سید محمود موسوی: تغییرات در دولت قبل مصداق واقعی تغییرات اتوبوسی بود/دولت قبل میز مذاکره را به ورزشگاه کشانده بود!/انتقاد بخشی از چپ گرایان به استاندار جدی نیست/نگاه برخی دوستان به انتصابات نگاه مسابقه ای است

خبر پارسی – محمد جواد شلتوک کار: در عین حالی که یکی  از کسانی است که استاندار فارس اعتماد خاصی به او دارد و این را می توان از صدورحکم  مسئولیتش به عنوان اولین منصوب نماینده عالی دولت در فارس درک کرد،شاید یکی از نادرترین مسئولان استان است که خیلی ها او را با نام کوچک یاد می کنند. گرچه متولد ۱۳۳۸ است وجزو مو سپیدان دولت یازدهم محسوب می شود ،اما انرژی زیاد او برای حل و فصل مسایل استان و حوزه استاندار کارکرد او را زبانزد خاص و عام کرده است.

IMG_7167

گفت و گو با سید محمود موسوی به دلیل توانایی اش در برقراری ارتباط با مخاطب ، آسان است اما به واسطه حرف هایی که برای گفتن دارد و تجارب گران بهای وی در حوزه های مختلف ،اشراف به مسایل روز،تحصیلات حوزوی و… از او یک شخصیت پیچیده ساخته است که پس از۱۳۰ دقیقه مصاحبه هنوز هم ناگفته های زیادی باقی می ماند.هم زمانی سنین نوجوانی و جوانی وی با شروع نهضت امام خمینی (ره) سید محمود را که در یک خانواده روحانی پرورش یافته، به سمت فعالیت های انقلابی سوق می دهد.

مشاور اجرایی امروز استاندار فارس از تایپ کتاب “حج “دکتر شریعتی و”کویر کوثر تاریخ “و ارتباط با فخرالدین حجازی و تالیف کتاب داستانی “کودک مسلمان و مبارزه“در سن ۱۹سالگی و مدیریت انتشاراتی در قم به عنوان خاطرات شیرین دوران نوجوانی اش یاد می کند و می افزاید:در شرایطی که برای انقلابیون امکان نشر پیام ها به صورت کتاب،مجله،اعلامیه و… نبود برخی از کارهای زیز زمینی انقلاب را در این حوزه ودر شهر قم بر عهده گرفتم.

IMG_7234

سید محمود موسوی ،از سید عبدالواحد موسوی لاری به عنوان لیدر جریان طلاب جوان فارسی مقیم در قم یاد می کند و می افزاید:بخش عمده ای ازاین جوانان همشهریان و اقوام ما بودند.برادر سید محمود یعنی سیدحبیب الله موسوی که این روزها مدیرموسسه حفظ ونشر آثار امام خمینی(ره)در قم است و سیدمحمودعلوی که دردولت یازدهم  ردای وزارت اطلاعات به تن کرده است از جمله جوانانی بوده اند که آن روزها به مبارزه علیه رژیم سابق مشغول بوده اند.

*آقای موسوی تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه ، خدمت در سپاه پاسداران و حضور در جبهه های جنگ تحمیلی و بعد ازآن ورود به حوزه اجرایی در وزارت کشور و…، قبول دارید حاصل این فعالیت ها نیم قرن فعالیت پرفراز و نشیب است؟

بدون شک انسان ها در طول زمان به تجربیاتی دست پیدا می کنند و در حوزه های مختلفی هم بنده فعالیت کرده ام.بعد از پیروزی انقلاب تا سال۶۸ در بخش های مختلف سپاه و در جنگ مشغول بودم. بدون شعار دادن باید بگویم تفاوت دهه شصت و هفتاد با دهه هشتاد و نود در شوق خدمتِ بی منت بوده است اما بعداز پایان جنگ و نیاز کشور به مدیران اجرایی،کشور چاره ای جز اعتماد به “بچه های خوب “نداشت.بچه های خوب هم کسانی بودند که امتحان خود را درجبهه و جنگ پس داده بودند.بنده هم از همین رو و به واسطه حضورم در کنار بچه های خوب روزهای جنگ به من هم اعتماد شد ودردوران استانداری آقای علی صوفی در استان بوشهر جهت خدمت به این استانداری منتقل شدم و پس از یک ماه حضور در استانداری بوشهر به عنوان مدیر کل اموراتباع و مهاجرین  خارجی مشغول به کار شدم که تا به امروز وزارت کشوری مانده ام.

*شما از بچه های خوب جنگ گفتیدبه نظر شما چه اتفاقی رخ داد که در کمتر از دو دهه بعد از پایان جنگ همان بچه های خوب بر سر اختلافات سیاسی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند؟

جنگ حکایت خاص خودش را داشت .در واقع وقوع جنگ بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب باعث ایجاد اتحاد بین مردم شده بود.مردم به پیروی از فرمایش حضرت امام(ره) حفظ وحدت و دفاع از کشور را از واجبات می دانستند.خاطرم هست بعد ازپایان جنگ بسیاری از تحلیلگران مسایل خاورمیانه  گفتند ایران از این به بعد با بحران هایی به مراتب بزرگ تر از جنگ روبرو خواهد شد.البته ما که این دوران را برای بار اول بود تجربه می کردیم تصورمان این بود که بعد از جنگ باید به سمت آرامش برویم.

