رونمایی از سامانه جامع خدمات اعزام به کار کارگران در شیراز

غلامرضا عباسی، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور کارگری یکشنبه دوم مرداد در اولین جلسه مشترک اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز استادکاران و کارگران ساختمانی فصلی کشور و استان فارس که به منظور به صورت برخط با همکاری شبکه کشوری کسب و کار پشتیبان و بررسی و پیگیری مصوبات عملکرد تعاونی‌ها در خصوص ارتقاء مهارت فنی، بیمه‌های اجتماعی، آموزش‌های ایمنی و کلاس‌های آموزشی مربوط به بخش تعاون در محل شاهچراغ(ع) برگزار شد، بیان کرد: تشکیل اتحادیه تامین نیاز منجر به رونق اقتصادی در صنوف کارگری می‌شود.

او تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف تشکل‌های صنفی تقویت و توانمندسازی تشکل‌ها و نمایندگان خود در مراجع تصمیم گیری و تصمیم سازی است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور کارگری با تاکید بر اینکه در هر عرصه باید پیگیر مطالبات خود باشیم، به وجود ١١ هزار تشکل کارگری ثبت شده در سطح کشور اشاره کرد و افزود: تشکل‌های صنفی و تعاونی‌ها باید با ورود به حوزه‌های تعاونی مصرف، مسکن و تامین نیاز در راستای رونق اقتصادی خود قدم بردارند.

عباسی با اشاره به اهمیت جایگاه کارگران و استادکاران ساختمانی در امر صنعت ساختمان کشور، گفت: آمارها نشان می‌دهد کارگران ساختمانی در کنار مشکلات معیشتی علی‌رغم نقش آفرینی در صنعت ساخت و ساختمان، خود فاقد مسکن شخصی هستند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور کارگری همچنین با تاکید بر توانمندسازی کارگران و قشر شاغل در مشاغل موقت و سیار، گفت: انجمن‌ها و تعاونی‌ها باید با هم افزایی و در کنار هم قرار گرفتن در راستای بهبود وضعیت اقتصادی، بیمه، معیشت، امنیت شغلی، بهداشت و ایمنی کارگران تمام تلاش خود را به کار ببندند.

طراحی و اجرای اپلیکیشن «سامانه اعزام به کار» برای اعزام کارگران

جمشید دیوسالار، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور نیز گفت: اتحادیه تعاونی استادکاران و کارگران ساختمانی کشور بیش از یک سال است که شکل گرفته و تفاهم‌نامه‌ای با فنی حرفه‌ای و صندوق بیمه اجتماعی کشور منعقد کرده است.

او بیان کرد: در راستای برخورداری کارگران از بیمه یک روزه نیز با بیمه تعاون تفاهم‌نامه‌ای مبادله کرده‌ایم.

دیوسالار ادامه داد: کارگروه مسکن و ..‌. ایجاد شده و از فضای مجازی در دوران کرونا برای پیشبرد اهداف این اتحادیه استفاده کرده‌ایم.

او اضافه کرد: در ۲۰ روز اخیر اتصال گواهی فعالیت صنفی سیار برای مشاغل فصلی که در حوزه ساختمان تبدیل به جواز نظام استادکاری می‌شود را اجرایی کرده‌ایم و اتصال گواهی فعالیت صادره با سامانه هوشمند دولت را هم امروز رونمایی کردیم.

دیوسالار از طراحی و اجرای اپلیکیشن «سامانه اعزام به کار» برای اعزام کارگران به کار هم خبر داد و گفت: نمونه نهایی این مهم تست شده است.

او همچنین با اشاره به خدمات الکترونیک برای کارگران گفت: برای اولین بار در کشور کیف پول الکترونیک برای جوامع کارگری را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا مجموعه «زر» در کنار واحد پولی ریال قرار می‌گیرد.

دیوسالار تصریح کرد: تفاهم وتعامل اتحادیه با شبکه زر موجب مراودات پولی برای جامعه کارگران می‌شود.

