زمستان و نگرانی درباره پنی‌سیلین

آرمان – بنفشه رنجی: با فرارسیدن زمستان و شیوع بیماری‌های فصل سرما، گمانه‌زنی‌ها درباره کیفیت داروهای مصرفی درمیان مردم نیز شایع می‌شود. پنی‌سیلین یکی از داروهایی است که تجویز و تزریق آن سال گذشته در کنار مشکلات دارویی دیگر بحث‌هایی به‌همراه داشت. «پنی‌سیلین چینی» عنوانی است که در اذهان مردم جا افتاده است و چینی بودن نیز علت بدبینی نسبت به پنی‌سیلین‌هایی است که سال گذشته خبرهای ضد و نقیض درباره مرگ زا بودن آن منتشر شد. درحالی که به گفته مسئولان و کارشناسان این مطالب پایه و اساس درستی ندارد چراکه، هیچ داروی ساخته‌شده‌ای از چین به ایران نمی‌آید و تنها مواد اولیه پنی‌سیلین از هند و چین وارد ایران می‌شود و سپس با استفاده از مواد اولیه، این دارو در ایران تولید می‌شود. سال گذشته، دکتر ایرج خسرو‌نیا، متخصص بیمارستان‌های داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و رئیس هیات‌مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران عنوان کرد که بر اساس گزارش‌های پزشکی‌قانونی یک نفر بر اثر استفاده از پنی‌سیلین جان خود را از دست داده است. خسرو‌نیا افزود: پزشکی‌قانونی تایید کرد بر اثر تزریق پنی‌سیلین افرادی فوت کرده‌اند ولی از اینکه کسی بر اثر تزریق پنی‌سیلین چینی فوت کرده باشد، خبر نداریم چون آنها اطلاعی درمورد این موضوع ندارند که آیا پنی‌سیلین چینی است یا اروپایی. ماده اولیه این دارو‌ها را از چین وارد، در اینجا بسته‌بندی و در بازار پخش می‌کنند. حتی گفته می‌شود که کشور‌های دیگر هم از ماده اولیه چینی استفاده می‌کنند. پس از آن، سازمان پزشکی قانونی خبر منتشر شده پیرامون تأیید مرگ ناشی از تزریق پنی‌سیلین چینی را تکذیب کرد. روز گذشته (۴ آذر) رئیس سازمان غذا و دارو ضمن نادرست دانستن شایعه مرگ و عوارض ناشی از پنی‌سیلین چینی در سال گذشته، عنوان کرد: اگر افرادی در کشور باشند که بعد از تزریق پنی‌سیلین دچار آسیب و عوارض شده باشند باید مشخص شود که این عارضه ناشی از عوارض دارو بوده است یا به شیوه تزریق مربوط است. رسول دیناروند ادامه داد: درمورد مواد اولیه داروها از جمله مواد اولیه پنی‌سیلین که از چین یا هند وارد کشور می‌شوند، مردم مطمئن باشند که تمام کنترل‌های لازم انجام می‌شود؛ هم کنترل‌های اولیه در مبدا انجام می‌شود، هم شرکت واردکننده هنگام ورود مواد اولیه به کارخانه آن را کنترل می‌کند و هم شرکت‌های تولیدی موظف هستند بعد از تولید نهایی دارو،کنترل‌های لازم را انجام دهند و دوباره دارو را آزمایش کنند. بنابراین آ‌زمایش‌های لازم درمورد کیفیت داروها به دقت در کشور انجام می‌شود. در همین حال، خسرونیا از پاسخ به سوال آرمان درباره وضعیت پنی‌سیلین درسال جاری خودداری کرد.