IMG_7040

در واقع گمان می کردیم که اکنون باید به سمت سازندگی رفت و امکانات زندگی بهتر را برای مردم فراهم کنیم .اما بلافاصله کشور بعد از پایان جنگ با حادثه غیر منتظره رحلت حضرت امام (ره) مواجه و در شرایط خاصی قرار گرفتیم.در آن زمان از داخل و خارج عده ای فکر می کردند در نبود امام(ره) می توانند برای نابودی انقلاب برنامه ریزی کنند ، اما بچه های جبهه وجنگ بار دیگرآمدند و با اعلام بیعت با آیت الله خامنه ای اجازه ندادند که کشور به سمت بحران رود. و همزمان نیز دولت آقای هاشمی رئیس دولت بعد از جنگ شدند که نیاز کشور هم واقعا سازندگی بود ، بعداز طی شدن برنامه سازندگی ،کم کم نیازهای جامعه نیز در حال تغییر بود موج تحول خواهی جامعه ایرانی در دوم خرداد۷۶ و با رای مثال زدنی به آقای خاتمی داشت رخ می نمود. در سطح مدیریتی نیز از اواسط دولت سازندگی شاهد علنی شدن دو نوع تفکر مدیریتی در کشور بودیم که همه آنان فرزندان همین انقلاب بودند اما بخشی در تفکرات دوران جنگ مانده بودند و برخی نیز مختصات دوران جدید را پذیرفته. البته بچه های جبهه که در دوران حضور در جنگ با فرهنگ ، خاکریز ، سیم خاردار ، لودر و… مسایل جنگ را مدیریت کرده بودندآگاه بودند که مدیریت ، زمان آرامش شرایط خاص خود را دارد.این بچه ها آمدند تا  با تجارب گران بهای خودکشور را به سمت آرامش ببرند. ناگفته نماند کم کم با دور شدن از دوران جنگ و رسیدن بچه های جنگ به سن بازنشستگی و ورود نسل جدید به عرصه مدیریت کشور ما از فرهنگ ایثار و گذشت دور شدیم تا آنجا که بعضی وقت ها در دوران فعلی رفتارها را با رفتارهای بچه های جبهه و جنگ نمی توان مقایسه کرد.

*کار با۴ استاندار یعنی آقایان صوفی،صحراییان ،ندیمی بوشهریو انصاری لاری به نظر می رسد تجربه همکاری با ۴ استاندار با ۴ کاراکتر مختلف تجربه گران بهایی باشد درست است؟

اشاره کردم که انسانها با همین تجربه ها به مرز شناخت می رسند و ای کاش در ۸سال گذشته به تجربه ها و هزینه هایی که برای پرورش مدیران انقلابی داده بودیم پشت پا زده نمی شد! بنده ابتدا قرار بود برای یک سال بوشهر باشم اما خاک دامن گیری حتما داشته است (خنده) که ۹سال خدمت را در کارنامه بنده ثبت کرده. بدون شک استانداران مذکور از مدیران ارشد کشور بوده و هستند و کار کردن کنار آنها مختصات خاص خود را دارد که بنده به دلیل تفکری که داشتم و در اصول و کلیات کاری با عزیزان در یک راستا بودم تعامل سازنده ای داشتم در طول همکاری. در تمام این دوران بنده مشاور استاندار و مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی بوده ام که ناخوداگاه انسان را با چالش ها و تجربه های جدید روبه رو می کند.احتمالا همین تجربه بوده است که ۹سال دیگر هم در فارس در این مسئولیت ها فرصت خدمت داشته باشم.

*وجه اشتراک بسیاری از مدیران با تجربه پرورش یافته در دامان انقلاب و جنگ ، بازنشستگی و یا مرخصی بدون حقوق در دوران دولت قبل است ، ظاهرا شما هم از این قاعده مسنثنی نبوده اید؟!

نه من ، که طیف زیادی از مدیران ادوار گذشته . شاید جالب باشد برای شما که همین استاندار فعلی فارس (دکتر احمدی) از جمله اولین مدیران و اولین استانداری بود که ترکش تغییرات دولت نهم دامنشان را گرفت! بنده در ابتدای شروع دولت قبل ۳سال پیاپی مرخصی بدون حقوق گرفتم ، دلیل اینکار هم این بود که من و همفکران به روحیه ای عادت کرده بودیم که درفضای جبهه و جنگ بین بچه ها بوجود آمده بود و پس از آن در دولت های سازندگی و اصلاحات رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته بود.روحیه ای که درآن نشانه های اختلاف و تفرقه بسیار کمرنگ بود ، توجه به توان اجرایی و تجربه اصل بود.قاعدتا شیوه ما هم با شیوه اداره کشور در دولت نهم و دهم  سازگار نبود.در واقع ورژن دولت نهم و دهم ورژن متفاوتی با دولت های قبل بود. در چنین شرایطی از یک طرف عدم علاقه مندی خودمان برای کار کردن با این ورژن خط کشی شده و ازطرف دیگر هم بی میلی تصمیم گیران دولت گذشته به سبک و سیاق کارکرد ما باعث شد تا  ما مجبور شویم در آن دوران خانه نشینی را به کار اجرایی ترجیح دهیم.البته آمار این خانه نشینی ها چنان زیاد هست در دولت نهم و دهم که به پایین ترین سطوح مدیریتی هم رسید.در واقع تغییرات در دولت قبل مصداق واقعی تغییرات اتوبوسی بود.

IMG_7127

*اما شما دوباره به حوزه اجرایی بازگشتید!

برای امثال من موفقیت دولتی که مردم به آن اعتماد کرده اند بسیار مهم است.توفیق مجددی که نصیب من شده باعث شدتا تمام توان خود را در این زمینه به کاربندم.ضمن اینکه تلاش های جمعی و فردی داشتیم برای پیروزی دکتر روحانی. بعد از رای اعتماد کابینه نوبت به چینش استانداران که رسید منتج به انتخاب دکتر احمدی به عنوان استاندار فارس گردید که از همان ابتدا ایشان با بزرگواری خود و اعتمادی که از سالیان طولانی به من داشتند ، خواستار همراهی و همکاری شدند و من هم دوست داشتم اگر تجربیات گذشته بتواند مفید باشد انجام وظیفه کنم.

*اما  برخی ها  این رفتن و آمدن ها را با آن تغییرات اتوبوسی مقایسه می کنند؟

برخی یا معنای تغییر را نمی دانند یا متوجه مفهوم اتوبوس نیستند ، تصمیم و قصد ما موفقیت دولت در عرصه های داخلی و بین المللی و بروز و نمود نشانه های این موفقیت در زندگی مردم است.تغییر اگر در راستای کارآمد تر کردن باشد و نه جابه جایی صرف حتما می تواند مفید باشد ، در حالی که اهل حاشیه سازی نیستیم دست تمامی کسانیکه هدفشان خدمت به مردم و نظام است را به گرمی می فشاریم و حتما از توان همه دلسوزان و افراد کارآمد با هر نگاهی باید استفاده کرد.

