شهردار شیراز: یک خط معماری و مکتب خاص شیراز نداریم

خبرپارسی – شهردار شیراز در جمع فارغ التحصیلان و اساتید رشته معماری، شهرسازی و اعضای نظام مهندسی ضمن تبریک روز معمار گفت: در شیراز معماران برجسته ای داریم اما این پرسش مطرح می شود که چرا یک خط معماری یا مکتب خاص در شیراز به وجود نیامده و برای معرفی معماری شیراز مجبوریم به گذشته رجوع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور یادآور شد: شیراز در بعد فرهنگی، مذهبی و گردشگری فرصت های بی نظیری دارد که در هیچ شهر دیگری یافت نمی شود و نوع دسترسی به محیط های طبیعی، باغات و فضای باز شهری شیراز فرصت مغتنمی است که باید برای معرفی آنها تدابیری اتخاذ شود.
وی افزود: مدیران سابق کارهای عمرانی بزرگ و شایسته ای برای شیراز انجام داده اند که قابل تقدیر است، ما نیز باید طرح های نو و متناسب با نیاز و مقتضیات روز برای شهر تعریف کرده و به سرانجام برسانیم اما در تعریف و اجرای طرح ها نباید نگاهمان صرفا به سوی نخبگان باشد بلکه باید به نیازهایی که از عمق جامعه بر می خیزد توجه کنیم به عنوان مثال طرح تفصیلی با نگاه عمومی شهروندان همخوانی ندارد چرا که طرح تفصیلی برای توسعه شهر از سمت جنوب و شرق برنامه ریزی شده در حالی که توجه و نگاه مردم به سمت غرب شیراز است و این در بلند مدت باعث بروز مشکلات جدی می شود.
شهردار شیراز با تأکید بر ضرورت همکاری مجموعه شهرداری با نخبگان شهر، از حمایت مالی دانشجویان ارشد و دکتری معماری خبر داد و گفت: رساله هایی که موضوعشان به توسعه شهر کمک کند مورد حمایت مادی و معنوی این مجموعه قرار می گیرد.
وی با بیان این مطلب که تمام تصمیمات و لوایح شورای اسلامی شهر در کمیته تطبیق فرمانداری بررسی می شود این موضوع را مغایر با قانون دانست و گفت: در قانون صریحا تأکید شده که لوایح شورا باید فقط از نظر شکلی تطبیق داده شود و نباید درمورد محتوای آنها تصمیم گیری شود.
مهندس اسکندرپور با بیان این مطلب که در مدیریت شهر، مدیریت شهر، مردم ، مسؤولین و همه متولیان باید سهم مسؤولیت خود را به عهده گرفته و در برابر آن پاسخگو باشند گفت: باید تلاش کنیم آشفتگب بصری شیراز که بخشی از آن ناشی از اقدامات شهرداری، عملکرد مهندسین ناظر، معماران و نظام مهندسی است حل شود تا فضای کلی شهر بهبود یابد و آشفتگی های بصری کاهش پیدا کند.
وی با بیان این که حتی در طرح ها و پروژه های جدید نیز مشکلات و معایب زیادی دیده می شود گفت: وقتی وارد یک مجموعه آپارتمانی می شویم می توان به راحتی از هر بعدی متوجه ایرادات شد و نواقص را دید، درصورتی که اگر کمی سختگیری توسط مهندس ناظر اعمال شود این مشکلات کمتر می شود.
شهردار شیراز رمز موفقیت یک جامعه را گفتگو در همه سطوح دانست و توضیح داد: من فرد انتقاد پذیری هستم و انتقاد را یکی از زمینه های اعتلای سازمانی می دانم و امیدوارم برگزاری این جلسه مقدمه ای برای تبادلات بیشتر فکری بین معماران، مهندسان و مدیران شهری باشد و با استمرار این جلسات، فرصتی فراهم شود که بدون تعارف از یکدیگر انتقاد کرده و مسائل را برطرف کنیم.
مهندس اسکندرپور همچنین در خصوص نحوه مدیریت شهر گفت: مادامی که بودجه شهرداری مبتنی بر فروش ضابطه و تغییر کاربری استبا تغییر شهرداران، هیچ تغییر بنیادینی در شهرداری ها ایجاد نمی شود،؛ برای حل این مشکل باید دولت را قانع کنیم که در لایحه بودجه تکالیفی را معین کند که برای شهرداری ها درآمدزا باشد.
اسکندرپور با اشاره به مشکلات مناطق حاشیه نشین شهر شیراز گفت: ۱۵ محله آلوده در حاشیه شیراز داریم که مشکلات بسیار جدی اقتصادی دارند و معضل آنها با برنامه ریزی فرهنگی حل نمی شود و باید با همکاری تمام نهادها برای آن مناطق تدابیر کارسازی ارائه و اجرایی شود.

