی _ سعید نظری: وقتی انقلاب به پیروزی رسید و جو انقلابی گری کشور را فراگرفت و واحدهای صنعتی بزرگ همچون کارخانه آزمایش و لاستیک دنا و کفش ملی و … توسط انقلابیون مصادره شد، کمتر کسی به این فکر بود که خروج صنایع از ید اهل آن، به سرعت باعث افول فضای صنعتی در کشور خواهد شد.
کارخانه آزمایش مرودشت از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی در خاورمیانه از جمله این واحدهای صنعتی بود که به دست نهادهای انقلابی مصادره شد. در این میان به غیر از مدیرعامل که مطابق قانون از سوی نهادهای انقلابی ذیربط منصوب می ‏شد، فردی به اصطلاح انقلابی در کارخانه، مشهور به «مشتی صلواتی» حاکم خودخوانده شده بود که دائما فریاد صلوات خواهی سر می‎داد و معتقد بود برای فائق آمدن به مشکلات مدیریتی فقط به طلب یک صلوات نیاز است.
مشتی صلواتی دفتری در کنار دفتر مدیرعامل برای خود دست و پا کرده و اگرچه از کارگران استخدامی آزمایش بود، اما همه وقت خود را صرف امور به اصطلاح فرهنگی و نصب شعارهای تبلیغاتی و بررسی عقاید کارگران م ی‏کرد و به جای کار و تلاش و کمک به انتخاب شیوه‏ های مبتکرانه و مدرن مدیریتی، همه وقت کارگران را به برگزاری دعا، زیارت و اردو می‏ گذراند.
مشتی صلواتی با نفوذی که در دفاتر برخی روحانیون ذی نفوذ و برخی از نهادهای انقلابی پیدا کرده بود، هر مخالفتی از سوی مدیران قانونی سازمان با برنامه ‏هایش را نوعی ضدیت با انقلاب و نظام اسلامی تلقی کرده و فورا برای اخذ نامه عزل مدیر کارخانه اقدام می کرد.
مشتی صلواتی بیش از یک دهه حاکم بلامنازع آزمایش بود و کارخانه نیز به مدد اعتبارات دولتی و بدون توجه به ساختارهای مدیریتی صنعتی و ضرر و زیان‎های گسترده ناشی از سو مدیریت، دوران طلایی خود را پشت سر می‎گذاشت اما در دنیای جدید، علوم مدیریتی و مهندسی صنایع راه جدیدی را برای خود باز کرده بود.
جدای از کشورهای توسعه یافته اروپایی، شرق آسیا نیز به خیل سرآمدان جهان صنعتی پیوست و در عین حال مشتی صلواتی که حداقل سواد از علم روز و فقه کار در اسلام نداشت، همچنان یکه تاز مدیریت آزمایش بود.
در چشم بهم زدنی علاوه بر «بوش» و «کن ودد» و «آ ا گ »و … که برندهای معروف اروپایی در صنعت لوازم خانگی بودند، «سامسونگ» و «ال جی» و «سونی» و «پاناسونیک» از شرق آسیا وارد میدان شدند. حالا نفس آزمایش در پس صلوات‎های بی مورد مشتی صلواتی و ظهور قدرت‏ های بزرگ صنعت لوازم خانگی گرفته شده است.
یکه تاز صنعت لوازم خانگی خاورمیانه در گذشته‎ای نه چندان دور در کمتر از ۱۷ سال از پا افتاد و روز به روز ضعیف‏تر می شد. تنوع محصولات، تکنولوژی برتر و قیمت ارزان تر در محصولات شرق آسیا قدرت رقابت از آزمایش را گرفته بود و آزمایش دیگر توانی برای ورود به عرصه لوازم خانگی نداشت.
مشتی صلواتی در حین خطر خود را بازنشسته کرده و آزمایش را به امان خدا رها کرد. مشتی پر مدعای داستان ما که روزی خود را حاکم آزمایش می داتست، حتی بعد ار بازنشستگی توان اداره یک مغازه کوچک هم نداشت و در کمتر از چندماه با زیان گسترده خانه نشین شد.