*البته زمانی که دکتر روحانی درانتخابات ریاست جمهوری پیروزشد،جامعه به مثابه یک فنر جمع شده بود.آمدن و به شادی پرداختن این فنر جمع شده پس از اعلام نتایج انتخابات در خیابان ها ازیک طرف ناملایمات مدیریتی دوران دولت قبل و انتظار آن دسته از سیاسیونی که درطول آن  ۸ سال مورد کم لطفی قرارگرفتندواز طرفی هم مقاومت نیروهای حاکم برای از دست ندادن قدرت ،باعث شده بود تا هرکدام از گروه های سیاسی هر روز کاندیدایی رابرای احرازپست استانداری فارس معرفی کنند.اما از میان تمامی اسامی مطرح شده ، قرعه بنام دکتر احمدی خورد که درمقایسه با دیگرگزینه ها میانه رو و متعادل تر از همه بود،چه گروه هایی  از استاندار شدن یک مدیر میانه رو دولت اصلاح طلب حمایت کردند؟

۳تیر۸۴ و با روی کار آمدن دولت نهم ما شاهد یک دگرگونی در مناسبات مردم و دولت بودیم ، شعارها و رفتارهای پوپولیستی به جای رفتارهای تعقلگرا حاکم شد. اما همیشه در جوامع مدرن شفافیت و حاکمیت قانون ضامن دموکراسی و تسهیل کننده توسعه هست و وقتی با عوام گرایی و سهل کردن موضوعات پیچیده مدیریتی ، آن را به کف خیابان بیاوریم یا سیاست خارجی را به جای میز مذاکره به ورزشگاه ها بکشانیم نتیجه اش این می شود که دیدیم.

در حوزه مسائل سیاسی و آزادی های اجتماعی قطعا نوع عملکرد دولت نهم و دهم به گونه ای بوده است که شما تعبیر فنر جمع شده را به کار بردید. البته حتما باید اشاره کنم که درست است که در میانه های دولت دهم اصولگرایان به دلایلی از آقای احمدی نژاد فاصله گرفتند اما باید بپذیریم که آن وضعیت حاصل حمایت تمام قد همه اصولگراها بوده است ، و در نتیجه فضای سیاسی و اقتصادی آن می شود که مردم در ۲۴خرداد به یک تفکر “نه” می گویند و یک خط مشی اعتدالی را انتخاب کنند.در کشور ما مردم انتخاب هایشان معنادار است ، واقعا مردم به نسیم اعتدال نیاز داشتند و دکتر روحانی با حمایت بزرگان اعتدالگرا و اصلاح طلب نماد این تفکر شد. ناگفته پیداست که از خود گذشتگی اخلاقی دکتر عارف و هدایت آراء ایشان هم در کنار آن حمایت ها نقش عمده و موثری در پیروزی اعتدالگرایی داشت.

در چنین شرایطی مردم انتخاب کردند و پذیرفتند که شعار آقای روحانی اعتدال است و قراراست که در طول ریاست جمهوری وی کشور با مشی اعتدالی اداره شود.درواقع دکتر روحانی به دنبال این بود که کشور را از ناملایمات دور سازد و ضمن نقد عملکرد گذشته به سمت وفاق و همدلی سوق دهد.از همین رو دولت به دنبال چینش نیروهایی بودکه حضورشان در مسئولیت های اجرایی کشور تنش زا نباشد هست.شما اگر به ترکیب کابینه دولت نگاه کنید در ترکیب دولت از همه گروه ها و سلایق سیاسی نماینده وجود دارد.این نگاه باعث می شود که همه گروه های سیاسی در کنار یکدیگر کشور را با هم اداره کنند.

به اعتقاد من  این رویه رویه درستی است و باید کشور را درکنار هم و با هم  اداره کرد نه اینکه کشور را نوبتی اداره کنیم.اگر قرار شد کشور را نوبتی اداره کنیم یک دوره این گروه از عملکرد گروه دیگر نقد دارد و دوره بعد هم گروه دیگر دسته مقابل را مورد نقد قرار می دهد.در نهایت به نقطه ای می رسیم که مردم نتیجه می گیرند هردو گروه امتحان خود را پس داده اند و با حاکمیت و مشارکت در اداره کشور قهر می کنند.

با این تفاسیر جامعه به اعتدال نیاز داشت .اعتدالی که بر این باور بود که برای دور شدن از بحران های دور قبل باید از تمام نیروهای توانمند جامعه استفاده کرد.درچنین شرایطی اگر فشارهایی از جانب برخی گروه ها به دولت وارد می شود این است که این دسته نمی خواهند تا دولت در پیش برد اهدافش موفق باشد.البته ما این دسته را جزو دلسوزان و دلواپسان جامعه نمی دانیم ، چراکه نفع آنان در دعوا و جار و جنجال و تحریم و فضای بسته است و از شفافیت هم که قطعا گریزانند.

اما فارس جزو پیچیده ترین استان هایی بود که استاندارش انتخاب شد.از روز نخستی که در دولت یازدهم تصمصیم به انتخاب استاندار جدید گرفته شد، تقریبا بیش از ده کاندیدا معرفی و مطرح شدند.بالاخره وزرات کشور هم باید بررسی های خود را انجام می داد، نیاز مردم فارس را می سنجید ، با بزرگان استان به همفکری می پرداخت و با تدبیر و رعایت اعتدال اقدام به معرفی استاندار جدید می کرد.

در بین گزینه های مطرح ازهمه گروه ها چه افراطی و چه میانه رو وجودداشت ، اما گزینه ای که شرایط  مرتفع نمودن نیاز فارس و شعارهای دولت را بهره مند می نمود دکتر احمدی بود.شما به سابقه اجرایی استاندار کنونی فارس نگاه کنید.وی تجربه خدمت از رده کارشناسی تا استانداری را در حوزه وزارت کشور در کارنامه خود دارد.دکتر احمدی در ۱۶ شهرستان فعلی فارس یا بخشدار بوده است یا فرماندار.با بررسی سابقه وی می توان به جرات گفت که هیچکدام از استانداران کشور چنین سابقه ای را در پرونده خود ندارند.

