سرعت قابل تامل توسعه خط دو مترو شیراز در شورای پنجم /عملیات اجرایی خط سه مترو متوقف شده است؟

  1. خبر پارسی – کاهش هزینه‌های ناشی از تصادفات و استهلاک خودروها،صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، صرفه جویی در وقت و کاهش زمان سفر، سفر ارزان برای شهروندان و کاهش ترافیک و کمک به هوای پاک از جمله مهمترین فواید مترو در کلانشهرهاست.

وقتی در سال ۱۳۸۱ کلنگ پروژه مترو در شیراز زمین خورد کمتر کسی فکر می کرد ایستگاه آخر خط یک مترو شیراز که بیش از ۲۴ کیلومتر طول داشت، بیشتر از ۱۷ سال بعد به بهره برداری می رسد.اتفاقی که نشان داد سرعت توسعه در شیراز با همه مدعیان مدیریت شهری اش از آنچه که خود ادعا می کنند بسیار عقب تر است.

اتفاقا روند کند اتمام ایستگاه های مترو با وجود دلار ارزان، شرایط بسیار بهتر تورم نسبت به نیمه دوم سال ۹۰ و همچنین درآمد بالای ناشی از شهر فروشی و تراکم فروشی، عیار مدیران شهری در این سال ها را نشان می دهد.

روند کند احداث مترو در خط ۱۵ کیلومتری دو نیز ادامه داشت.کلنگ این خط در سال ۹۲ زمین زده شد اما تا سال ۹۶ که مهندس اسکندر پور سکان مدیریت شهری را بر عهده می گیرد اتفاق خیلی خاصی برای این خط نیفتاده بود.

سال ۹۶ وقتی شورای پنجم تصمیم می گیرد برای سرعت در عملیات اجرایی خط دو،اوراق مشارکت منتشر کنند، بر اثر تعلل برخی مدیران این اتفاق نمی افتد و مدیریت شهری یکسال دیگر از پروژه خط دو عقب می افتد.

مهندس اسکندر پور با تغییر مدیران مربوطه اوراق مشارکت مترو را در سال ۹۷ منتشر و از مرداد ماه سال ۹۸ این خط را فعال می کند .

به جرات می توان گفت تا خرداد سال ۹۷ کار خاصی در خط دو مترو صورت نگرفته بود ( فقط دو تونل از ایستگاه قهرمانان تا ایستگاه دولت ایجاد شده بود) اما در دوره مدیریت جدید مترو، با فشار شهردار شیراز این خط سرعت می گیرد.

از مرداد ۹۸ یک تونل تا ایستگاه آزادی ویک تونل تاایستگاه امام حسین (ع) زده شد و ریل گذاری نیز شروع و بخشی از تجهیزات مسیر نیز مهیا می شود.سرعت عملیات خط دو چنان خوب پیش رفت که در خرداد ۱۴۰۰ بخشی از مسیر برقرار و یک رام قطار در آن حرکت و تست گرم خط دو تا نزدیکی های ایستگاه دولت شروع می شود.

کسانی که از نزدیک دستی بر آتش مترویی دارند می دانند که اصل مطلب یک خط این است که بخشی ازخط آماده وتست گرم آن آغازشود سایر اقدامات در این حوزه اقداماتی روتین است و در واقع خط مترو بعد از این مرحله کارفنی خاصی ندارد و توسعه آن در دستور کار قرار می گیرد.

مدیریت شهری در شورای پنجم برنامه داشت در هفته دولت ۱۴۰۱ ایستگاه قهرمانان تا امیرکبیر را به بهره برداری برساند تا در سال ۱۴۰۲ ایستگاه امام حسین نیز به بهره برداری کامل برسد،اتفاقی که در صورت حمایت مالی مدیریت شهری، به لحاظ فنی شدنی است.

خبر پارسی امیدوار است شورای ششم و شهردار منتخبش خط دو مترو را در اولویت کاری خود قرار دهد تا حجم وسیعی از ترافیک مسیر ستاد تا عادل آباد برداشته و دسترسی به مناطق محروم شهر نیز آسان تر شود، هرچند خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که روند عملیات اجرایی در خط ۲ نامطلوب و در خط ۳ کاملا متوقف شده است که امیدواریم منابع خبری ما اشتباه کنند.

خط ۳براساس مطالعات صورت گرفته اهمیت بسیاربالایی درحل مشکلات حمل ونقل وترافیک شیراز خواهد داشت.

راه اندازی خط دو مترو شیراز نیز علاوه بر اینکه نقش عمده ای در گردش ترافیک و حمل و نقل این مسیر ایفا می کند، باعث ایجاد تعادل جذب جمعیت مناطق شهری شیراز می شود و ظرفیت توسعه این مسیر از شهر را نیز افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.