با احتیاط اظهار نظر کنید ؛ جاده مدیریت لغزنده است؛طرح ترافیک شیراز در ابتدای تولدش لیز خورد!

خبر پارسی – محمد شلتوک کارطرح ترافیک شیراز که با تولد خود برای مردم و مسئولان دردسرهای بزرگی را ایجاد کرده است در همان چند قدم اول لیز خورد و افرادی که تا دیروز به به و چه چه این طرح را می گفتند با یک تغییر موضع نا محسوس به منتقد طرح تبدیل شدند.

شهرداری شیراز به عنوان ارگان اجرایی این طرح از مدت ها قبل برای اجرای آن هزینه های سنگینی را برای مشاوره و احرای این طرح از جیب مردم به به دوش خود مردم و شهروندان گذاشت و حمایت های همه جانبه شورای اسلامی شهر شیراز که گاهی به اظهار نظر و گاهی با سکوت انجام می شد نیز مسیر اشتباهات در طرح ترافیک را برای شهرداری تسطیح کرد.

زمزمه های طرح ترافیک از چند سال گذشته در شیراز به گوش رسید و شهرداری شیراز نیز با انتخاب مشاور طرح سعی کرد تا شایعات طرح ترافیک را به حقیقت تبدیل کند اما اینکه صلاحیت این مشاوران چگونه مورد تایید قرار گرفت که در مرحله اجرا این چنین مردم و مسئولان را با چالش روبرو کرد جای سوال دارد.

برای مثال اگر بازدیدی میدانی از خیابان انقلاب داشته باشیم شهرداری شیراز با نرده های آهنی بخشی از این خیابان را در اختیار اتوبوس های شرکت اتوبوس رانی شیراز و حومه قرار داده است. اتوبوس هایی که اگر تمامی خیابان انقلاب را نیز در اختیارشان قرار دهید بازهم حرکات لاک پشتی آنها در سطح این شریان اصلی منطقه ترافیکی شیراز پایان نمی پذیرد و خود یکی از عوامل اصلی ترافیک در سطح شهر شیراز هستند.

2

در طول مسیر ویژه عبور اتوبوس در خیابان نادر در تقاطع خیابان هایی مانند اردیبهشت و هدایت ، کوچه نصریه و…. نرده های خوش رنگ و لعاب شهرداری منقطع است باعث هجوم بی ترس و واهمه خودروهای سواری به این مسیر و توقف از خدا خواسته رانندگان اتوبس می شود.

از ابتدای خیابان انقلاب تا چهارراه پانزده خرداد بیش از ۱۲ نیروی کادر  و وظیفه پلیس راهور  با تلاش زیاد مشغول باز کردن گره های تدبیر ترافیکی شهرداری شیراز  هستند و  شهروندانی که قصد سوار شدن اتوبوس را دارند نیز ناچارند برای رسیدن به اتوبوس ها یا در کنار خیابان بایستند و یا در باتدای نرده کشی ها متوقف شوند که با با توجه به عبور و مرور وسایل نقلیه سبک و سنگین از پیش رو و پشت سرشان جانشان تهدید می شود.

3

موضوع دیگری که می توان به عنوان یک سوال مطرح کرد انتقادی است که از سوی برخی از شهروندان از این طرح مطرح می شود. رضا نورایی یکی از شهروندان شیرازی است که انگار اجرای طرح ترافیک نه تنها موجب مسرت وی نشده، بلکه آسیب های جدی به همگرایی اجتماعی او وارد کرده است.

وی می گوید: از زمان اجرا شدن این طرح، ترس و واهمه عجیبی نسبت به سفرهای درون شهری در خانواده ام پدیدار شده است.من در خانواده ام مریض صعب العلاجی دارم که ممکن است هر لحظه به پزشک نیاز پیدا کند و با توجه به اینکه منزل بنده در محدوده طرح ترافیک واقع شده خانواده ام نگرانی بسیاری برای رسیدن به مراکز پزشکی در زمان مورد نیاز دارند.این موضوع زمانی حادتر می شود که برای عبور از برخی شریان ها نیاز دارم تا تمامی مدارک پزشکی را به افسران پلیس ارائه دهیم تا آنها برای عبور و مرور با خانواده ام همکاری کنند.