30

حضور سید محمد احمدی و سید محمود موسوی در جبهه های جنگ

در کنار تمام این موارد حضور سه ساله وی در منصب معاونت سیاسی استانداری فارس و همچنین استان یک استاندار مرزی و مهم نظیر ایلام باعث شد تا کفه توان اجرایی دکتر احمدی نسبت به دیگر کاندیداها سنگینی کند.جدای از آن ایشان یک دیپلمات وزارت امورخارجه هم بودند که در دو کشور مهم حوزه خلیج فارس نمایندگی جمهوری اسلامی را مدیریت کرده و چند مورد نمایندگی وزیر امورخارجه در ماموریت به کشورهای مختلف را در پرونده داشته اند.

زمانی که این تجارب و سابقه در کنار سوابق علمی وی در حوزه ، دانشگاه قرار می گیرد ، استاندار شدن دکتراحمدی محتمل ترین گزینه  روی میز دولت قرار می گیرد.این دلایل باعث شد تا دولت به این نتیجه برسد که برای اجرا شدن مشی اعتدال دراستان فارس بهترین گزینه اش را انتخاب و معرفی نماید.

*اما اگر بخواهیم  روند حضور دکتر احمدی در استان فارس را با یک تابع ریاضی رسم کنیم ناچاریم از یک تابع سینوسی استفاده کنیم.به این معنا که گروه های راست درابتدای مطرح شدن  نام دکتراحمدی شروع به تخریب وی کردند،پس از آن و باآغاز انتصابات دولت در استان فارس نوبت به برخی از گروه های چپ رسید که با سیاست های استاندار درفارس به مخالفت بپردازند!

مخالفت ابتدایی با حضور دکتر احمدی به این دلیل بود که وی سابقه مدیریت اجرایی در سطح بالای دولت اصلاحات را در کارنامه داشت و برخی گروه ها او رایک مدیر اصلاح طلب تندرو و وابسته به یک جریان سیاسی خاص می دانستند غافل از اینکه مشی  دکتر احمدی در دوران اصلاحات نیزاعتدال بود. البته مخالفت گروه دوم (که بهتر است اشاره کنم اقلیتی از طیف چپ) جدی و ریشه ای محسوب نمی شود و بیشتر در حوزه روش اعمال مدیریت اعتدالگرایانه و تحقق خواسته های انباشت شده جامعه و حداکثرسازی توقعات است که آن هم با تبیین روش اعمال مدیریتی اعتدالگرایانه دولت تدبیر و امید در فارس مرتفع شده و خواهد شد. البته دولت به هیچ وجه تسلیم سهم خواهی جریان ها و گروههای سیاسی نشده و نخواهد شد و طبعا جریان های سهم خواه و تمامیت خواه نیز این شیوه را نپسندیده اند.

نکته قابل تامل در خصوص انتخاب آقای دکتر احمدی این بود که رایزنی های وزرات کشورو دولت برای انتخاب استاندار فارس از بین دوکاندیدا جدل بر سر انتخاب بین دو نیروی اصلاح طلب نبود.در واقع دو کاندیدای نهایی احراز پست استانداری فارس ، یکی با سابقه اجرایی در دولت اصلاحات بود و دیگری با سابقه ای کاملا اصولگرایانه.بر همین اساس طبیعی است انتخاب سید محمد احمدی میانه رو و اعتدالگرا مطالباتبرخی از گروه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

*اما در شرایط کنونی به نظر می رسد که گروه های سیاسی فعال در استان فارس دچار یک پوست اندازی شده اند،به این معنی که آیا ما باید شاهد تغییر مشی برخی ازگروه ها و حضور نیروهای جدید در بدنه آنها به دنبا ل تعاریف جدید برای گروه های سیاسی چپ وراست باشیم؟

وقتی می گوییم به دنبال  اعتدال ، وفاق، همدلی و وحدت هستیم ،قطعا این نظر یک نفر نیست .بسیاری از بزرگان اصلاح طلب و اصولگرای معتدل نیز به دنبال این موضوع هستند.وقتی صحبت از اعتدال می شودبه دلیل اینکه این موضوع نیاز امروز مردم است ،پوسته ای از برخی از تشکل های سیاسی کنده می شود و سیاسیون منطقی را به سمت نیاز کنونی مردم سوق می دهد.این اتفاق باعث نزدیکی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل و منطقی می شود.اتفاقی که باعث ریزش نیروی تند هر دو جناح می شود.هرچند پایگاه اجتماعی دولت اصلاح طلبانه است اما در واقع اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو در حال کمک کردن به دولت روحانی ، از راه از بین بردم منیت های سیاسی هستند.

تجربه حضور ۷ ماهه دکتر احمدی به عنوان استاندار فارس حاکی از آن است که ایشان درد فارس را سیاست زدگی مفرط تشخیص داده اند و از ابتدا تا کنون وحدت و همدلی و آرامش را حلقه مفقوده فارس لقب داده و در راستای توسعه استان معتقدند باید دعواهای سیاسی را برای زمان انتخابات کنار گذاشت و به رونق و پیشرفت استان کمک کرد.

این شیوه ای است که بزرگان هر دو جناح و دیگر بزرگان فارس نیز آن را می پسندند.درواقع این رخداد مایه خوشحالی است که پس از ۷ ماه فضای متلاطم سیاسی استان به سمت یک فضای واحد و بدون حاشیه در حال حرکت است.البته عملکرد دکتر احمدی در انتصابات نیز به  ایجاد چنین فضایی کمک کرده است.در واقع عدم دخالت دادن تفکر سیاسی و عدم وابستگی به جناحی  خاص باعث گردید تا مشی دولت در انتصابات در استان فارس نیز جاری و ساری شود.در واقع بروز و نمود چنین مشی احترام همزمان به موافقان و مخالفان آقای روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد است.

ببنید همانطور که دکتر روحانی رییس جمهور تنها ۱۹میلیون نفر رای دهنده به خودش نیست ، دکتر احمدی نیز تنها  استاندار رای دهندگان به آقای روحانی نیست. همانطور که رییس جمهور خود را وقف خدمت به تمامی ایرانیان کرده است ،دکتر احمدی نیز اعتقاد دارد که باید به تمام مردم فارس خدمت کرد.

