شهربانو امانی : زنان هر جا حضور داشته اند توانسته اند جامعه را با آرامش‌تر و قابل زیست‌تر کنند

خبرپارسی – عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:  هر جا فرصتی بوده است که زنان در اجتماع حاضر شوند، آن‌ها توانسته‌اند جامعه را با آرامش‌تر و قابل زیست‌تر کنند.

شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران بعدازظهر دوشنبه ١۴ اسفند در نشستی که تحت عنوان ” فاطمه(س) سیاست ورزی و گفتگو ” به همت جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس در شیراز برگزار شد،  با بیان اینکه مطالبات زنان، تنها، محدود به ورود به ورزشگاه‌ها نیست، گفت: اما باید در این زمینه بر این نکته تأکید کرد که هر جا فرصتی بوده است که زنان در اجتماع حاضر شوند، آن‌ها توانسته‌اند جامعه را با آرامش‌تر و قابل زیست‌تر کنند.

وی با بیان اینکه عدالت رکن رکین دین است و هر جامعه‌ای که عدالت نداشته باشد، مضمحل می‌شود،  بر اصل گفت‌و‌گومداری بین گروه‌های مختلف تأکید کرد و گفت: در جامعه گفت‌و‌گو مدار قرار نیست اصلاح‌طلبان برای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان برای اصول‌گرایان حرف بزنند؛ زیرا جامعه به عقب باز نخواهد گشت و مسیر خود را طی می‌کند .

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش حضرت زهرا (س) پس از وفات پیامبر و خطبه فدک در دفاع از ولایت بیان کرد: فاطمه (س) هم‌کفو علی (ع) است و اگر توانایی‌های او را الگو قرار دهیم، زنان باید از حقوق خود دفاع کنند بدون آنکه برچسب‌های مختلف بخورند.

این فعال سیاسی تأکید کرد: زنان جوان مسیر خود را یافته‌اند و می‌خواهند به‌صورت مسالمت‌آمیز و در چارچوب قانون و گفت‌و‌گو مطالباتشان را پیگیری کنند و به نتیجه برسند.

به گفته امانی برای حل  مشکل ازدواج زودهنگام دختران باید از ارائه درک درست از زمان و مکان بهره برد و به خاطر داشت که امام خمینی (ره) نیز در فتواهای خود عنصر زمان و مکان را در نظر می‌گرفتند و توانستند مسائل دینی را به‌روز کنند .

نادیده گرفتن توانمندی‌های زنان به بدنه نظام صدمه می‌زند

در ادامه این جلسه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به طرح های مد نظر فراکسیون زنان مجلس در حوزه زنان و مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت: نادیده گرفتن توانمندی نیمی از زنان در جامعه نه تنها باعث خسران جامعه میشود که باعث صدمه به بدنه نظام خواهد شد .

طیبه سیاوشی با بیان اینکه در جامعه ای زندگی می‌کنیم که شعارها و اهداف نظام با سیاست گذاری ها و اجرا بسیار فاصله دارد، تصریح کرد: قوانین بسیار مترقی در حوزه زنان وجود دارد که صرفا روی کاغذ مانده که قدرت اجرا یا توانایی اجرای آن را نداشته ایم.

وی با بیان اینکه عملا پس از گذشت چهار دهه علی رغم وجود قوانین در عرصه های مختلف، جوابگوی مطالبات مردم نبوده ایم، آنچه که موجب تسریع حرکت زنان شد را حضور آنان در صحنه های اجتماعی عنوان کرد و افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون در حوزه زنان مباحث سریع و مهمی رخ داده است. در انقلاب زنان خودشان به خیابان‌ها آمدند و مطالبات را مطرح کردند اما تلاش های بخش حاکمیت، مجلس و دولت جوابگوی مطالبات آنها نبوده است .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه الگوهای مناسبی نداریم و اگر زمانی الگوهای بین المللی مناسبی به ما معرفی شده به دلایل مختلف از نفوذ گرفته تا توطئه خارجی آنها را کنار گذاشتند، در حالی که الگوهای بین‌المللی در  بخش سیاسی، اجتماعی و .. به شرطی که هویت دینی، مذهبی و هویت فرهنگی و اجتماعی مردم را در بر بگیرند، راهگشا هستند.

