عضو شورای شهر شیراز در بیست و هشتمین نشست روزنامه نگار در زوم: زوم مدیران را آغاز کنید

خبر پارسی – یک روزنامه نگار با سابقه با تمجید از همت مردانه و نگاه فرهنگی کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس،برگزاری نشست های روزنامه نگار در زوم را به صورت پیوسته رویدادی شایسته توصیف کرد و گفت:شیراز سرزمین اولین هایی است که اغلب به دومی و سومی نمی رسد،لذا رویدادی مانند “روزنامه نگار در زوم وقتی به بیست و هشتمین نشست خود می رسد نشان می دهد پیوستگی و استمرار رویدادهای فرهنگی ذوق و سلیقه و همت مردانه می خواهد .

هر روز نوشتن سخت است

هاشم کرونی مسئوول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس و فعال رسانه ای درنشست بررسی آثار سید محی الدین حسینی ارسنجانی از وی به عنوان شرح حال نویس و ستون نویس یاد کرد و گفت: او در عین حال مقالات ارزشمندی کار کرده و برخی آثار او می تواند دستمایه کارهای مهمتری باشد .

وی سبک کار حسینی ارسنجانی را بیشتر مناسب مجله دانست تا روزنامه اما وقتی فارس مجلات تخصصی ندارد،مقاله نویسی چون او مجبور است آثارش را در روزنامه منتشر کند.

کرونی با انتقاد از نبود یک ساختار هدفمند برای تشکیل پرونده های موضوعی در روزنامه ها ی شیراز گفت: گاهی اوقات روزنامه های ما جور خبر نامه های سیاسی را می کشند،به همین دلیل است که این مطالب در روزنامه می آید و با فرم کشکلول وار ساختار هدفمندی ندارند و بسیاری از اوقات مطالب لای روزنامه ها گم می شود و نوشته های روزنامه نگارانی چون حسینی ارسنجانی به ثمر نمی نشیند.

این روزنامه نگار منتقد با اشاره به پیشینه ستون نویسی حسینی ارسنجانی در مطبوعات شیراز گفت: خیلی سخت است که هر روز در مطبوعات ستون داشته باشی و گرفتار دایره تکرار نشوی چرا که هر چقدر هم حرف داشته باشی نهایتا بعد از یکسال تمام می شود،مگر اینکه روزنامه نگار توان داشته باشد که از ستون خود یک حرف جدی بیرون بیاورد.

وی با مرور روزنامه های فارس در بعد از انقلاب اسلامی گفت: در این چهل سال هرگز روزنامه های شیراز و فارس نتوانتستند ستون نویسی تربیت کنند که مخاطبین آنها منتظر ستون و یادداشت او باشند.این در حالی است که قبل از انقلاب جدال لفظی و قلمی فریدون توللی و اصحاب حزب برادران روزنامه های شیراز را جذاب و خواندنی می کرد.به نظر می رسد در بعد از انقلاب در تعریف ستون مطبوعاتی مشکل داشتیم.

کرونی گرفتار شدن ستون نویس در تقویم و مناسبت ها را یک آفت برای آنها دانست و گفت نوشتن ستون های مناسبتی خلاقیت و نوآوری را از ستون نویس دور می کند.

این روزنامه نگار ایراد دیگر ستون نویسی در روزنامه های شیراز را تمایز نکردن مقاله و یادداشت دانست و گفت: گاهی مقاله بخشی از کتاب است و یادداشت هم بخشی از مقاله و معتقدم در هیچکدام از قالب های رسانه به اندازه یادداشت طنازی و نیش قلم وجود ندارد و اگر بخواهم از این زاویه به آثار حسینی ارسنجانی نگاه کنم باید بگویم در نگاه ایشان یادداشت یک هویت مستقل نیافته و او در فضای غالب مطبوعاتی کار می کند که با استانداردهای حرفه ای یک مقدار فاصله دارد. البته گاهی می شود حرف دل بخشی از جامعه را در یادداشت های او دید به ویژه اینکه هر وقت وارد مسائل اجتماعی و شهری می شود کار دلنشینی ارائه می دهد.او می نویسد که صدای بخشی از جامعه باشد اما او حتما باید یک نگاه جدی در آثار خود ارائه دهد.