*آیا در این مدت گروه های مختلف سیاسی به دور ازفضای انتصابات و شاید هم سهم خواهی برنامه ای برای همکاری با دولت در استان و در حوزه های مختلف ارائه داده اند؟

تلخ ترین موضوعی که می خواهم به آن اشاره کنم همین قصه است.متاسفانه این نوع نگاه کماکان نزد بخش افراطی هر دو جناح وجود دارد که اگر مدیر معرفی شده برای یک پست  از نیروهای مورد نظر آنها نبود،آن گروه فورا به مخالفان استاندار تبدیل می شد.باور کنید این نوع نگاه یک نگاه غیر منصفانه است.ما دراین مدت این رفتارها را تحمل کردیم.اما انتظار داشتیم این دسته از سیاسیون  به دور از سهم خواهی با ارائه طرح ، نقطه نظر، دیدگاه و…. استاندار را در مسیر برون برد استان از شرایط کنونی یاری کنند.اما دریغ از یک پیشنهاد و طرح و برنامه.در واقع آنجا که انتصابات به مذاق آقایان خوش آمد ما آدم های خوبی بودیم و آنجا که انتصاب باب میل آنها نبود ما به آدم های بد قصه تبدیل شدیم(خنده)

*به نظر شما انتخابات آتی مجلس تا چه اندازه می تواند در انتخاب مواضع  گروه هایی سیاسی در استان تاثیر گذار باشد؟

استانی که ۱۸نماینده در مجلس دارد حتما انتخابات مجلس و نقش نمایندگان در آن پررنگ است و رقابت های سیاسی و انتخاباتی محدود به زمان خاص آن هم نیست.اگربرخی از دوستان درک کنند که مشی دولت ،مشی اعتدال است بسیاری از مشکلات کنونی حل خواهد شد.به اعتقاد من نارضایتی برخی گروه ها از برخی تصمیم گیری ها ،عدم تحلیل واقعی از فضا و شرایط کنونی است.نباید فراموش کنیم که اصلاح طلبان با پذیرفتن مشی اعتدال دکتر روحانی در پیروزی و شکل گیری دولت یازدهم نقش داشتند.

اما یک نکته در این خصوص حایز اهمیت است و آن هم اینکه اتفاقات ۸ سال گذشته باعث شد تا معادلات و قواعد سیاسی بهم بریزد.خیلی از چیزهایی که امروز پیرامون نوع رقابت ها ،اخلاق رقابتی مطرح هست با گذشته متفاوت است.متاسفانه نگاه برخی از دوستان به مقوله انتصابات و انتخابات نگاه مسابقه ای ست.برخی از دوستان به دنبال این هستند تا به  قول اهالی ورزش در این مسابقه با پیش برد اهداف خود از شرایط میزبانی استفاده کنند.اما فکر می کنم که تلاش بزرگان هر دو جناح به بازگشت فضای سیاسی کشور به سمت همدلی و سازندگی کمک می کند.امیدوارم با بوجود آمدن چنین شرایطی سیر صعودی تقابل جناح ها به سیر صعودی تعامل تبدیل شود.

*انتصاب شما به عنوان مشاور اجرایی استاندار فارس به نوعی اولین انتصاب استاندار بود،این انتصاب ریشه در علاقمندی های قومی و جغرافیایی نداشت؟

درمورد اولین انتصاب حرف شما درست است.اما اینکه نگاه های قومی و جغرافیاییدر این انتصاب تاثیر گذار بوده را قبول ندارم.در واقع نزدیک ۵۰سال است که ما یکدیگر را می شناسیم.شناخت دیرینه از یکدیگر ، اعتماد و اطمینان دو سویه  و قریب به ۲۰ روز مذاکره باعث شد که در برابر پیشنهاد آقای دکتراحمدی تسلیم شوم. زمانی که ایشان به عنوان استاندار معرفی شدند ، من به عنوان یک شهروند وظیفه داشتم که به ایشان کمک کنم تا چه رسد به عنوان دوست و همکار سابق. من به همراه دکتر احمدی از همان روز اول هم قسم شدیم تا تمام توان خود را برای خدمت به مردم و استان به کار بندیم.در این مسیر هم با یکدیگر هم عقیده بودیم که برای نیل به سمت پیشرفت و توسعه نباید به دنبال آن باشیم که یک جریان فکری را بالا بیاوریم و یک جریان فکری را زمین بزنیم ، پس ما باید به دنبال تحقق وعده های دولت باشیم و نه منازعات سیاسی.

*برخی انتقادات در حوزه انتصابات توسط برخی گروه ها مطرح شد ، نظر شما در این مورد چیست؟

در خصوص انتصابات نیز یک توضیح ضروری است و آن هم اینکه  کمیته انتصابات حساسیت ویژه ای در خصوص معرفی نفرات پیشنهاد شده از خود نشان می دهد. بررسی سوابق یک نیروی پیشنهاد شده گاهی تا ۲۰روز به طول می انجامد و پس از آن نیز خود استاندار با شناخت کاملی که از پیشنیه و عملکرد افراد دارد فرد مورد نظررا مورد ارزیابی قرار می دهد.اما در پاره ای از مواقع نیز نداشتن رابطه استخدامی و یا دیگر موانع قانونی برخی محدودیت هایی را برای استفاده از برخی از نیروهای توانمند ایجاد می کند، همه این ها را باید در کنار مشکلات یا تاخیرهائی که در وزارتخانه های مربوطه جهت پذیرش و انتصاب پیش می آید قرارداد.

در مجموع فکر می کنم در استان فارس ودر حوزه انتصابات با در نظر گرفتن برخی فاکتورها نظیر توانمندبودن،نداشتن منع استخدامی و به کارگیری،داشتن تجربه لازم و…خوب عمل شده است.عملکردی که به گواه بسیاری از تحلیلگران و بزرگان سیاسی کشور نیز قابل دفاع عنوان شده و در مقایسه با برخی دیگر از استان های کشور مطلوب ارزیابی می گردد.

