فارس می‌تواند کانون آموزش صنعت هوانوردی باشد

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس با اشاره به توانمندی‌ها و قابلیت‌های آموزشی و دانشگاهی در شیراز و فارس، گفت: استفاده از این توانمندی‌ها می‌تواند شیراز و فارس را کانون آموزش در صنعت هوانوردی تبدیل کند.

محمد فرخ‌زاده شامگاه پنج‌شنبه ۵ اسفند در همایش آشنایی با «رشته‌های آموزشی و مشاغل هوانوردی» در شیراز، گفت: صنعت هوانوردی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این پیچیدگی‌ها با بهره گیری از نیروی توانمند شروع و به ایجاد سرمایه ختم می‌شود.

او افزود: به میزان پیچیدگی در حوزه حمل و نقل هوایی از ریزپرنده تا بالگردها گرفته، به همان میزان ظرافت در نیروی انسانی هم وجود دارد و موجب خلق آثار ارزشمند می‌شود.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس با اشاره به نیروی انسانی ارزشمند در حوزه گردشگری و صنعت هوانوردی در استان فارس ، افزود: جوانی در کنار کار ارزشمند پیشکسوتان کمک می‌کند تا گسست بین نسلی در این حوزه نداشته باشیم..

فرخ‌زاده ضمن ابراز خرسندی از برگزاری دوره‌های آموزشی در صنعت هوانوردی، عنوان کرد: این مهم، رشد و اشتغال در عرصه ملی و ارزش آفرینی را به دنبال دارد.

او عنوان کرد: هنرجویان دوره‌های آموزشی صنعت هوانوردی به مثابه سفرای فرهنگی هستند که در ادب و آداب و کلام، می‌توانند بهترین‌ها را برای شهر و استان و کشور به ارمغان بیاورند.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس همچنین با بیان اینکه بیش از سه هزار اثر ثبت شده تاریخی، طبیعی مذهبی و…در این استان وجود دارد، تصریح کرد: فارس با داشته‌های متنوع فرهنگی و اماکن منحصرفرد، یک کشور را در اختیار ما قرار داده و این امانتی است که به دست ما رسیده و بهترین سفرا هم جوانان هستند.

خلبان سهرابی، پیشکسوت صنعت هوانوردی نیز در این مراسم، وضعیت نامطلوب آموزش را از چالش‌های جدی این صنعت طی سالهای اخیر ذکر کرد و وجود تحریم‌ها را دلیل اصلی این مهم دانست و گفت: خلبانانی که جذب می‌شوند در ابتدای کار، با مشکلاتی مواجه می‌شوند اما با آموزش‌هایی که در خطوط هوایی ارائه می‌شود، نشان می‌دهند که خلبان‌های قابلی هستند.

او ادامه داد: امید است، شرایطی ایجاد شود که با رفع تحریم‌ها و نوسازی ناوگان هوایی، شاهد ایجاد شرایط بهتری در امر آموزش فنون صنعت هوانوردی باشیم.

هوانوردی تنها به خلبانی و مهمانداری ختم نمی‌شود

سالار نظیفی، مدیرکل آموزش مرکز آموزش‌های هوایی هما نیز در این همایش با تصریح بر این نکته که صنعت هوانوردی تنها به خلبانی و مهمانداری ختم نمی‌شود، گفت: صنعت هوانوردی عمومی، متعلق به همه مردم است و هر فردی می‌تواند به اندازه توان و علاقه، در این صنعت تحصیل کند، دانش بدست بیاورد و مشغول به کار شود.

او اضافه کرد: در صنعت هوایی؛ شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاههای کشور و سیستم‌های مراقبت پرواز در کنار هم هستند تا یک حمل و نقل هوایی ایمن را شکل دهند.

نظیفی همچنین به تشریح قوانین جدید صنعت هوانوردی پرداخت و گفت: اگرچه رشته مهمانداری پر طرفدارترین رشته هوانوردی است اما دیدگاه درستی نسبت به این رشته وجود ندارد؛ بخش بسیار کمی از رشته مهمانداری به پذیرایی از مسافران اختصاص دارد و مهمانداران، مباحث بسیار تخصصی تر فرا می‌گیرند.

سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و دانش فنی در صنعت هوانوردی به خوبی انجام نشده است

سید مصطفی سراج، مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس نیز در این همایش بیان کرد: کسی نمی‌تواند اهمیت حمل و نقل هوایی در دنیای سریع امروز را انکار کنند.

او با بیان اینکه بدون شک حقایق جالب و شگفت انگیزی درباره صنعت هواپیمایی وجود دارد که ممکن است هر کسی را متعجب کند، افزود: کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند برای ارتقای صنعت هوانوردی کشور باید گام‌های بسیاری برداشته شود، این گام‌ها عبارتند از؛ نوسازی ناوگان هوایی کشور، ‌توسعه سیستم‌های بازرگانی در فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل، ایجاد سیستم هوانوردی بازرگانی حرفه‌ای در صنعت هوایی و حل مشکلات موجود در آموزش صنعت هوانوردی.

مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس ادامه داد: در این میان مشکلات بخش آموزش صنعت هوانوردی بسیار گسترده و پیچیده است، بخش مهمی از مشکلات به عدم حمایت مالی دولت از آن بازمی‌گردد و بخش دیگر به نبود افق مناسب برای برداشتن گام‌های مهم و تاثیرگذار مربوط می‌شود.

سراج خاطرنشان کرد: یکی از انتقادات کارشناسان صنعت هوایی این است که در حال حاضر سیستم آموزشی تخصصی صنعت هوایی پاسخگوی نیاز کشور نیست و مشکلات دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری به عنوان مهم‌ترین دانشکده این صنعت در کشور بسیار پیچیده و بغرنج است که تبعات آن در آینده نه چندان دور در صنعت هواپیمایی کشور مشخص می‌شود.

او گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و تحقیقات، انتقال تجربه و دانش فنی به خوبی انجام نشده است.

به گفته مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس، در حالی که دانشگاه‌های جامع هوانوردی در کشورهای دیگر وجود دارد اما در سال‌های پس از انقلاب، با توجه به تحریم‌هایی که به ‌ویژه در خصوص هوانوردی به وجود آمد، فعالیت در زمینه هوانوردی محدود و دشوار شد و با وجود احساس نیاز به تاسیس چنین دانشگاهی هنوز این موضوع اجرایی نشده این در شرایطی است که کشورهای همسایه مانند گرجستان دارای چنین دانشگاه‌هایی هستند.

سراج همچنین به خدمات مرکز آموزشی هواپیمایی هما که موفق به کسب ایزوهای مختلف صنعت هوانوردی در دنیا شده هم اشاره و عنوان کرد: برای اولین بار است که متقاضیان بدون نیاز به حضور در این دوره‌ها به میزبانی تهران، در شیراز شرکت می‌کنند.

دوره‌های آموزشی صنعت هوانوردی کاربردی شوند

دبیر اجرایی همایش «آشنایی با رشته‌های آموزشی و مشاغل هوانوردی» نیز با تاکید بر کاربردی شدن دوره‌های آموزشی صنعت هوانوردی، گفت: هر چند که دستیابی به طراحی و ساخت برای کشور به منظور کاهش فاصله و نزدیک شدن به مرزهای دانش جهانی در این صنعت مغتنم بوده اما آنچه که بدان نیازمندیم کاربردی کردن دوره‌های آموزشی صنعت هوانوردی کشور است.

مهدی زنهاری عنوان کرد: از آنجا که استان فارس قطب آموزش صنعت هوانوردی محسوب می‌شود و امروزه تعدادخلبانان موفق وکارامد شیرازی در کشور سرآمد هستند، تصمیم بر برگزاری این دوره آموزشی به میزبانی شیراز گرفته شد.

او که معتقد است نگاه صرف به دوره‌های نظری، نقشی در توسعه نخواهد داشت، عنوان کرد: انتظار داریم دوره‌های علمی صنعت هوانوردی با نگاه کاربردی به گونه‌ای تعریف شود که در آینده شاهد خروجی‌های باشیم که به صورت مستقیم در صنعت به کار گرفته شده و به خوبی اهداف صنعت را محقق کند.

زنهاری در بخش دیگری از سخنان‌ خود به توان، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و دستاوردهای صنعت هوایی کشور در بعد سخت افزاری و نرم افزاری پس از انقلاب اشاره و اظهار کرد: علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها اما در حوزه‌های سخت افزاری توانستیم موانع را پشت سر گذاشته و تعداد ناوگان هوایی کشور را با رشد قابل توجهی ارتقا دهیم که این امر نشان دهنده موفقیت ما در عبور از موانعی است که از سوی استکبار جهانی علیه ایران همواره وجود داشته است.

او هدف نهایی صنعت هوانوردی را ارتقای ایمنی عنوان کرد و افزود: اقتصاد و سایر بخش‌های نظامی فرهنگی، اجتماعی و . . . تماما حول این محور بوده و اقتضای آن، این است که با دانش خود را به جلو برد.

دبیر اجرایی همایش «آشنایی با رشته‌های آموزشی و مشاغل هوانوردی» همچنین دانش را ابزار توسعه و اساس پیشرفت و حرکت رو به جلو دانست و گفت: مزیت راهبردی و استراتژیک در تولید ارزش در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی به دانش و مزیت دانش افزایی تکیه دارد.

زنهاری در پایان یادآور شد: در سند چشم انداز و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دانشکده صنعت هوانوردی باید به مرجع دانش، تصمیم گیریها و همچنین قطب آموزش، تحقیق و پژوهش در صنعت هوانودی منطقه تبدیل شود اما علی‌رغم ترسیم تصویر بسیار مناسب،  ولی هنوز تا رسیدن به این مهم فاصله داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.