رویدادهای میراث ناملموس نمایش ریشه‌های تفکر ایرانی و اسلامی است

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: رویداد ملی میراث ناملموس فرهنگی گامی در راستای نمایش تمدن ایرانی و ریشه‌های تفکر ایرانی و اسلامی است.

عبدالحسین کلانتری عصر سه‌شنبه ۱۷ خرداد در سومین رویداد ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران که به میزبانی دانشگاه شیراز در آرامگاه سعدی برگزار شد، با بیان اینکه در مطالعات تمدنی و فرهنگ‌پژوهی فرهنگ مادی و ملموس را از ناملموس جدا می‌کنند، اظهار کرد: هر دوی این بخش‌ها منابعی برای پژوهش هستند.

او گفت: مردم حوزه ملموس را بیشتر می‌شناسند و وقتی صحبت از میراث‌فرهنگی است، بیشتر به این بخش توجه می‌کنند و بخش ناملموس که در قالب‌های مختلف و محصولات فرهنگی تجلی پیدا کرده کمتر مورد توجه قرار گرفته در حالی که این بخش هسته سخت تمدنی است.

معاون فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: سومین رویداد ملی میراث ناملموس فرهنگی به میزبانی دانشگاه شیراز در حال برگزاری است که امیدوارم با مشارکت دانشگاه‌ها و حتی بخش‌های فرهنگی خارج از کشور به صورت گسترده ادامه پیدا کند.

کلانتری تصریح کرد: این رویداد سعی دارد به این بخش ناملموس فرهنگ ایرانی بپردازد و تلاش کند که امتداد تمدنی در ایران بیشتر دیده شود، این رویداد گامی در راستای نمایش تمدن ایرانی و ریشه‌های تفکر ایرانی و اسلامی است.

او عنوان کرد: یکی از جلوه‌های این رویداد توجه به فناوری است در حالی که به نظر می‌رسد فناوری مربوط به علم جدید باشد اما بسیاری از ایده‌های بدیع در فناوری ریشه در سنن و آموزش کهن جوامع دارد و توجه ویژه به این فناوری‌ها می‌تواند به جهت دهی فناوری و تکمیل زیست بوم فناوری بومی در کشور کمک کند.

علی حفیظی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم با بیان اینکه این دانشگاه مادر در حوزه‌های فرهنگی و میراث فرهنگی استان دوره‌های تخصصی داشته است، اظهار کرد: زیر ۲۰ اثر ثبت میراث ناملموس تا سال‌های گذشته داشتیم اما این آداب و رسوم در هویت‌بخشی بین نسلی خود را نشان می‌دهد و مهم است در حالی که هویت فرهنگی و اصالت در بین نسل‌ها ضعیف شده است.

او با بیان اینکه دیوارهای دانشگاه باید باز شود، گفت: تعامل موثر و درست با جامعه باید برقرار شود و اگر این ارتباط برقرار شد می‌توان گفت دانشگاه موفق داریم.

حفیظی با بیان اینکه هویت‌ بخشی علمی به این رویداد بیشتر از گذشته شده است، افزود: این هویت‌بخشی رسالت دانشگاه را بهتر و پررنگ‌تر نشان می‌دهد و این رویداد یک جریانی است که تا مهرماه جاری خواهد بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز بیان کرد: فعالیت بخش گردشگری و انجمن علمی این بخش در این رویداد از این جهت مهم است که دانشجویان را برای پذیرفتن و نقش‌آفرینی در آینده آماده می‌کند.

معصومه محرر، دبیر رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت میراث ناملموس نیز با اشاره به جزئیات آن گفت: این رویداد شامل همایش علمی، مسابقه تولید محتوا، سلسله نشست‌های تخصصی و تورهای مجازی است.

او با اشاره به محورهای این رویداد افزود: معرفی میراث فرهنگی ناملموس ایران شامل آیین‌ها و جشن‌ها، مناسک مذهبی، بیان و سنت‌های شفاهی، فعالیت‌های جمعی، هنرهای نمایشی، دانش سنتی و اعمال مرتبط با طبیعت و کیهان، سنت‌های مربوط به صنایع دستی از جمله این محورها است.

محرر افزود: معرفی نمونه‌های موفق احیا، حفظ و بهره‌برداری از میراث فرهنگی ناملموس و بازآفرینی فناوری‌های سنتی از دیگر محورهای این رویداد ملی و علمی است.

دبیر رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت میراث ناملموس بیان کرد: مهلت ارسال آثار تولید محتوا و چکیده مقاله تا ۳۱ تیرماه و مهلت ارسال مقاله کامل ۳۱ مردادماه امسال است و آثار باید در قالب ویدئو، اسلایدشو، پادکست، موشن گرافیک، عکس و متن و دست نوشته ارسال شود.

رونمایی از پوستر برنامه بخش دیگر این مراسم بود که با حضور مهمانان برنامه رونمایی شد، این پوستر نقشه ایران با طرحی از میراث فرهنگی ناملموس معروف و مشهور ایران بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.