*اما نکته ای که گمان می کنم سئوال بسیاری باشد این است که دکتر احمدی در بدو ورود به فارس خسارات های ۸ سال گذشته را بیش از ۸ سال جنگ دانست.درحالی که به اعتقاد برخی علت بروز این خسارت ها مدیران دولت قبل بودندچرا بازهم به تعدادی از مدیران در دولت جدید اعتماد شد ؟

آن حرف دکتر احمدی کاملا درست است.در واقع نه تنها درفارس بلکه در بسیاری از استان های کشور این اتفاق رخ داده است.کما اینکه خود رییس جمهور نیز به وقوع چنین خساراتی بارها اشاره کرده است. دکتر احمدی همزمان با حضور در فارس  برای برچیدن مدیران ناکارآمد قدم برداشت.این قدم برداشتن با یک تفکر علمی و بدور از اغراض سیاسی انجام می شود.بررسی شرایط دستگاه، توانمندی های مدیر و… از جمله فاکتورهایی است که استاندار به شدت به آنها توجه می کند و مورد آنالیز قرار می دهد.با این تفاسیر دکتر احمدی در ابتدا به سراغ ادارات و دستگاه کلیدی که بعضا دچار چالش بودن رفت ، چرا که دولت و به طبع آن نماینده دولت سامان دادن به وضعیت اقتصادی ، اشتغال ، معیشت مردم ، فرهنگ و سیاست خارجی است.آمارهای انتصابات و خط مشی انتصابات نشان می دهد که ما نسبت به خسارت های ۸ سال گذشته بی تفاوت نیستیم.

*اما  برخی از منتقدین استاندار به نوع چینش فرمانداران در سطح استان انتقاد شدید وارد می کنند!

ما بر این اعتقادیم که اساس کار در فرمانداری ها باید بر اساس اعتدال و تفاهم باشد.فرماندار یک شهرستان قرار است با امام جمعه، نماینده مجلس ، سیاسیون هردو جناح و… کارکند.این فرماندار اگر قرارباشد رفتاری افراطی داشته باشد ، نمی تواند نماینده دولت تدبیر و امید در شهرستان محل خدمتش باشد البته محدودیت استفاده از نیروهای خارج از وزارت کشور را نیز باید مدنظر قرار داد.در عین حال از ۲۹فرماندار شهرستانهای استان فارس ، ۲۰فرماندار تغییر کرده که حدود۶۸درصد می باشد در حالی که در سطح کشور ۵۳درصد تغییر فرمانداران را شاهد بوده ایم.

*شما در صحبت هایتان بارها از انتخاب مدیران میانه و مشی اعتدال سخن گفتید.تعریف دولت و به تبع آن استاندار فارس ازکاربرد  واژه اعتدال در انتصابات چیست؟آیا اعتدال به معای انتصاب مدیران میانه است یا اینکه در مقابل انتصاب یک مدیر اصولگرا باید یک مدیر اصلاح طلب هم منصوب گردد؟

مطلقا همچنین چیزی نیست.قبول داشتن نظام کشورداری دولت دکتر روحانی و گیر نکردن در سیم خاردارگروه های سیاسی مختلف در کنار توانایی های مدیریتی تعریفی از یک مدیر میانه رو اعتدالی است.اما این به معنی نفی احزاب و تشکل های سیاسی نیست.بلکه می توان از توانایی های یک  مدیر منتسب به یک جناح خاص سیاسی نیز در عین اعتدالگرا بودن نیز استفاده کرد ، همانگونه که شما هم واقف هستید جهت و رویکرد اکثر انتصابات در کابینه و تیم دولت اصلاح گرایانه است و نه لزوما اصلاح طلبانه! اما باید پذیرفت که مدیران لایق و توانا از هر طیف سیاسی که باشند باید استفاده شوند.

*شما به نکته ای قابل تامل اشاره کردیدوآن هم بحث موانع قانونی و استخدامی جهت بکار گیری نیروهای توانمند. در گذشته ای نه چندان دور استان فارس به نوعی پرورش دهنده مدیر در کشور محسوب می شد ،درواقع پایه ریزی برخی نهاد ها و وزارتخانه های کشور به دست مدیران فارسی انجام شده است،آیا اکنون و پس از نزدیک به ۴ دهه پیروزی انقلاب ، فارس با بحران مدیریتی روبرو شده است؟

در خصوص مدیر پرور بودن استان فارس با شما موافق هستم.وقتی به گذشته نگاه می کنیم می بینیم که فارس در دولت های مختلف چندین وزیر ، معاون وزیر و مدیران رده بالا را به کشور عرضه نموده است.این پیشینیه در کنار حضور برخی بزرگان جریان های فکری و سیاسی مختلف که اهل فارس هستند و در مرکز اقامت دارند ازاستان فارس یک استان توانمند در عرصه مدیریت کشور ساخته است.

*آیا از این پتانسیل استفاده لازم می شود؟

مجمع فارسی های مقیم تهران متشکل از نیروهای با تجربه و توانمند بسیاری است که در طول ۷ ماهه گذشته با ابتکاراستاندار سه جلسه  مشترک با آنها برگزار شده است.محوریت این جلسات مبحث سرمایه گذاری،ایجاد اشتغال، صنعت و عمران و آبادی  بوده است که امیدواریم طی چند ماه آینده نتایج آن عملی شود.

*آقای موسوی میانگین سنی مدیران دولت یازهم در استان فارس همچون مدیران رده بالا دولت میانگین بالایی است.استاندار دولت نهم چه برنامه ای برای تربیت مدیران جوان برای کشور دارد؟

ببینید بخشنامه الزام انتصاب بخشداران و فرمانداران از بدنه وزارت کشور،دست استانداران را برای پرورش مدیران جوان باز گذاشته است.به این معنا که در این سیستم یک کارشناس وزارت کشور می توان با بروز توانایی های خود تا حد بخشدار و فرماندار نیز مطرح شود.نگاه استاندار به انتصابات در دستگاه های دیگر نیز به همین گونه است.در واقع اولویت دکتر احمدی  برای انتصابات این است که تا حد امکان از نیرو های همان سازمان و دستگاه در مسیر رشدو تعالی استفاده شود.البته میانگین سنی انتصابات در استان فارس بالا نیست.

