قول معاون وزیر کشور برای تخصیص قطار به متروی شیراز

خبرپارسی – معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور اعلام کرد: برای کاهش سرفاصله متروی شیراز، تلاش داریم یک رام قطار به خط یک متروی این کلانشهر اختصاص یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهدی جمالی نژاد در بازدید از عملیات اجرایی خط دو قطار شهری شیراز گفت: شهرداری شیراز تلاش دارد تا فاز نخست این خط را در پایان سال ۹۹ به بهره برداری برساند و در این راستا عملیات اجرایی آن طی سه شیفت انجام می شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه از هم اکنون باید برای واگن های خط دو مترو نیز پیش بینی های لازم انجام شود، افزود: اگر این سرعت و جدیت برای تکمیل خطوط قطار شهری شیراز ادامه یابد و وزارت کشور نیز بتواند از نظر ریالی، اعتباری و تامین واگن ها از متروی این کلانشهر پشتیبانی کند، شاهد بهره برداری از خطوط مترو در شیراز خواهیم بود.

جمالی نژاد در این بازدید که با حضور شهردار شیراز، معاون عمرانی استاندار فارس و جمعی از مدیران شهری و کشوری انجام شد، گفت: همه ما در شهرداری شیراز، استانداری فارس و وزارت کشور باید همت کنیم تا ابرپروژه متروی شیراز که از اساسی ترین پروژه های شهری است به بهره برداری برسد.

معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: طی دو سال متوالی با تخصیص اوراق مشارکت از نظر ریالی به احداث قطار شهری شیراز کمک کردیم و سال آینده نیز از این جهت به شهرداری شیراز کمک می شود.

وی با اشاره به مهاجر پذیر بودن شیراز افزود: نیازمند آماده سازی زیرساخت های از جمله خطوط مترو در این کلانشهر هستیم و در این مسیر باید از ظرفیت نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برای رایزنی در خصوص بودجه شهرداری به ویژه تخصیص اوراق مشارکت به قطارشهری این کلانشهر استفاده کرد.

جمالی نژاد همچنین پیشنهاد تشکیل تیم اقتصادی برای بررسی روش های مختلف تامین مالی پروژه قطارشهری شیراز را به مجموعه مدیریت شهری داد.

معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور گفت: با همت و پشتکار مجموعه شهرداری شیراز مشکلات اعتباری پروژه ها و مطالبات دستگاه های مختلف که در ابتدای کار موجب نگرانی مجموعه جدید مدیریت شهری شیراز شده بود، هم اکنون حل شده است.

 

نیازمند تخصیص واگن به متروی شیراز هستیم

شهردار شیراز نیز در این بازدید با اشاره به افزایش استقبال شهروندان از خط یک مترو گفت: به منطور بهبود خدمت رسانی به مسافران نیازمند تخصیص واگن به متروی شیراز هستیم و خواسته من از معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور این است که از چهار قطار مترویی خریداری شده حداقل یک قطار به شیراز اختصاص یابد.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی خط دو قطار شهری شیراز نیازمند یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی است که این میزان با فروش اوراق مشارکت محقق شده است. همچنین برای خرید واگن ها و تجهیزات به ۲۳ میلیون یورو اعتبار ارزی نیاز داریم که این امر نیازمند توجه ویژه دولت است.

وی در بازدید از تونل در حال احداث خط دو قطار شهری عنوان کرد: تلاش داریم با همت مضاعف کارگران و مهندسان  حفاری تونل های خط دو قطار شهری را در سال جاری به اتمام برسانیم و سال آینده فاز نخست خط دو قطار شهری شیراز با سه ایستگاه به بهره برداری برسد.

شهردار شیراز تکمیل خطوط مترو را نیازمند عزمی همگانی دانست و اضافه کرد: امسال خط ۳ قطار شهری شیراز با عنوان ادامه خط یک در لایحه بودجه آمده است و ضروری است نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای تحقق آن به کار ببندند.

اسکندرپور در بخش دیگری از سخنانش خواستار اصلاح ساختار سازمانی شهرداری شد و افزود: برخی از سازمان های شهرداری همچون قطارشهری، عمران، حمل و نقل مسافر در صورت اصلاح ساختاری می توانند درآمدزایی داشته باشند و از ظرفیت درآمدی آنها استفاده کرد.

متروی شیراز کارآیی خود را نشان داده است

محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این بازدید گفت: متروی شیراز کارآیی خود را نشان داده و در سال ۹۷ بیش از ۱۵ میلیون سفر در خط انجام شده است. از این رو انتظار داریم فاز نخست خط دو قطار شهری نیز در انتهای سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

رضایی با اشاره به سفر وزیر کشور به استان فارس افزود: دکتر جمالی نژاد معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور به علت اینکه مسئولیت سیاستگذاری و راهبری پروژه های شهرداری ها را بر عهده دارند از عملیات احداث خط دو قطار شهری شیراز بازدید کرد.

عملیات ریل گذاری، همزمان با حفاری تونل های خط دو مترو

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در بازدید معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور از عملیات اجرایی خط دو قطار شهری شیراز ضمن تشریح چگونگی عملیات اجرایی این خط گفت: هم اکنون عملیات اجرایی فاز نخست خط دو قطار شهری از میان رود تا میدان امام حسین (ع) در حال اجراست و همزمان با حفاری تونل ها، عملیات ریل گذاری و احداث ایستگاه ها نیز انجام می شود.

مرادی خطاب به جمالی نژاد معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور افزود: برای تسریع در عملیات عمرانی متروی شیراز به بررسی امکان حذف حقوق گمرکی، توجه ویژه به تخصیص اعتبار، تخصیص واگن، محقق شدن پرداخت اعتبار یارانه بلیت مترو و تامین تضمین های فاینانس نیاز داریم.

وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم در سال ۹۸ مجموعا بیش از ۲۵ میلیون نفر از خط یک متروی شیراز استفاده کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال شهروندان از مترو ضروری است که تعداد قطارهای متروی شیراز افزایش پیدا کند تا شاهد کاهش سرفاصله قطارها و بهبود خدمت رسانی به شهروندان باشیم.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز ضمن اشاره به ایستگاه در دست احداث وکیل گفت: با افتتاح این ایستگاه خط یک قطار شهری شیراز تکمیل می شود. طرح اولیه ایستگاه وکیل متناسب با الزامات تاریخی – فرهنگی بافت تاریخی است و طبق برنامه ریزی انجام شده تلاش داریم این ایستگاه در آینده به یک ایستگاه – موزه تبدیل شود.

مرادی خاطرنشان کرد: خط سه مترو شیراز که با عنوان توسعه خط یک مترو در بودجه آمده است از پل معالی آباد آغاز و تا ایستگاه راه آهن امتداد می یابد. هم اکنون در این مسیر روزانه ۲۰۰ هزار خودرو تردد می کنند که با احداث مترو شاهد کاهش بار ترافیک در این محدوده خواهیم بود.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه هم اکنون بسته سرمایه گذاری برای احداث خط سه قطار شهری شیراز تهیه شده است، افزود: در نظر داریم با تعریف ظرفیت های سرمایه گذاری در مجاورت خط سه مترو، با همکاری سرمایه گذاران این خط را ایجاد کنیم.

براساس این گزارش معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، شهردار شیراز، رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز و جمعی از مدیران شهری و پیمانکاران پروژه از شفت رحمت و تونل های در حال احداث خط دو قطار شهری شیراز بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.