حالا چند سالی است از آزمایش که روزی نان حداقل ۱۰۰۰ کارگر فارسی را تامین می‎کرد، جز ویرانه‎ای باقی نمانده است و بازارهای لوازم خانگی فارس و کشور مملو از اجناس رنگارنگ خارجی است.
آنچه که آزمایش را به این روز انداخت خیال واهی و کم سوادی امثال مشتی صلواتی بود که فکر می‎کردند دنیا را می توان با معادلاتی غیر ریاضی و غیر تجربی اداره کرد. امثال مشتی صلواتی از سر خیرخواهی یا کج فهمی از معارف دین، راهی را پیش پای انقلاب می‏ گذاشتند که با آیه قرآنی «لیس الانسان الا ماسعی» نقش بسته بر برند آزمایش، فرسنگ ها فاصله داشت.
شرح حال امروز استان فارس نیز بی شباهت به روزگار آزمایش نیست. عده ای به بهانه انقلابی گری و دفاع از آرمان‎های امام راحل و رهبر انقلاب خود را در پس برخی شعارهای بزرگ مخفی کرده و به جای توجه به اسناد توسعه دائما با بیانات خود هزینه به استان تحمیل می کنند.
اینان که از وضعیت صنایعی بحرانی، همچون «آی تی آی»، «مجتمع گوشت»، «لاستیک دنا»، «آزمایش» و … غافلند و با رفتار به اصطلاح انقلابی خود، ورود هر سرمایه گذاری به استان را بر نمی ‏تابند، دم از اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب می‎زنند، اما در برابر هر فرایندی که منجر به سرمایه گذاری اقتصادی و توسعه شود، مقاومت می‎کنند.
تریبون‎های استان را در اختیار گرفته و همچون مشتی صلواتیِ آزمایش، هر نگرش جدید مدیریتی در حوزه اقتصاد استان را با صلواتی نابه جا خفه می‏کنند. در دولت قبل به رغم اینکه همه کرسی‏ های فرمانداری‏ ها و ادارات و نمایندگی مجلس را در اختیار داشتند، شبانه به بهانه مقابله با جریان انحرافی درب استانداری را قفل زدند و در دولت اعتدال و امید سخنرانی‏ ها و بازدیدهای معاونان رئیس جمهور و نمایندگان دولت را برهم می‎زنند و هر مدیر توانمندی را منتصب به فتنه می کنند.
جریان مشتی صلواتی در استان فارس در چهارسال عمر مجلس فعلی روی کرسی‎های سبز خانه ملت چرت می‎زد و حالا به یکباره یادش افتاده که علیه برخی اتفاقات کم اهمیت در استان نطق پیش از دستور بخواند و هر مصوبه ای از دولت را برای خود و انصارش غیر دولتی بداند.
نکند دیر زمانی به فریاد استان فارس برسیم که همچون آزمایش به مدد مشتی صلواتی فقط خرابه ای از این استان باقی مانده باشد و خشکسالی و بیکاری و نرخ بالای آسیب‎های اجتماعی رمق فارس بزرگ را کشیده باشد؟
این استان نه جای مشتی صلواتی‎ها، که جایگاه اندیشه‎های بلند دانشگاهی و حوزوی است که بتواند افق توسعه را ترسیم و اجرا کند. بی توجهی برخی از بزرگان استان در برابر بحران‎های اقتصادی و اجتماعی و زیرساختی استان گاهی تعجب برانگیز است. خط و راه برای توسعه استان مشخص است. دولت با تیم اقتصادی راه بلد خود در حال عبور از گردنه های سخت اقتصاد مقاومتی است، نکند در عبور از این گردنه به مدد برخی کوته فکران، استان فارس بازبماند و توان عبور نداشته باشد؟
بزرگان استان مراقب باشند انگار دستانی نمی خواهد فارس سرآمد توسعه کشور باشد.

1 دیدگاه برای “مدیران استان بخوانند:مشتی صلواتی و کارخانه آزمایش/لیس الانسان الا ماسعی یا فقط صلوات؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.