تحریم و مشکلات دارویی

مسعود خیراتی، نماینده سابق دانشجویان داروسازی کشور و فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با آرمان ضمن اشاره به اینکه کالایی با عنوان پنی‌سیلین چینی در ایران وجود ندارد، عنوان کرد: داروهایی هستند که فرمولاسیون آنها در داخل کشور انجام می‌شود و مواد اولیه آنها از کشورهای هند و چین وارد می‌شود، داروهایی نیز هستند که کاملا وارداتی هستند و مواد اولیه و تولید آنها در خارج از ایران انجام می‌شود. او ضمن تاکید بر اینکه در وزارت بهداشت و درمان نظارت دقیقی بر داروها وجود دارد، گفت: بر عوارض ناخواسته داروها نظارت وجود دارد و اگر هم موردی وجود داشته باشد مدارک مربوطه مدون و گردآوری می‌شود. او عنوان کرد: اگر بعد از مصرف دارو مشکلی به وجود آید ممکن است از مواد اولیه باشد و یا امکان دارد مشکل از فرایند فرمولاسیون در کارخانه داروسازی باشد. اگر مشخص شود که دارویی مشکل دارد، شماره تولید آن اعلام می‌شود و مانند آنچه در سایر کشورها انجام می‌شود، آن دارو از مرکزهای توزیع و داروخانه‌ها جمع‌آوری و به کارخانه بازگردانده می‌شود. خیراتی عدم تخصیص ارز دولتی و عدم امکان مبادلات مالی با شرکت‌های دارویی خارجی پس از تحریم‌ها را دو علت عمده مشکلات به وجود آمده در زمینه دارو دانست. او در پایان خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی هستند که پس از تحریم‌ها مواد اولیه را در اختیار ما قرار نمی‌دهند که البته تعدادشان کم است و مشکل عمده‌ای در این زمینه نیست.

شکایتی درباره پنی‌سیلین کشنده به مجلس نرسیده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین زمینه در گفت‌‌وگو با آرمان گفت: اگر مورد مشکوکی پیش آید، به‌طور مثال اگر پزشکی‌قانونی تایید کند که علت مرگ تنها تزریق پنی‌سیلین بوده است، باید از طرف دستگاه‌های مربوطه به صورت کتبی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش داده شود تا بررسی‌های مورد نظر انجام شود و پس از آگاهی از علت حادثه، عاملان بازخواست شوند. سلیمان عباسی تاکید کرد که تا به حال کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چنین گزارشی دریافت نکرده است. او ضمن تاکید بر تلاش برای کاهش مصرف دارو توسط مردم گفت: داروهایی در اختیار مردم باید قرار گیرد که در کارخانه‌های معتبر تهیه شده است. این نماینده مجلس گفت: درباره داروها نمی توانیم از اجناس درجه دوم استفاده کنیم و داروهای وارداتی باید تحت نظارت دقیق معاونت دارو و غذا و وزارت بهداشت و درمان انجام شود. او بر علمی و کارشناسی بودن سازمان‌های مسئول در این زمینه تاکید کرد و ادامه داد: درباره داروی پنی‌سیلین نیز، وزارت بهداشت ودرمان، کارشناسان و سازمان‌های ذیربط باید دارو را ارزیابی کنند، از شرکتی که دارو را تولید می‌کند اطمینان حاصل کنند و از شیوه استفاده این دارو در دیگر کشورها آگاه شوند، سپس تمام توضیحات را اعلام کنند تا مردم نیز در جریان قرار گیرند. عباسی عنوان کرد: باید از نحوه حمل و نقل و نگهداری دارو، شرکت فروشنده، فرایند خرید و قرارداد اطمینان حاصل شود. او گفت: اگر فردی با تزریق پنی‌سیلی جان خود را از دست دهد ممکن است علل مختلفی داشته باشد، قبل از تزریق تست نشده باشد، فرد به دارو حساسیت داشته و یا دارو در فرایند حمل و نقل و نگهداری فاسد شده و یا تاریخ انقضای آن گذشته باشد.

2 دیدگاه برای “زمستان و نگرانی درباره پنی‌سیلین

  1. کاش برخی نهادها اجازه میدادن و یک نفر هم جرات میکرد با خانواده فوت شدگان بر اثر تزریق پنی سلین مصاحبه شود یا آماری از تعداد کشته شده ها که در شیراز و فارس هم کم نیستند تهیه و منتشر میشد.

  2. تا چه زمانی باید به چین باج داد و اقلام بی ارزش چینی را وارد کرد؟ حال با جان مردم هم دارد ریسک می شود؟ این دیگر باور کردنی نیست!
    اگر مذاکرات بطور منطقی و اصولی و با حفظ منافع طرفین و بدور از تعصب های غیراصولی انجام شود لزومی به وارد کردن اقلام بی ارزش چین و هند (مانند برنج) به جای هزینه نفت پرارزش خود نخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.