*سهم زنان درتفکر  انتصابات دکتر احمدی چقدر است؟

ما تجربه انتصاب بخشدار زن در دوران اصلاحات را داشتیم .یکی از نخستین ترین انتصابات انجام شده در استانداری فارس ، انتصاب مشاور بانوان استانداری است.این انتصاب حاصل نگاه ویژه استاندار به اهمیت جایگاه زنان در حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری است.اما درانتصابات پیش رو  با در نظر گرفتن شرایط خاص زنان به دنبال استفاده از چند مدیر زن توانمند در مجموعه هستیم.نا گفته مشخص است که عرصه مدیریتی ما (درست یا غلط) مردسالار شده است و اتفاقا مطالعات و سوابق نشان میدهد در خیلی از شاخص های مدیریتی زنان از مردان جلوتر هستند و کاش بشود تابو استفاده جنسیتی و درصدی از زنان در عرصه مدیریت را شکست!

*به بحث مشاوران استاندار اشاره کردید،یکی از حوزه هایی که استاندار فارس در آن بسیار پررنگ وارد شد ،انتصاب مشاوران در حوزه های مختلف بود.آیا کارکرد پست مشاور استاندار یک کارکرد تشریفاتی است یا اینکه استاندار به دنبال ارائه کار اجرایی از سوی مشاوران خود است؟

به سبب نیاز استاندار به اطلاعات گسترده در حوزه های خاص لزوم وجود مشاوران مورد اعتماد نیاز می شد.از سویی دیگر گستردگی مسئولیت استاندار نیز مزید بر علت شده بود تا استاندار در حوزه های مختلف مشاورانتخاب کند.به عنوان مثال مشاور عشایر استاندار نقش بسیار تاثیر گذاری را در نوع ارتباط بین استاندار با عشایرو انتقال مشکلات و خواسته های این قشر از هموطنانمان  بازی می کند.یا مشاور نفت و گاز نیز درحوزه این صنعت ملزم به انجام تحقیقات و وظایف خاص خود است.بررسی عملکرد مشاورین استاندار نشان می دهد که نوع نگاهی که استاندار به مشاوران دارد نگاه تشریفاتی نیست.به عنوان مثال مشاور جوانان استاندار در حوزه اشتغال که مرتبط با جوانان است ورود کرده و با تدوین و تنظیم اساسنامه انجمن خیرین  اشتغال گام مهمی در این حوزه برداشته است.

*یکی ازاتفاقات مثبتی که در دوران حضور دکتر احمدی به عنوان استاندارفارس در این استان رخ داده است، نگاه متفاوت وی به اصحاب مطبوعات و اهالی فرهنگ است.این تفاوت نگاه را شما چگونه ارزیابی می کنید؟

من هم  فکر می کنم که دراین حوزه اتفاقات مثبتی رخ داده است.دیدار رودر رو با اهالی فرهنگ،ارائه گزارش ۱۰۰ روزه ،سرکشی به اهالی فرهنگ،پذیرش اهالی مطبوعات و پاسخ گویی به سئوالات آنها در هر شرایطی ،بازدید از رسانه های مختلف،نگاه تخصصی به جایگاه خبرنگاران و مدیران رسانه و… همه نشان دهنده نگاه ویژه استاندار به این مقوله است.

در واقع به دلیل اینکه استاندار از پاسخگویی به رسانه ها فراری نبوده و نگاه ابزاری به رسانه نداشته است ،آمار کمی و کیفی ارتباط دکتر احمدی با رسانه مثبت است.شاید یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در این حوزه این بوده که استانداری فارس به رسانه به عنوان یک ابزار انتقال پیام نگاه می کند نه ابزاری برای تبلیغات .

اشراف استاندار به خمودگی ها و نقاط ضعف و قوت فرهنگ در استان نیز به واقعی شدن نگاه ها به مقوله فرهنگ و هنر و رسانه کمک شایانی کرده است.همچنین انتصاب یک مشاور هنر و رسانه از جنس فرهنگی و مطبوعات به این دلیل بوده که در کنار تهیه خوراک کاریروابط عمومی و ارایه ایده  های نو در این حوزه ، ارتباط اصحاب فرهنگ و هنر با استاندار تسهیل گردد.

*و سخن آخر ….

تشکر از شما و همه دوستان رسانه ای که در این مدت یا توانستیم پاسخگویشان باشیم یا شرمنده آنان شدیم. انشالله که بتوانیم در راستای تحقق اهداف نظام و دولت تدبیر و امید در زمانی که مسئولیت داریم خدمتی صادقانه انجام دهیم.

عکس ها از محمد مسعودی

 

17 دیدگاه برای “سید محمود موسوی: تغییرات در دولت قبل مصداق واقعی تغییرات اتوبوسی بود/دولت قبل میز مذاکره را به ورزشگاه کشانده بود!/انتقاد بخشی از چپ گرایان به استاندار جدی نیست/نگاه برخی دوستان به انتصابات نگاه مسابقه ای است

  1. البته مخالفت گروه دوم (که بهتر است اشاره کنم اقلیتی از طیف چپ)

    جناب موسوی
    با کدام ترازو متوجه شده اید که منتقدانتان اقلیت هستند؟ چرا از ادبیات احمدی نژادی در مقابل منتقدان خود استفاده می کنید؟!!

  2. آقای موسوی
    حداقل همه فعالین فارس حد توانمندی شما و آقای استاندار را می‌دانند. شما که اقلیت و اکثریت را خوب تشخیص می‌دهید، بفرمایید چند درصد از مدیران استان از عملکرد استانداری راضی هستند؟

  3. اگر در خصوص مشاور فرهیخته و صاحب اندیشه استاندار در حوزه فرهنگ هم توضیح دهید رویکرد فرهنگی استانداری بیشتر روشن خواهد شد.

  4. جناب موسوی لطفا فکری هم به حال مدیریت ورزش فارس که متاسفانه ورزش در استا ن حال وروز خوشی ندارد بفرمائید که لا اقل جامعه ورزش بپذیرد که رویکرد دولت اصلاح گرایانه است .