مدیریت کلان کشور باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه شده است
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز تصریح کرد: مدیریت کلان کشور باعث ایجاد مشکلاتی در جامعه شده که این مشکلات به نوعی آستانه تحمل افراد را کاهش داده است.
وی ضمن انتقاد از سازمان نظام مهندسی گفت: معماری تلفیقی از عشق و هنر است اما متأسفانه امروز هاله ای از مادیات روی این خلاقیت و هنر کشیده شده است.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: من با سیاست شورای عالی شهرسازی مخالف هستم و معتقدم کسانی که از ما دور هستند و نیازهای عاطفی، معنوی و مادی شهروندان ما را نمی بینند نمی توانند برای شهر ما تصمیم بگیرند.
مهندس امامی افزود: متأسفانه فرافکنی در همه جا باب شده در حالی که هر شخصی باید پاسخگوی مسائل حوزه خود باشد و اگر معماری در شیراز مشکل دارد معماران باید پاسخگو باشند و اگر در اداره ها مشکلی هست مدیران مربوطه باید پاسخگو باشند.
امامی گفت: باید شرایط به شکلی شود که هر کسی عشق، هنر و خلاقیت بیشتری دارد بتواند بیشتر به این شهر خدمت کند.

ضوابط باید به شکلی تعریف شود که دست معمار برای خلاقیت باز باشد
مهندس کاشف در نشست هم اندیشی با شهردار شیراز، ضمن ابراز تأسف از اینکه بزرگترین ضعف ما در شهرسازی عدم هدف گذاری است گفت: در تمام جوامع پیشرفته برنامه ریزی در حوزه شهرسازی بلند مدت است ولی در ایران عمدتا مسؤولین می خواهند برای دوره های مدیریت خود که غالبا کوتاه مدت است برنامه ریزی و پروژه هایی را تعریف کنند.
کاشف یادآور شد: من شهرسازی را با اهمیت تر از معماری می دانم اما در شهرسازی خودمان، طراحی شهری و برنامه ریزی شهری نداریم و تمام عملکرد برنامه ریزان حوزه شهرسازی به ارائه طیف وسیعی از آمارها ختم می شود به همین دلیل است که هویت شهری پیدا نمی کنیم.
وی یادآور شد: ما هنوز در حال اجرای طرح های منسوخ شده دنیا هستیم و تا زمانی که گرفتار اینگونه طرح های کوتاه مدت و ضوابط دست و پاگیر باشیم کارمان به شکل دلخواه و مطلوب پیش نمی رود.
مهندس کاشف با بیان این مطلب که ضوابط و مقررات شهرسازی با شرایط اقلیمی و اهداف شهرسازی همخوانی ندارد تصریح کرد: این ضوابط باید به شکلی تعریف شود که دست معمار برای خلاقیت باز باشد.
وی در پایان ضمن انتقاد از نظام سهمیه بندی گفت: کار مهندس باید آزاد و به دور از سهمیه باشد تا فضای رقابتی ایجاد شود.

طرح تفصیلی در بافت تاریخی شیراز با شکست روبرو شده است
مهندس نعمتی نیز در این نشست هم اندیشی گفت: شهر انسان محور، آرمان زیباییست که تحقق آن علاوه بر توجه به نقاط ضعف و قوت مناطق شهری، نیاز به زمان، شهامت و از خودگذشتگی دارد.
نعمتی با اشاره به اهمیت برنامه های بلند مدت در حوزه شهرداری افزود: اجرای هر برنامه نیاز به مطالعه علمی دقیق دارد اما متأسفانه مدیران شهری هر کدام به دنبال طرح هایی هستند که بتوانند در دوران خدمت خود به سرانجام برسانند و این نگرش مانع پیشرفت و بالندگی معماری و شهرسازی می شود.
نعمتی با بیان اینکه طرح تفصیلی در بافت تاریخی شیراز با شکست روبرو شده است گفت: مردمی که در بافت تاریخی زندگی می کنند با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و نباید بافت تاریخی فقط از نظر فرهنگی مورد توجه قرار گیرد زیرا این نگرش هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه توجه به مسائل اجتماعی و حتی شهرسازی بافت نیز باید مد نظر باشد.

