فاصله زیاد قیمت تمام شده انرژی با قیمت عرضه موجب انباشت زیان در صنعت برق شده است

یدالله حقیقی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر چهارشنبه ۲۰ مهر در یک کنفرانس خبری، ضمن گرامیداشت ایام مبارک ماه ربیع و تبریک ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و حضرت امام صادق(ع)، گفت: این جای تاسف دارد که طی چند سال اخیر صنعت برق با مشکلات بد و تصمیماتی نا به حق، یعنی تعرفه‌های تکمیلی مواجه شده است.

او با بیان اینکه، برق متاسفانه به یک صنعت زیان‌ده بدل شده است، هزینه تولید انرژی در مقایسه با فروش آن را نامتناسبت ارزیابی و اضافه کرد: امروزه هزینه تولید هر یک کیلووات انرژی برق به طور میانگین بیش از ۸۰۰ تومان و قیمت فروش آن به طور میانگین ۱۰۰ تومان است.

حقیقی، فاصله بسیار زیاد قیمت تمام شده انرژی با قیمت عرضه آن را منجر به انباشت زیان در صنعت برق و تاثیرگذاری بر روند توسعه این صنعت دانست و گفت: امروز در استان‌های فارس و بوشهر بالغ بر ۶۵۰ پروژه تعریف شده در حوزه برق و انرژی وجود دارد که اجرای آن نیازمند ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، حال انکه فعلا در بسیاری از موضوعات جاری هم گرفتار موانع و چالش‌هایی هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با بیان اینکه بعد از مشکلات تامین انرژی برق در تابستان سال ۱۴۰۰ و خاموشی‌های گسترده در کشور، علیرغم همه موانع و محدودیت‌ها، عزم برای تامین برق مورد نیاز در تابستان امسال، جزم شد، گفت: فراهم شدن زمینه تامین انرژی برق مورد نیاز مشترکان بخش‌های مختلف در تابستان و ایام پیک بار، مرهون همت و تلاش والای پرسنل این صنعت و همدلی و همکاری و حمایت ایجاد شده در سطوح مختلف بود.

حقیقی با یادآوری اینکه شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با حدود ۱۵ هزار کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع به لحاظ گستردگی، بزرگترین شرکت صنعت برق کشور است، گفت: پیشینه برق در استان فارس و شهر شیراز به سال ۱۳۰۳ و نصب و راه‌اندازی یک نیروگاه ۳۰ کیلوواتی توسط یکی از تجار در خیابان توحید کنونی، باز می‌گردد و قدمت این صنعت بالغ بر ۱۰۰ سال است.

او در مقایسه آماری ابتدای انقلاب اسلامی و اکنون، گفت: سال ۱۳۵۷ کل ظرفیت منصوبه برق در فارس و بوشهر، ۲۱۰ مگاوات بود و امروز ۱۰ هزارمگاوات است و تعداد مشترکان از ۲۳ هزار مشترک به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک افزایش داشته و تعداد روستاهای برق دار از ۱۸۹ روستا به ۴۰۰ روستا رشد داشته است.

حقیقی با اشاره به قرارداشتن تنها نیروگاه اتمی کشور در محدوده تحت مدیریت این شرکت، بوشهر و فارس را شاهراه ارتباطی انرژی ایران دانست و گفت: تولید، انتقال و توزیع انرژی برق در این گستره وسیع و استراتژیک از کشور، با استفاده از ۱۵ هزار نفر نیروی انسانی متخصص، در حال انجام است.

او با بیان اینکه تابستان سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور و استان‌های فارس و بوشهر به ویژه در بخش خانگی شاهد خاموشی روزانه و بعضا چند باره در هر روز مواجه بودیم، علت اساسی را در ناترازی بین حجم تولید انرژی برق و میزان مورد نیاز در زمان پیک مصرف دانست و گفت: براساس آمارها بین ۱۵ تا ۱۹ هزارمگاوات کمبود انرژی برق در کشور وجود داشت.

حقیقی با یادآوری اینکه دولت سیزدهم از ابتدای استقرار، عزم را برای تامین انرژی برق مورد نیاز مشترکان به ویژه در تابستان جزم کرد، گفت: برای تحقق این هدف همه ارکان نظام و کل ظرفیت کشور از علمی و دانشگاهی تا قانونگذاری و اجرایی به کار گرفته و در آذرماه سال گذشته ۱۰۰ برنامه در ۴ محور آماده شد.

او محورهای مد نظر در این رابطه را تامین حداکثر تولید، آمادگی مطلوب شبکه انتقال و توزیع، مدیریت مصرف و تقاضای موثر و مدیریت هماهنگی و همکاری و ارتباط دوسویه با مشترکان و مدیران ارشد استان‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: در استان‌های فارس و بوشهر اجرای همه این محورها به واسطه همکاری استانداران، فرمانداران، مدیران دستگاه‌های مختلف و تعامل مطلوب مشترکان صنعتی، کشاورزی و خانگی، به نتیجه رسید و بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده تابستان را پشت سر گذاشتیم.

