فرزند اسلحه‌سازی که کتابخانه‌های بزرگ شیراز به او مدیونند

امروز ۸ اسفندماه سی و یکمین سالروز درگذشت مردی است که علاوه بر خدمات درخشان در حوزه آموزش دبیرستان نمازی در سه دهه اول قرنی که گذشت، قدیمی‌ترین کتابخانه‌های شیراز مدیون دقت علمی، امانت‌داری و همت بلند او هستند.

زنده‌یاد محمدهادی سلاحی پژوهشگر، نویسنده و از فعالان فرهنگی حوزه کتاب شیراز که به گواه اسناد و به گفته علی‌اکبر کلانتری استاد دانشگاه شیراز، مؤسس موزه حرم شاهچراغ(ع) در سال ۱۳۴۴ است، درست یک سال پیش از بنیان‌گذاری موزه، کتابخانه فعلی آستان احمدی را که احیا کرد و آغازی بر فعالیت یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های تخصصی ایران و شیراز شد.

وی خیلی پیش از این‌ها و در زمان نظامت دبیرستان نمازی در سال ۱۳۱۴، شاید اولین کتابخانه را در سطح مدارس شیراز در این دبیرستان تأسیس کرد و تا سال ۱۳۳۶ با همت بلند و تلاش‌های بی‌وقفه بر رونق و اعتبار این دبیرستان و کتابخانه‌اش افزود.

محمدهادی سلاحی در سال ۱۲۸۹ در شیراز متولد شد. وی فرزند آقا محمد اسلحه‌ساز از شیوخ و کسبه معروف شیراز است. تحصیلاتِ او در شیراز، در دو جهت یادگیری در علوم جدید و دانش‌های حوزوی صورت گرفت. محمدهادی سلاحی از نخستین دیپلمه‌های فرهنگ بود در حالیکه هم‌زمان ادبیات فارسی و عربی را در نزد آیت الله شیخ یوسف حدائق، اصول، فقه و تفسیر قرآن کریم را در محضر مرحوم آیت الله شیخ بهاالدین محلاتی، تفسیر قرآن کریم در محضر آیت الله حاج میرزا محمد صادق مسجد گنجی، حکمت متعالیه ملاصدرای شیرازی و شرح عرفانی مثنوی شریف مولانا را در محضر مرحوم حاج میرزا محمد علی حکیم (ره) آموخت.

این چهره درخشان حوزه کتاب، دانش و فرهنگ شهر شیراز از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۶۶ ابتدا به‌صورت محدود ساعتی به سمت مسئول کتاب‌های قدیمی در دانشگاه شیراز منصوب شد و در ادامه بخش پژوهشی کتابخانه علامه طباطبایی را پایه‌گذاری کرد. فعالیت در مؤسسه آسیایی، مرکز فرهنگ اسلام و تدریس نسخ خطی و کتب نایاب فارسی و عربی در مقطع فوق‌لیسانس دانشگاه شیراز از جمله فعالیت‌های محمدهادی سلاحی در این سال‌ها است. سلاحی از سال ۱۳۴۷ مسئولیت، کتابخانه و موزه خانقاه احمدی را به عهده گرفت و تا زمان فوت با جدیت به فعالیت پرداخت.

وی کتابخانه شخصی غنی در منزل داشت که بخش مهمی از آن پس از درگذشت، توسط چند تن از فرزندانش به کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس اهدا شد.

کتاب رساله هدیه احمدی را محمدهادی سلاحی در سال ۱۳۴۱ تألیف کرده و ضمن شرح احوال و شخصیت حضرت شاهچراغ(ع) و ذکر تاریخچه اولین بنا حرم، توضیحاتی دربارهٔ صحن، ایوان، درب‌های ورودی، رواق‌ها و ضریح، به مدایح و مناقب حضرت اشاره می‌کند. این اثر برای نخستین بار موقعیت بنای حرم مطهر و یادداشت‌هایی پیرامون تأسیسات تکمیلی آستان مقدس داشته و سروده‌های برخی شعرا در آن جمع‌آوری شده است. رساله احمدی بعدها در سال ۱۳۷۸ توسط محمد یوسف نیری استاد دانشگاه شیراز تصحیح و در قالب کتاب «دو رساله در حالات و کرامات حضرت شاهچراغ(ع)» منتشر شد.

دیگر آثار این نویسنده و عارف شیرازی عبارت‌اند از: «تاریخچه ۴۰ ساله دبیرستان نمازی»، «وحید نامه»، «رساله مختصر راز و نیاز در آداب و معانی کلمات نماز»، «اسرار نماز»، «شرح عرفانی بسم‌الله الرحمن الرحیم»، «رساله‌ای در شرح احوال ملاصدرا».

محمدهادی سلاحی در هشتم اسفندماه ۱۳۶۹ در سن ۸۰ سالگی در شیراز درگذشت و در حیاط بقعه شاه داعی‌الله به خاک سپرده و در سال ۱۳۹۶ در مراسمی با عنوان «چشم و چراغ کتاب فارس» از خدمات فرهنگی ارزنده او تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.