با احداث ۲ موزه بزرگ می توان اقتصاد فرهنگی شهر را جابجا کرد
مهندس بصیرت نیز در این جلسه یادآور شد: طی ۱۵ سال اخیر علیرغم رشد جمعیت، هیچ بنای عمومی بزرگ مقیاسی در شیراز ساخته نشده است. در حالی که با احداث ۲ موزه بزرگ می توان اقتصاد فرهنگی شهر را جابجا کرد.
وی افزود: بزرگترین چالشی که معماران شیراز با آن مواجه هستند این است که پروژه های بزرگ به دست معماران بومی نمی رسد. راه حل این مسأله، ایجاد امکان مساوی برای معماران بومی، کشوری و جهانی در طراحی پروژه هاست.
این معمار جوان تصریح کرد: در حال حاضر روحیه اجتماعی پایین و تبعیض و فاصله طبقاتی بالاست اما باید در نظر داشت که امید اجتماعی می تواند از طریق مدیریت شهری تضعیف یا تقویت شود و زمان آن فرا رسیده که در طراحی فضای شهری به معماران اعتماد کنید.

می توانیم روح تازه ای به معماری شهر بدهیم
مهندس تربیت جو نیز در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: ما معماران اگرچه مسؤول کلانشهر نیستیم اما می توانیم روح تازه ای به معماری شهر بدهیم اما برای تحقق این امر نباید پروژه های شهری در پستو تصمیم گیری، انتخاب و اجرا شود.
وی با تأکید بر اهمیت نقد در حوزه شهرسازی و معماری گفت: یک معمار زمانی می تواند رشد کند که پروژه اش در معرض نقد قرار گیرد.
بنابراین برای رشد معماری در فرآیند طراحی پروژه های شهری می توان با برگزاری مسابقات حرفه ای و ایجاد همدلی بین معماران از خِرد جمعی آنها بیشتر استفاده کرد.
تربیت جو ضمن انتقاد از مهندسین مشاور گفت: مهندسین مشاور ساختار رخوت زده غیر دموکراتی دارند که این ساختار هر گونه تعامل و گفتگو بین معمار، مردم و شهر را نادیده می گیرد و حذف می کند.

شیرازی ها تولید کننده کیفیت هستند
مهندس پارسایی نیز در این نشست صمیمانه یادآور شد: اگر به دنبال توسعه هستیم باید یادآوری کنم که معماران با مفهوم توسعه میانه ای ندارند و حرفه ما تنها با هنر و کیفیت سرو کار دارد. مهم ترین ویژگی شیراز در طول تاریخ این است که شیرازی ها تولید کننده کیفیت هستند و در معماری مکتب شیراز، اعتلای هنر و کیفیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی تصریح کرد: تا کنون پروژه های معماری بزرگ مقیاس هیچوقت در شیراز اجرا نشده است. معماران شیرازی ترجیح می دهند به سراغ پروژه های کوچک بروند اما آن را اعتلا و ارزش ببخشند. نارنجستان و خانه های زیبای تاریخی شیراز نمونه های با ارزشی از این نگرش هنری هستند.‌
پارسایی با ذکر این مطلب که شهرداری می تواند پروژه های متعدد کوچک مقیاسی را تعریف کند وطراحی آنها را به معماران شاخص بسپارد، گفت: پیشنهاد می کنم در این بازه زمانی، پروژه ها

ی خرد در نقاط مختلف شیراز تعریف و به اهل فن سپرده شوند. چون اگر یک بنای خوب و ممتاز در محلی ساخته شود باعث سرایت و گسترش نگاه هنری در بناهای اطراف می شود.

شیراز یک شکل شناسی زیبا و خاص دارد
مهندس امیدبخش نیز در این جلسه با اشاره به زیبایی و معماری منحصر بفرد ورودی شیراز از دروازه قرآن و پارک چمران یادآور شد: معماری یک هنر استراتژیک است که اجرای مسابقه برای آن شایسته نیست زیرا از مسابقات فقط طرح بیرون می آید در حالی که مفهوم معماری خلق کردن و ساختن است.
وی تصریح کرد:شهرداری باید تصمیم بگیرد که می خواهد عدالت را توزیع کند یا شهر را بسازد زیرا از دیدگاه من مسأله امروز شیراز ساختن نیست، بلکه بهسازی فضاهای بازِ شهریست در واقع امروز زمان نساختن و بیشتر فکرکردن درباره فضاهای شهری و داشته های شیراز است. در شیراز ۴۰ الی ۵۰ معمار فوق العاده خاص و ماهر داریم که در هر شرایط و فضایی می توانند کارهای عالی خلق کنند.
این معمار مطرح شیرازی یادآوار شد: شیراز یک شکل شناسی زیبا و خاص دارد و محصور شدن شهر با کوههای زیبا مانع از افزوده شدن به دامنه شهر می شود.
امیدبخش تأکید کرد: علیرغم تمام داشته ها و پتانسیل هایی که در شیراز نهفته است باید این نکته را نیز به خاطر داشت که نمی شود تمام شهر را معمارانه و شاعرانه ساخت.
مهندس امید بخش در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: بافت قدیمی و تاریخی شیراز ، غنی ترین نقطه شهر است و باید برای حفظ، مرمت و بازسازی آن تدابیر هنری و خلاقانه اتخاذ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.