کرونی در پایان  به حسینی ارسنجانی توصیه کرد نیازی نیست هر روز بنویسد چرا که هر روز نوشتن سخت است و زندگی در نگرش انسان دوران مدرن و پسا مدرن از نگاه کل نگر عبور کرده و به روایت های خرد رسیده ،الآن زمان تخصصی کار کردن است لذا از این روزنامه نگار خوب پیشنهاد می کنم در حوزه فرهنگ فارس کار کند و انرژی بگذارد و در واقع به تخصصی نوشتن عادت کند.

حسینی ارسنجانی زبان محاوره ای روزمره خود را خیلی خوب قلمی می کند

محمود شبان فعال رسانه ای نیز در بیست و هشتمین نشست روزنامه نگار در زوم با اشاره یه سابقه ۲۵ ساله حسنی ارسنجانی در مطبوعات فارس گفت: اگر به داشته ای او اشاره نکنیم بی انصافی است،او با سند ثابت کرده بیش از ده هزار

یادداشت و مقاله نوشته و همین موضوع نشان می دهد او یک پژوهشگر و مولف است و دو صفحه میراث و مکتبخانه را که در روزنامه شیراز نوین منتشر می کند،صفحات وزینی است.

وی با بیان اینکه همه ما روزنامه نگاران موظفی کار می کنیم گفت: گاهی روزنامه نگار مجبور است در یک مسیر سنگ و قالب محدود حرکت کند که کار را بسیار سخت می کند.

شبان به پتانسل بالای حسینی ارسنجانی در نوشتن را ستود و گفت: او خیلی راحت می نویسد و این راحتی ناشی از گفت و گوهای روزمره ای است که با مردم و اطرافیان خود دارد .او دیالوگ ها و زبان محاوره ای روزمره خود را خیلی خوب قلمی می کند.

وی با انتقاد از مدیران روزنامه ها به دلیل نگاه کمی به جای کیفی گفت: متاسفانه مدیران روزنامه ها تعداد مطالب را در نظر می گیرند نه وزن مطلب و من احساس می کنم عمده مشکل روزنامه ها همین است.

این فعال رسانه ای کار روزنامه نگاری حسینی ارسنجانب در کنار شغل معلمی را ستود و گفت: گاهی می مانم که او در کنار معلمی روزنامه نگاری می کند یا در کنار روزنامه نگاری به معلمی مشغول است؟

وی در پایان با بیان اینکه سوژه های حسینی ارسنجانی در آثارش به روز است

 گفت: او باید شیوه نگارش سنتی خود را نیز تغییر دهد و از واژه هایی مثل گردید و نمود پرهیز کند.

روزنامه نگاران می توانند به فضای آرام جامعه کمک کنند

مهرداد جمشید نژاد رئیس گروه امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به پیشینه فرهنگی حسینی ارسنجانی به نقش مدرسه در سازندگی و نوسعه جامعه گفت:بسیاری از ما روزنامه دیواری دوران مدرسه را تجربه کرده ایم و می دانیم که این تجربه مسئوولیت پذیری دانش آموزان را بیشتر می کند. به گمانم حس مسئوولیت پذیری حسینی ارسنجانی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی ناشی از فضای کاری او در آموزش و پرورش و تعهد اخلاقی او در روزنامه است.

وی با اشاره به مسئله گرانی کاغذ اظهار امیدواری کرد که جامعه مطبوعاتی در آینده ای نزدیک این بحران را پشت سر بگذارد و روزنامه های کاغذی همچنان در رقابت با فضای مجازی ماندگار شوند.

