شهرداران کلانشهرها خواستاربررسی مواد مرتبط با درآمد پایدار شدند

خبرپارسی – شهرداران کلانشهرهای کشور در نود و نهمین مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران طی نامه ای از دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور خواستار بررسی مواد مرتبط با درآمدهای پایدار شهرداری ها و اختیارات شوراها در وضع عوارض و درآمدهای محلی در «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» و همچنین لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، شهرداران کلانشهرهای شیراز، تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، قم، کرج، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، همدان، کرمان و اراک در این نشست درباره لایحه درآمدهای پایدار شهری به بحث و تبادل نظر پرداختند و خواستار همگرایی بیشتر اعضای این مجمع برای حل مشکلات مشترک کلانشهرها شدند.
شهردار شیراز در خصوص مباحث مطرح شده در نود و نهمین مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران گفت: شهرداران کلانشهرهای کشور در این نشست طی نامه ای به دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور خواستار تنفیذ احکام قانون بودجه سال ۹۷ در لایحه بودجه سال ۹۸ شدند.
حیدر اسکندرپور ضمن تشریح احکام قانون بودجه سال ۹۷ گفت: از اقدامات دولت در سال های اخیر حمایت و کمک به اهداف مدیریت شهری به منظور اجرای طرح های توسعه شهری از قبیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بازآفرینی و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری، مدیریت پسماند، تجهیز سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی و … از طریق ظرفیت سازی در لایحه بودجه سالانه کل کشور بوده است که در این ارتباط در قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور نیز احکام موثری پیش بینی و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که استمرار و تنفیذ احکام مورد اشاره در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در جهت افزایش کارآمدی شهرداری ها و جلب رضایت شهروندان ضروری و مورد درخواست آنها است.
وی افزود: با توجه به اینکه بررسی مجدد لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در دستور کار دولت قرار دارد، شهرداران کلانشهرهای کشور خواستار موافقت و دستور معاون اول رییس جمهور مبنی بر تنفیذ و پایداری عین احکام قانونی ضمیمه در لایحه بودجه ۹۸ شدند.
پیروز حناچی دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور نیز در این مجمع گفت: لایحه درآمدهای پایدار شهری هم اکنون در یک کمیسیون مشترک متشکل از کمیسیون های عمران، شورا و بودجه و اقتصاد در حال بررسی است و خانم پروانه مافی ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد.
شهردار تهران ادامه داد: با توجه به این که نمایندگان کلانشهرها در مجلس بیش از ۱۴۰ نفر هستند، می توانیم با رایزنی با افراد کاری کنیم که این لایحه هر چه زودتر مراحل تبدیل شدن به قانون را طی کند و احیانا اگر اصلاحی لازم است در آن صورت گیرد. البته در دیداری که با دکتر عارف داشتم قرار شد فراکسیون امید نیز پیگیر منافع مدیریت شهری در لایحه درآمدهای پایدار باشد.
وی همچنین از شهرداران کلانشهرها خواست نمایندگان شهرهای خود را قانع کنند تا مانند بسیاری از کشورهای دنیا، مدیریت شهری اجازه و امکان اخذ عوارض و بهای خدمات را داشته باشد.
شهردار تهران در ادامه افزود: اخیرا جلسه ای با رییس جمهور داشتم و این مساله را با ایشان مطرح کردم که شهرداران کلانشهرها اجازه و امکان اخذ عوارض محلی را داشته باشند و ایشان هم از این نظر استقبال کرد. به نظر می رسد اگر بتوانیم تجربه موفق سایر کشورها در این زمینه را ارائه کنیم نمایندگان مجلس و سایر مسئولان نسبت به این مساله قانع شوند.
دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور همچنین درباره مقاومت برخی مسئولان در برابر اخذ عوارض محلی توسط شورای شهر و شهرداری گفت: از ابتدا این مقاومت وجود داشته و باید تلاش کنیم مسئولان را قانع کنیم که موضوع اداره شهر ایجاب می کند عوارض محلی توسط مدیران شهری اخذ شود.
کمال مرادی دبیر مجمع کلانشهرهای ایران نیز در این نشست خبر از مقدمات تبدیل شدن مجمع به یک سازمان مردم نهاد داد و گفت: به زودی مجمع مجوزهای لازم در این زمینه را اخذ خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.