ساخت ربات تصفیه هوا با قابلیت کنترل از راه دور در شیراز

گروهی از مهندسان جوان شیرازی موفق به ساخت ربات تصفیه هوا با قابلیت کنترل از راه دور در شیراز شده‌اند.

ربات‌ها جای خود را در گوشه و کنار زندگی بشر باز کرده و بسیاری از اموری که تا چندی پیش به ‌وسیله انسان انجام می‌شد، امروزه توسط ربات‌ها صورت می‌گیرد.

آلودگی هوا مشکلی نیست که با راه‌ حل‌های یک شبه حل شود. معمولاً مسئولان توصیه می‌کنند که اگر در رده گروه‌های حساس هستید محل زندگی خود را به سمت اطراف شهر تغییر دهید. اما این کار برای بسیاری از افراد به ویژه افرادی که پر مشغله و دائماً در حال رفت و آمد هستند غیر ممکن است.

جدا از اهمیت تحقق یافتن راه‌ حل‌های اساسی مشکل آلودگی هوا، در دهه‌های اخیر تکنولوژی نیز در این راه قدم برداشت و به کمک افرادی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند آمد. با ظهور دستگاه‌های تصفیه کننده و ضد عفونی کننده که با عناوینی نظیر دستگاه تصفیه هوا ویروس کش یا دستگاه تصفیه هوا و اکسیژن ساز، نگرانی افراد برای تنفس هوایی با کیفیت مطلوب از بین رفت چرا که این دستگاه‌ها با مراحل متعدد فیلتراسیون هوا با کیفیت قابل قبولی ذرات معلق، میکروب‌ها، گرد و غبار و آلودگی‌ها را از هوا پاک می‌کرد.

می‌باشد.

وی ادامه داد: نتایج به عمل آمده از عملکرد فیلترهای نانو موجود در بخش فیلتراسیون ربات فیلتریشن ۹۸ درصدی از ذرات کوچکتر از ۰.۳ میکرون را نشان می‌دهد.

به گفته این مهندس جوان شیرازی، ربات تصفیه هوا به دلیل حرکت نمودن در سه بعد و طراحی دقیق ورودی و خروجی هوا امکان تصفیه کامل هوا محیط را تأمین می‌نماید.

مدیرعامل شرکت ایده سازان و فناوران جوان صنعت همچنین خاطر نشان کرد: بازوهای طراحی شده و لامپ‌های uv نوع c در آن امکان استریل شدن سطوح و محیط را نیز فراهم می‌نماید؛ این ربات با توجه به عملکرد بالای فیلتراسیون با صدای بسیار کم،کوچکی و قابلت شارژ مجدد انتخاب مناسبی برای تصفیه هوا و ضدعفونی در مکان‌هایی نظیر بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کلاس‌های درس و غیره می‌باشد.

وی درخصوص کاربرد و موارد استفاده ربات تصفیه هوایی که ساخته‌اند، اذعان داشت: این اختراع در صنایع خدماتی و بهداشتی بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، کارخانه‌ها، مغازه‌ها، پاساژها، مدارس، مهدکودک‌ها، آموزشگاه‌ها، ادارات، هواپیماها، ساختمان‌ها، آسانسورها، غذاخوری‌ها و پادگان‌ها کاربرد دارد به این صورت که ابتدا کاربر ربات را با استفاده از دوربین و دسته کنترل ربات به محل مورد نظر جهت پاک‌سازی هدایت می‌کند و سپس دستور تصفیه هوا را صادر می‌کند و می‌تواند از یکی از مدهای ثابت و متحرک ربات بهره ببرد.

محمدکاظم کاوه اضافه کرد: همچنین کاربر در حین تصفیه هوا می‌تواند قسمت ضدعفونی ربات در بازوها را فعال کند و با تنظیم موقعیت بازوها محدوده مورد نظر را با اشعه uvc نیز ضدعفونی کند.

به گفته وی یکی از مزیت‌های این ربات این است که نیاز به حضور فیزیکی کاربر ربات تصفیه هوا نیست و فرد می‌تواند از دور این ربات را کنترل کرده و در محدوده مورد نظر، عملیات تصفیه هوا را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت ایده سازان و فناوران جوان صنعت با اشاره به اینکه نمونه اولیه نیاز به تست‌های میدانی زیادی داشت، هزینه ساخت هر کدام را هشت میلیون تومان اعلام کرد.

وی درمورد نمونه‌های خارجی این ربات تصفیه هوا عنوان کرد: ربات تصفیه هوای ساخته شده توسط ما هیچ نمونه و مشابه خارجی نداشته و ربات ما حتی دارای گواهی ثبت اختراع می‌باشد.

با شیوع ویروس کرونا از حدود دو سال و نیم پیش، بحث تصفیه هوا به ویژه در اماکن شلوغ و پرتردد سربسته اهمیت بالایی پیدا کرده و مهندسین با نبوغ و دانش خود دست به ساخت گونه‌های مختلف آن زده‌اند.

با وجود افزایش سرعت واکسیناسیون، همچنان این ویروس با جهش‌های جدید در حال آلوده کردن افراد است. سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا همواره روی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و لزوم وجود تهویه مناسب به صورت طبیعی و مکانیکی تأکید می‌کند.

ربات تصفیه هوا در بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، سالن‌های مترو، هتل‌ها و … که تردد زیادی دارند برای مقابله با کرونا کاربرد داشته و تا حدودی جلوی انتقال ویروس را می‌گیرد.

در استان فارس و شهر شیراز نیز مهندسان جوان با تکیه بر دانش و خلاقیت خود توانسته ربات تصفیه هوا بسازند که بازار خوبی نیز برای خود طی چند وقت اخیر دست و پا کرده است.

شرکت ایده سازان و فناوران جوان صنعت یکی از این گروه‌های مهندسان جوان شیرازی است که موفق به ساخت ربات تصفیه هوا شده‌اند.

ربات تصفیه هوا با امکان کنترل از راه دور

محمدکاظم کاوه، مدیرعامل شرکت ایده سازان و فناوران جوان صنعت درباره طرح ربات تصفیه‌ای که ساخته‌اند، اظهار داشت: ربات تصفیه هوا توسط فیلتر نانو الیاف و ضدعفونی کننده سطوح توسط امواج  uvc، رباتی هوشمند به منظور ثبات و کاهش آلاینده‌های محیط با توجه به سایز ذرات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.