جمشید نژاد روحیه آرام و گفت و گو محور حسینی ارسنجانی در نوشته هایش را ستود و گفت: روزنامه نگاران می توانند به فضای آرام جامعه کمک کنند و امیدوارم ما نیز بتوانیم به اصحاب مطبوعات کمک کنیم تا با دغدغه کمتری به آرام سازی فضای جامعه بپردازند.

زوم مدیران را آغاز کنید

سیروس پاک فطرت عضو شورای پنجم شهر شیراز نیز در این نشست گفت: به جلسات روزنامه نگار در زوم اعتقاد دارم و برای احترام به اصحاب رسانه شیراز که اغلب آنها از دوستان ما هستند در این جلسات شرکت می کنم .

وی تلاش مطبوعاتی حسینی ارسنجانی در ۲۵ سال گذشته را ستود و گفت: در تمام این سال ها او رویدادهای روز را رصد کرده و به تحلیل و تفسیر این رویدادها از نگاه تیزبین خود پرداخته است و باید انصاق بدهیم نوشتن روزانه کار بسیار سختی است که از عهده هرکسی بر نمی آید.

پاکفطرت در پایان از دبیر نشست های روزنامه نگار در زوم درخواست کرد پس از پایان زوم بر روی خبرنگاران،زوم مدیران را آغاز کنید.

حسینی ارسنجانی فوق العاده جسارت دارد

دکتر نصرالله کیانی رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز نیز در این نشست کار کردن روزنامه نگار در جوامع بسته را دشوار دانست و گفت: نوشتن در جوامع بسته به دلیل موانع موجود کار بسیار سختی است و معتقدم روزنامه نگاری در شهرستان ها به دلیل فضای بسته آنها نسبت به پایتخت دشوارتر است و روزنامه نگاران در این جوامع آنگونه که خود را نشان می دهند نیستند.

وی از اینکه حسینی ارسنجانی همکار فرهنگی او در حوزه مطبوعات است اظهار خوشحالی کرد و گفت:او فوق العاده جسارت دارد و موضوعات مختلف را می نویسد و مدیریت می کند.

آقای حسینی ارسنجانی به حوزه سیاست سرک نکشید چون آسمان و ریسمان را به هم می بافید!

زهرا جعفری روزنامه نگار با سابقه روزنامه عصر مردم نیز در این جلسه گفت:من از جناب حسینی ارسنجانی اجازه می خواهم کمی او را به جای تمجید نقد کنم و بگویم:در نوشته های خود متکلم وحده هستید و از گزارش تحقیقی دوری می کنید و نمی توانید از اندیشه ها و داشته های خود استفاده کنید.

وی از حسینی ارسنجانی به عنوان یک شخصیت ناشناخته یاد کرد که دوست دارد ناشناخنه باقی بماند!همچنانکه علی رغم صورت خندانش روزنامه نگار منعطفی نیست!

جعفری خطاب به حسینی ارسنجانی گفت: شما یک بازیگردان خوب هستید تا یک روزنامه نگار خوب!طولانی می نویسید و این موضوع برای یک روزنامه نگار آفت است.

او در پایان از حسینی ارسنجانی خواست: به حوزه سیاست سرک نکشد چون آسمان و ریسمان را به هم می بافد!

برنامه روزنامه نگاردرزوم یک جریان سازی فاخر رسانه ای است/قبول دارم شخصیت ناشناخته ای هستم!

سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی نیز در این نشست برنامه روزنامه نگار در زوم را نوعی جریان سازی فاخر رسانه ای درفارس عنوان دانست و اظهارداشت: قطعاتداوم چنین مسیری راه رابرای حضورجوان ترها و بروز و ظهور استعداد های آنان درعرصه کارخبری و رسانه ای و حتی پژوهش های مطبوعاتی باز و همراه خواهد کرد.