سیاوشی که معتقد است محروم کردن بخش عظیمی از جامعه به صلاح مصلحت عمومی نظام نیست، به تلاش فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی جهت راه اندازی کمیته گفت و گو در مجلس اشاره کرد .

وی دلیل عمده تلاش فراکسیون امید برای تشکیل کمیته فوق را اجماع بر سر مسئله بن بست فعلی سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که از این بن بست خارج نشویم، نمی توانیم تغییراتی را در سطوح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آوریم .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تصلب سیاسی باعث شده حوزه های دیگر هم از این مسئله متاثر شوند و جوابگوی خواسته های مردم نباشند .

سیاوشی با بیان اینکه در کمیسیون فرهنگی تلاش کردیم هم با دولت و هم شخصیت‌های صاحب نطر در حوزه فرهنگی گفت و گو کنیم، عنوان کرد: طبیعی است که نمی توان در مدتی کوتاه مسائلی را که دهه ها و سالها به کنار گذاشته ایم را حل کنیم. تلاش خواهیم کرد به شکل مسالمت آمیز این مرحله را پیش ببریم .

وی با تاکید بر این موضوع که حوزه زنان صرفا با گفت و گوی درون گروهی زنان و بین جنیستی پیش نمی‌رود و باید پایه‌های گفت و گویی را رسما تعریف کنیم، بیان کرد: تلاش کردیم گفت‌گویی با بخش های آکادمیک و قطب فقهی و مذهبی داشته باشیم که در این راستا فراکسیون زنان بارها به قم سفر کرده و ساعت‌های طولانی پای برای گفت و گوها صرف شده است .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش کردیم صحبت‌هایمان را به گوش حضرات برسانیم. در بسیاری از سخنرانی ها و جلسات آنها  وارد شده اند که مسائل فقهی و شرعی را پیش ببرند و ما هم اعلام کرده ایم که اینها دغدغه ما هم هست، چرا که ما هم مایلیم در نظام اسلامی دست به تغییرات بزنیم .

سیاوشی مسائلی چون حضور در ورزشگاه ها و تسهیل خروج از کشور را از جمله این مسائل مطرح شده عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش مهاجرت ها به ویژه در حاشیه کلانشهرها اشاره و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما در حاشیه شهر تهران و بسیاری شهرهای دیگر مشکل عمده مهاجرین داریم که فرهنگ های قومی، عشیره‌ای و روستایی و … را به همراه آورده اند و بسیاری از آنها اذعان دارند که ازدواج حتی در مواقعی زیر ۹ سال هم شکل گرفته است .

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مرزها، روستاها و حاشیه شهرها  متاسفانه کودکان را در سنین پایین شوهر می دهند که تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته است .

سیاوشی اظهار کرد: هم اینک با تعداد زیادی کودک بیوه رو به رو هستیم که از سیکل آموزشی خارج شده و مهارت آموز هم نشده اند و به سهم خود بخشی از آسیب‌های اجتماعی کشور را شکل داده اند .

وی گفت: فارغ از اینکه چه جنسیتی دارند متاسفانه پسرهایی که این وظیفه بر عهده شان گذاشته شده دچار بزه شده اند چرا که باید هزینه زندگی را تامین کنند؛ تلاش بر این است براساس اجماع فقهی و قول مشهور فقهی و پیشینه تاریخی حقوقی ما که در سال ۱۳۱۳ نوشته شده سن ازدواج دختران را ۱۵   و پسران را به ۱۸ برسانیم .

سیاوشی تصریح کرد: گفت و گوها را در این زمینه فراموش نکرده ایم و با همکاری قوه قضاییه، بخش های مختلف دولت و مراجع قم و بخش آکادمیک کشور  امید است که بتوانیم این گفت گو را به زودی در صحن علنی مطرح کنیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.