او این مهم را یک توفیق الهی دانست و ضمن تاکید براینکه، وظیفه ذاتی شرکت برق منطقه‌ای و شرکت‌های تحت مدیریت، تامین برق مطمئن و پایدار برای همه مشترکان است، خاطرنشان کرد که یکی از دغدغه‌های مهم در تابستان امسال، مواجهه با مشکلی به نام فروپاشی شبکه به دلیل ناترازی موجود بود که به حمدالله، از آن عبور کردیم.

حقیقی با اشاره به تعامل مطلوب مشترکان دیماندی در بخش‌های صنعت و کشاورزی برای عبور موفق از بحران تامین انرژی برق ایام تابستان، گفت: امسال در کل کشور بالغ بر ۱۱ میلیون مشترک مشمول دریافت مشوق‌های تعریف شده مطابق دستورالعمل‌ها شدند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با اشاره به کسب عنوان اول توسط این شرکت در جشنواره استانی شهید رجایی، به بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد در ایام هفته دولت، علیرغم وجود موانع اعتباری اشاره و اضافه کرد: در هفته دولت عملیات اجرایی ۲۴ پروژه تاثیرگذار در ۲ استان فارس و بوشهر با اعتباری بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان آغاز شد که ۲۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به فارس و ۳ هزار میلیارد تومان مربوط به استان بوشهر بود.

حقیقی در بیان اقدامات شاخص اجرایی شده توسط صنعت برق در فارس گفت: بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با ظرفیت منصوبه ۲۰۰ کیلووات، اجرای یک تونل خط انتقال برای تامین برق مورد نیاز قطار شهری شیراز و همچنین تامین برق مورد نیاز خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز، جزو پروژه‌های مهم اجرایی و افتتاح شده بوده است.

او با اشاره به سفر وزیر نیرو به استان بوشهر و بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد در این استان، گفت: اجرایی شدن پروژه‌های افزایش ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه و افزایش ظرفیت ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت کنگان جزو این طرح‌ها بود.

حقیقی ضمن یادآوری اینکه تامین برق جزیره خارک به عنوان یکی از جزایر مهم و استراتژیک کشور، برعهده این شرکت است، گفت: در سنوات گذشته اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود و همین امر منجر به بروز خاموشی در ایام تابستان ۱۴۰۰ در خارک شد.

او، با بیان اینکه تامین برق مورد نیاز خارک، از شبکه سراسری جداست، وجود پایانه‌های نفتی در این منطقه را یادآور شد و گفت: به واسطه اهمیت تامین انرژی برق موضوع ایجاد نیروگاه‌های جدید در خارک در دستور کار قرار گرفته است اما برای عبور از پیک بار تابستان امسال، برنامه سرویس و نگهداری واحدهای قدیمی با قوت انجام شد به نحوی که یک ساعت هم خاموشی در خارک حادث نشد.

حقیقی، شرکت برق منطقه‌ای فارس را یکی از حامیان شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان دانست و با بیان اینکه هم اینک ۶ قرارداد با دانش‌بنیان‌ها منعقد شده است، گفت: در این بخش بالغ بر ۴۰ پروژه تحقیقاتی و ساخت تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس میزان مطالبات این شرکت را بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: بزرگترین بدهکار این شرکت، صنایع آلومینیوم جنوب واقع در لامرد است؛ حال آنکه این صنعت قرار بود برای تامین نیاز خود به انرژی برق یک نیروگاه ۹۱۳ کیلوواتی را احداث کند، اما تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است.

حقیقی همچنین گفت: نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت اسمی ۱۰۰۰ مگاوات، هم اینک فعال است و ۹۵۰ مگاوات برق تولیدی این نیروگاه به شبکه سراسری تزریق می‌‍شود.

این مقام مسئول، استان‌های فارس و بوشهر را مناطقی دارای ظرفیت مطلوب برای ایجاد نیروگاه‌های انرژی‌های نو به ویژه خورشیدی دانست و گفت: در سنوات قبل مجوز ایجاد ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی صادر شده بود که به دلایل مختلف دریافت کنندگان مجوز، در راه‌اندازی موفق نبودند.

او ظرفیت عملیاتی کنونی نیروگاه خورشیدی در فارس را بالغ بر ۱۰۰ مگاوات اعلام و ابراز امیدواری کرد که این میزان طی ۳ سال آینده به عدد ۵۰۰ مگاوات افزایش یابد.

حقیقی همچنین، برخورد با تخلفات حوزه برق به ویژه استخراج رمزارز را جزو اولویت‌ها برشمرد و ضمن یادآوری اینکه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی وظیفه اصلی در این بخش را عهده دار هستند، گفت: هرگونه استفاده غیرمجاز در زمینه استخراج رمزارزها منجر به برخورد شدید قانونی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر از رسانه‌ها درخواست کرد که اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی برای مدیریت مصرف انرژی برق در بخش‌های مختلف به ویژه مشترکان خانگی و تجاری را به شکل مستمر در دستور کار قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.