وی باتشکرازبنیانگذاران این برنامه بویژه باقدردانی ازجناب آقای دکترکورش کمالی سروستانی مدیرساعی و تلاشگر مرکزاسناد و کتابخانه ملی فارس استمرارچنین اقدامات ارزشمندی راکمک به توسعه علوم وفنون رسانه ای دانسته وگفت: به اعتقاد اینجانب فارس هم اکنون دریک غربت رسانه ای محض به سرمی برد اما آثار همکاران مطبوعاتی من  ماندگاربوده وهنوزهم بوی طراوت وتازگی می دهند.

حسینی ارسنجانی افزود:امروزه مرکز اسنادوکتابخانه ملی فارس به عنوان مهمترین ومستحکم ترین پناهگاه روزنامه نگاران، فضای ارائه طرح و نظرو نقد و انتقادرابرای صاحبان وفعالان  رسانه ها بویژه رسانه مکتوب بازکرده و ایمان دارم پس ازبرگزاری سی نشست ازسلسله نشست های تاریخ مطبوعات فارس نوعی امیدبخشی و تغییرو تحولات اساسی درزمینه کارهای خبری وتولید خبردر فارس را شاهدباشیم.

این فعال رسانه ای استان یادآورشد: متاسفانه شیرازوفارس قدرداشته های علمی ،فرهنگی وذخیره های خوددرعرصه کارخبری را آنگونه که باید و شایدندانسته و تشکیل برنامه هایی همچون روزنامه نگاردرزوم روزنه وکورسوی امیدی است برای خروج ازبن بست فعالیت های گسترده رسانه ای ، لذا  امیدوارم اداره کل فرهنگ وارساداسلامی وخانه مطبوعات وانجمن ها وتشکل های وابسته به روزنامه  هاورسانه ها وحتی خبرگزاری هاوصداوسیماازاین دست برنامه ها نظیرنشست های تخصصی روزنامه نگاردرزوم به اجرادراورند و برغنا وکیفیت کاررسانه های استان بیفزایند.

حسینی ارسنجانی باتاکیدبرضرورت بررسی عملکردی دفاترنمایندگی خبر گزاری های  کشوری در فارس درسالیان اخیرونقدعملکردی رسانه ملی دراستان،به میدان نقدونقادی، تصریح کرد:  درربع قرن فعالیت مطبوعاتی ام دراستان هرگز شاهداجرای جشنواره ای درخورشان وشخصیت فعالان این عرصه یاهمایش وحتی نشستی ولو کوچک درخصوص نقدوبررسی عملکردی صداوسیمای استان وبررسی توانمندی ها وکاستی های آن و خبرگزاری های استانی ومنطقه ای در شیراز  نبوده ایم واین یک نقطه ضعف ونقیصه ای است که بایدبرطرف شود.

عضوخانه مطبوعات فارس درپایان یادآور شد:من قدردان همه عزیزانی هستم که درزمینه روزنامه نگاری و خبرنگاری ازآنهادرس هاگرفته و تجربه ها آموخته ام.خصوصاازمدیران مسئول روزنامه هایی که درآنهاهمکاری داشته وسردبیرانی که درطی بیست وچندسال کاررسانه ای با آنها همکاری داشته ام قدردانی می کنم.  لازم است بگویم تمامی نقدهای مطرح شده به خودم را دراین برنامه می پذیرم و در صدد اصلاح واجرای پیشنهادات ناقدین محترم هم  خواهم بود.امایک جمله دفاعی رااز خودم داشته باشم واینکه درطی این بیست وچندسال کارخبری ورسانه ای همواره بادیدی نقادانه و اصلاح گرانه به مسائل برخورد نموده وپیوسته دراندیشه ترویج تفکری نو و جدیددرنوشتارهایم بوده ام وهرکجانقدی  به یک جریان یا فردی داشته ام صرفاانتقادمحض نبوده ودرصددارائه راهکاربرای بهبوداوضاع نیزبوده است درموردپراکنده کاری هاهم بایدعرض نمایم که نمی توانستم و نمیتوانم ازکناربرخی رخدادهای روزانه یاوقایع مهم اتفاقیه اطرافم ویامناسبت های ملی ومذهبی مندرج درتقویم رسمی کشورم بی تفاوت بگذرم و ذکری ویادی ازآنچه برماگذشته نکنم لذایادداشت های روزانه من دریک موضوع خاصی نبوده وپیوسته دراندیشه بیان ویاداوری مناسبت های مهم کشوردرروزها و هفته هاوماه های سال بوده وهست.