عرضه اولین بیمه زندگی رمز پایه کشور

هدایت‌اله سلیمی، مدیر عامل شبکه کشوری کسب و کار پشتیبان نیز گفت: با تلاش شبانه روزی متخصصان ایرانی در سامانه رمز ارزی ملّی چنج و با مشارکت و سرمایه گذاری شبکه کشوری پشتیبان  نخستین کیف پول غیر متمرکز بین المللی ایرانی راه اندازی شده است.

وی گفت: عرضه اولین بیمه زندگی رمز پایه کشور نیز توسط سامانه رمز ارزی ملّی چنج انجام میشود.موسسه فناوری هوشمند شبکه زر متولی این بیمه رمز پایه خواهد بود.

او ادامه داد: این موسسه به مناسبت عید غدیر خم ۱۱۰ واحد زر(به ارزش ۲میلیون ریال) به تمام کارگران و خانواده‌های آنها تقدیم کرده و مردم عزیز میتوانند با مراجعه به سامانه www.mellichange.com مبلغ هدیه خود را دریافت نمایند.

سلیمی خاطر نشان کرد : سامانه پرداخت الکترونیک ملّی پِی،پرداخت یار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه فناورانه ملّی تِک نیز در اجرای این طرح مشارکت خواهند داشت.

برای کارگران و استادکاران ساختمانی نیز شناسنامه کار تعریف شود

اسعد صالحی، رئیس هئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور نیز در این جلسه یا بیان اینکه لازمه اقتصاد پویا، رونق و گسترش صنعت ساختمان است، گفت: در دنیا صنعت ساختمان به عنوان یکی از مهمترین صنایع پیشرفته ارتباط مستقیمی با زیرساخت‌های اقتصادی دارد تا جایی که گاهی نزدیک به ٩٠ درصد اقتصاد را نیز درگیر می‌کند.

او با بیان اینکه میان مولفه‌های صنعت ساختمان حلقه‌های مفقوده بسیاری در کشور وجود دارد، گفت: یکی از این حلقه‌ها، نبود توجه به کارگران و استادکاران ساختمانی است، در حالی که در دنیا اعتبار ساخت به استادکاران ساختمانی و نیروهای کار فعال در آن مجموعه بر می‌گردد.

صالحی همچنین با بیان اینکه انجمن‌های صنفی و تعاونی‌ها از نظر قدرت اجرایی بالا با هم برابر هستند، افزود: امروز در کشور ما ٧٠٠ هزار کارگر ساختمانی بیمه شده و ۴٠٠ هزار نفر نیز در لیست انتشار قرار دارند.از این تعداد تنها ۵۵ درصد کارگر ساختمانی بوده و مابقی متفرقه هستند.

او تاکید کرد: اگر می‌خواهیم صنعت ساختمان را تکان داده و در مسیر رونق اقتصادی گام برداریم باید شفاف کار کنیم.برای کارگران و استادکاران ساختمانی نیز شناسنامه کار تعریف شود.

کم رنگ شدن نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ناشی از بی اعتمادی مردم به آنها بوده است

سرپرست معاونت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه طبق قانون سهم دیده شده برای تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ٢۵ درصد است، گفت: تاکنون ٧ درصد این قانون در سطح کشور عملیاتی شده است.

باقری با بیان اینکه نقش پررنگ و اصلی مردم در اقتصاد کشور از طریق اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها شکل می‌گیرد، عنوان کرد: برخی اتحادیه‌ها از نیت و قصد اصلی فاصله گرفته و راه خود را گم کردند.

او تصریح کرد: کم رنگ شدن نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور ناشی از بی اعتمادی مردم به آنها بوده است.

حسن کمالی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر فارس نیز در این جلسه بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب خدمات گسترده به افراد جامعه ارائه شد که خدمات بیمه‌ای از جمله آنهاست.

او ادامه داد: صندوق بیمه روستاییان و عشایر در سال ۸۴ با هدف بیمه روستاییان، عشایر، قالیبافان، کشاورزان و … فعالیت خود را در پیش گرفت.

کمالی با بیان اینکه صندوق یاد شده جوان است و نیاز به توسعه فرهنگی دارد، گفت: تفاهم نامه در این خصوص با اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور منعقد شده و افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند، می‌توانند به عضویت صندوق درآیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.