از سوی دیگر از زمان اجرای طرح ترافیک و نرده کشی ها ، تردد خودرو شخصی برایمان بسیار سخت شده است و مجبوریم برای رسیدن بیه یک تقاطع جهت عزیمت به مراکز درمان چند کیلومتر از مسیر اصلی خود منحرف شویم.

او عنوان می کند: از زمان اجرای این طرح نه تنها ترافیک روانتر نشده، بلکه گره های متعددی ناشی از عدم آشنایی مردم با مسیر های جدید ، عدم انتقال مسافران و تجمع آنها در کف خیابان ها ، تردد کند اتوبوس ها و توقف نقطه به نقطه بر سر راه عبور اتومبیل ها ، مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.

محمود ناظری یک شهروند دیگر نیز در این رابطه می گوید:نمی دانم این طرح برای  روان سازی ترافیک در شیراز بوده یا ایجاد راه بندان؟

به اعتقاد وی  ساعت ۲ ظهر حد فاصل پارامونت تا ستاد همیشه روان بود، لااقل در این ساعت از روز…اما با این طرح و نرده کشی راه بندان درست کردند، مثلا خواستند روان سازی کنند،وسط خیابان خالی خالی است بعد همه چپیدن تو یه کم جا! آیا اسم این را باید گذاشت مدیریت شهری؟ به اعتقاد این شهروند شهرداری به جای اجرای طرح هایی از این دست باید برود زیر گذر بزند یا روگذر احداث کند، چند بانده کردن خیابان های کم عرض که نشد راه حل.

1

در این اوضاع به هم ریخته طرح ترافیک موضوع دیگری نظرمان را جلب می کند و آن اینکه در ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه مورخ ۲۴ دی ماه جاری کارکنان شهرداری شیراز در خیابان انقلاب حد فاصل پارک فخر آباد تا چهار راه اصلاح نژاد مشغول نصب نرده های خطوط ویژه طرح ترافیک هستند . وقتی از یکی از  اعضای گروه نصاب سوال می کنیم چرا در ساعت اوج ترافیک مشغول عملیات نصب نرده ها هستید ؛ وی پاسخ می دهد شب ها سرد است و برای همین در هنگام روز اقدام به نصب می کنیم ؛ و این چنین است که به یاد چند شب برفی و عملکرد شهرداری می افتیم و اینکه شاید در شب بارش هم هوا برای برخی از نیروهای موظف شهرداری رد بود که شهروندان این چنین با مشکل روبرو شدند!

حال در این بحران بی مسئولیتی و گره آفرینی طرح ترافیک شورای شهر شیراز نیز وارد کارزار شده و انگار بالاخره برخی از اعضای شورا در تور طرح ترافیک آنچنان گیر افتاده اندکه از موضع دلسوزی برای مردم وارد شده اند!

دو روز پیش خبر آمد که برخی از اعضای شورای شهر خواستار توقف طرح شده اند و روز گذشته هم خبر آمد که توقف طرح ترافیک با نظر مثبت اعضای شورای شهر به کمسیون تخصصی رفت تا متخصصان امر ترافیک در این کمسیون در مورد چالش ها و مشکلات این طرح به کارشناسی بپردازند و اما چند سوال که این بار نهاد های نظارتی و مسئول باید به عنوان مدعی العموم وارد شوند و از شورای شهر شیراز و البته بازوی اجرایی آن بپرسند.