در پاسخ به نقد خانم جعفری نیز باید بگویم خودم نیز احساس می کنم یک شخصیت ناشناخته ای هستم!

پر برگی الزاما پر باری نیست

کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس که میزبانی سلسله نشست های “روزنامه نگار در زوم” را بر عهده دارد در پایان بیست و هشتمین جلسه این نشست گفت: پنجشنبه های زوم برای ما سعادتی است که دوستان خبرنگار،مدیران مسئوول ،سردبیران و فرهیختگان حوزه فکر و اندیشه را زیارت کنیم و هر ماه را بهانه ای برای پرداختن به یکی از عزیزانی  قرار دهیم که در چرخه مطبوعات فارس و شیراز نقش داشته اند.

وی افزود: واقعیت امر این است که در نشست های روزنامه نگار در زوم تنها به دنبال برآمدن چیزی از این میان نیستیم بلکه خود این اتفاق چیزی از میان برآمده است،به همین خاطر تشویق ها و انتقادات جای خودش را دارد و بدون تردید به همدلی و اشتیاق و کوشش بیشتر دوستان مطبوعاتی ما کمک می کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با تمجید از تلاش  های حسینی ارسنجانی در زمینه گردآوری اسناد و علاقه او به این حوزه گفت: او روزنامه نگار پر تلاشی است اما به گمانم حسینی ارسنجانی خود نیز با من همداستان است که پر برگی الزاما پر باری نیست.ایشان پراکنده می نویسد ولی من پراکنده کاری های او را نمی خوانم بلکه آنجا که توانایی در نوشتن دارد را می خوانم.

کمالی سروستانی به زادگاه حسینی ارسنجانی اشاره کرد و گفت: او وقتی در باره ارسنجان می نویسد قلم یک راه دیگر می رود و هنگامی که مناسبتی و تقویمی می نویسد راه دیگری می رود .او وقتی از دیار خود می نویسد از عشق ارسنجان به عشق فارس می رسد و از عشق فارس به عشق ایران.در طول بیست و اندی سال گذشته نیز این خط را داشته است یعنی با ارسنجان شروع کرده و همچنان هم از ارسنجان می نویسد اما فارس برای او محور است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ابا اشاره به  علاقه حسینی ارسنجانی به جمع آوری نسخ گفت: مقالاتی از او که با جمع آوری نسخ ارتباط دارد معمولا مقالات موفقی است مثل مقاله ای که در باره استانداران فارس در گذر زمان نگاشته بود و اتفاقا این شکل از کارهاست که روزنامه را خواندنی می کند چرا که امروز دیگر کسی روزنامه را برای خبر نمی خواند مگر مدیران روابط عمومی ها که اخبار روزنامه را برای تذکر یا تشکر می خوانند!امروزه روزنامه اگر فراتر از خبر اتفاق بیفتد جذاب و خواندنی می شود و خوشبختانه در این عرصه مطالب فارس شناسی حسینی ارسنجانی موفق بوده است.

کمالی سروستانی در پایان گفت: خوشحالم که امشب به حسینی ارسنجانی پرداخته شد و فرصتی فراهم شد تا نگاهی به کارنامه کاری او داشته باشیم و به این روزنامه نگار خسته نباشید بگوئیم امیدوارم او در عرصه فرهنگ فارس موفق باشد و شاهد کارهای پربار ایشان باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.