  5. آقای موسوی

    حسن عملکرد شما در ابقای دکتر ایمانیه قابل تقدیر است.
    شخصیتی که هم اکنون پس از ابقا بر مرکب مراد سوار است و فرصت مناسبی جهت انتقام از منتقدانش گیر آورده است. منتقدانی که تلاش کردند با بسیج توده دانشجویان برای رای به روحانی امثال شما آقای موسوی را سرکار بیاورند. ایمانیه هم اکنون با قدرت تمام مشغول پرونده سازی در مراجع قضایی و تشکیل پرونده در کمیته انضباطی دانشگاه برای منتقدانش است. در یک مورد اخیر هم با پرونده سازی برای یک پزشک نمونه اما منتقدش حکم یکسال زندان را از دادگاه برایش گرفت.
    باز هم احسنت به شما جناب موسوی

    عکسی در خبر درج شده که مربوط به حضور آقای موسوی و استاندار محترم در جبهه است.
    به ظاهر عکس نگاه کنید هر دو با کفش مجلسی در جبهه حضور دارند نه پوتین سربازی!!
    این خود نشان دهنده آن است که آقایان به جبهه رفته اند اما نه برای جنگ بلکه برای عکس و فرصت هم نکرده اند برای ظاهر سازی لااقل پوتین بپوشند.

    1. ممنون از نکته سنجی شما

      کسانی که رفته اند جبهه که آلبوم شخصی خود را تکمیل کنند انتظاری نیست که ایمانیه را ابقا نکنند
      تازه دکتر ایمانیه که همین زحمت عکس گرفتن در جبهه را به خود نداده اند
      هم اکنون امثال دکتر منصوری، دکتر شاهچراغی، دکتر هاشمی (مسئول امور بیمارستان ها)، رضوی (دبیر کمیته انضباطی دانشجویان) آزادانه و با فراغ بال مشغول …. دانشجویان و پرسنل منتقد هستند

  6. متاسفانه با عملکرد استانداری و تیم مدیریتی استان فارس، فضای ناامیدی و یاس شدیدی بر دلسوزان این استان حاکم شده است. مدیریت استان فارس ادامه مدیریت احمدی نژادیست. استاندار به صراحت استانداری را دفتر فلان نهاد نظامی عنوان می کند و عملکردش نیز چیزی جز همین نبوده است. هیچ کدام از مدیران احمدی نژادی در این استان در سالهای قبل به این صراحت شان استانداری را زیر سوال نبردند.
    امیدوارم سانسور نکنید

  7. اقای موسوی چرا استاندار برای مدیرکل ورزش وجوانان تا حالا ۳ نفر معرفی کرده وبعد دوباره شنیدیم با اوانس هایی که کمانه به منبع قدرت استان داده مجبور شده کمانه را ابقا کنه جای بسی تاسف است برای استانداری که امضا خودش قبول نداره

  8. تک تک نظرات ارایه شده واقع بینانه ، منصفانه و صحیح میباشند . اضافه میکنم مشاور امور نفت و گاز و پتروشیمی جناب استاندار . واقعا جای تعجبه ، استانی که از دهه چهل تاسیسات پتروشیمی واز سال پنجاه و دو پالایشگاه نفت داشته و صدها متخصص امور نفتی پرورش داده و خیلی از اینها در راه اندازی و راهبری پتروشیمیها و پالایشگاه های دیگر دخیل بوده اند را به هیچ انگاشته و این امر مهم را به کسی واگذار نمایند که از نفت و پتروشیمی هیچ اطلاعی ندارد . قابل ذکر است که شرکت گاز صرفا وظیفه گاز رسانی در استان را بعهده دارد و جناب مشاور کارمند این شرکت میباشد . اینها را گفتم فقط محض اطلاع ، حالا ایشان چقدر میتواند در پیشبرد و تعالی این صنعت استاندار محترم را یاری دهد خدا داناست .

  9. تلاش های آشکار و نهان استاندار محترم برای ابقای مدیری همچون ایمانیه (که عملکرد 8 سال گذشته اش بر هیچ کسی پوشیده نیست و با دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشجویانش کرد آنچه نمیبایست) به خوبی ماهیت وی را بر همگان آشکار کرد. صدها صفحه گزارش مستند و مستدل از عملکرد ناعادلانه و تخلفات ایمانیه توسط امثال استاندار به هیچ انگاشته شد تا بر همگان ثابت شود در استان ف ارس همچنان محمود احمدی نژاد رییس جمهور است. گویا آقای روحانی اول باید قبل از همه به این استاندارش می گفت گه پیام رای مردم را بشنوید!!!

  10. آقا مجتبی ، بعید میدانم که شما بر این باور باشی که واقعا آقای استاندار از مشاورینشان نظر مشورتی بخواهند ، نه ایشان نظر میخواهند و نه آنان نظری علمی برای ارایه دارند . هدف اینه که آقایان نمایندگان و دیگران با انتصاب دوستان و یارانشان در سمتهای مختلنف از ایشان راضی باشند. برای نمونه مشاور امور نفت و کاز و پترو شیمی ایشون با چه معیاری انتخاب شده ، علم ، تجربه ،و یا سابقه کار مرتبط، نه هیجکدام لازم نیست ایشان سهمیه فلان آقای نماینده است .

  11. برادر گرامی استانداری که ب گذشت بیش از شش ماه هنوز ارکان ستادی خود را نتوانتسته ارنج کند امید ی به دولت تیدبیر و امید نیست شما و گروهتان نتوانستید اعضا تاثیر گذار اصول گرا که استان را قفل کردهاند جابجا کنید از برق گرفته تا فرهنگ و ارشاد تازه تن به قبول فرمانداری نظامی مانند گرامی ها دادید

  12. برادر عزیز آقای موسوی

    اول عملکرد مناسبی از خود به جای بگذارید بعد انتقاد کنید
    دانشگاه علوم پزشکی را که که به راحتی به ایمانیه سپردید حالش را ببرد تا بتواند به راحتی حال مخالفانش را بگیرد

    امیدوارم سرنوشت استاندار فارس هم همانند طاهری استاندار البرز شود

  13. آقای روحانی چراغی که به استان فارس رواست به استان البرز حرام است! فارس را دریاب!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.