سوال اول : مگر این طرح قبل از اجرا کارشناسی نشده بود که اگنون و پس از زخمی کردن تن شهر و آزرده کردن خاطر شهروندان برای بررسی بیشتر باید به کمسویت تخصصی برود؟

سوال دوم : قرار است کدام کارشناسان به کارشناسی این طرح بپردازند ؟

سوال سوم : آیا قرار است همان مشاوران و کارشناسانی که طرح کنونی شاهکار خرد جمعی آنها است دوباره به تجدید نظر کارشناسانه بپردازند؟

سوال چهارم: هزینه هایی که شهردار شیراز و مدیران او بر دوش شهر و شهروندان برای طرحی ناکارآمد گذاشته است چگونه به جیب بیت المال بر می گردد؟

و سوالات بی شماری وجود دارد که شهروندان برای آن پاسخی پیدا نکرده اند و حالا شورای شهر نیز نتوانسته در اولین آزمون اجرایی خود به همراه شهرداری شکست خورد. حالا مردم و شهروندان به دنبال نمره دادن به شورای اسلامی شهر شیراز و  شهرداری شیراز در بحران برف و  طرح ترافیک هستند و البته غالبا بر این باورند که شهرداری شیراز رفوزه شده است و شورای شهر نیز در ابتدای راه  لیز خورد.

4 دیدگاه برای “با احتیاط اظهار نظر کنید ؛ جاده مدیریت لغزنده است؛طرح ترافیک شیراز در ابتدای تولدش لیز خورد!

  1. اگه طرح ترافیک آغاز شده که فقط خودروهایی که آرم طرح ترافیک دارن می تونن وارد محدوده طرح بشن
    پس اینهمه ترافیک از کجاست؟

    1. متاسفانه درشیراز ما با بحران مدیریت شهری مواجه هستیم در شهرداری افراد ازمنطقه 2 به 3 واز3 به 1 واز6 به 2 گردش دارنند ولی گردش نخبگان وجود ندارد متاسفانه شورای شهر هم اقدامی در زمینه گردش نخبگان در مدیریت شهری انجام نمی دهند دل انسان به حال شهر گل وبلبل می سوزد هنوز چند روزی از قطع هزاران درخت به علت بی کفایتی مدیران شهری نمی گذرد خدایا این آقایان ازجان این شهر چه می خواهند کاش شیراز شهرداری مانند قالیباف داشت اخر مدیریت به تیب وعینک دودی نیست مدیریت شعور وبرنامه است مدیریت با تنگ نظری مخالف است وقتی به شهرداری می روی برای پروانه گرفتن 4ماه معطلت می کنند اکثر سرمایه داران ازاین شهر می رونند به تهران وکیش شهردار منطقه یک کارش کارشکنی درکار مردم است اگر این شهر می خواهد آباد شود
      سه طرح مهم نجات بخش است
      1-ایجاد منطقه ویژه تجاری وگردشگری با 20000 پارکینیک وفضای سبز دربافت فرسوده محصور بین خیابان مشیرفاطمی (ازستاد تا باسکول )وخیابان زند(ازستاد تا شهرداری ) وازشهرداری تا شاهچراغ وازباسکول نادر تا مشیر شرقی تا دروازه کازرون
      2- انتقال کلیه ادارات کل به منطقه ویژه تحت عنوان شهرک دولت در قسمت جنوبی اتوبان حسینی هاشمی
      3- ساخت یک اتوبا ن خصوصی بر روی رودخانه خشک با فضا های تفریحی جذاب هر دو کلیومتر رودخانه خشک به یک سرمایه گذار واگذار شود تا ضمن احداث اتوبان در اطراف بتوان هتل و رستوران ومغازه و دریاچه مصنوعی وغیره احداث نماید

  2. به نظر می رسد ناظرین طرح ترافیک در شیراز معقول تر از مسوولین بهداشت و درمان استان که مردم را درگیر طرح ناپخته پزشک خانواده شهری نمودند هستند، لااقل اینها به نظر اهل حساب و کتاب ترند. مسوولین بهداشت و درمان که اصولا صدایی را نشنیدند!

  3. لطفا ببینید نام مشاور طرح کدام مشاور است ایا اصلا بومی است چگونه انتخاب شده است ؟و …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.