رهاوردهای برجام در اعتلای فارس

خبر پارسی – غلامرضا مالک زاده – شاخص های اقتصادی و گزارش های رسمی حاکی از تاثیر مثبت برجام در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و گردشگری در استان فارس و حرکت در مسیر اعتلا و رشد این منطقه همزمان با دیگر نقاط کشور است.

به گزارش ایرنا، در حالی که قبل از برجام ایران به واسطه تحریم ها از دسترسی به سیستم های مالی بین المللی محروم شده و انتقال ارز و خرید ماشین آلات و مواد اولیه از خارج کشور با دشواری های بسیاری روبرو شده بود، برجام کلیدی برای حل این مشکل فراروی فعالان اقتصادی و تولیدگران و صادرکنندگان در ایران به ویژه استان فارس بود.
معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در گزارشی در این باره اعلام کرده است:‌ پس از برجام، اتصال مجدد وامکان تبادل ارزازطریق سوئیفت (سیستم بین المللی ارتباط بانکی ) میسر شد و ۲۹۶ مورد اعتبارات اسنادی به ارزش ۹۲ میلیون دلار در استان فارس گشوده شد.
بر این اساس، دریک سال گذشته و در پرتوی اجرایی شدن برجام، فعالان اقتصادی استان فارس در سیستم بین المللی ارتباط بانکی ۱۴۳ فقره حواله به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار دریافت و ۵۸۶ فقره حواله به ارزش ۱۰۲ میلیون دلار ارسال کرده اند.
قبل از برجام امکان سرمایه گذاری خارجی به واسطه تحریم ها با دشواری های بسیاری روبرو بود که کاهش سرمایه گذاری ودرنتیجه کاهش رشد اقتصادی کشور را در پی داشت.
اما پس از برجام، شاهد گسترش سرمایه گذاری خارجی در ایران و به طور مشخص در استان فارس بوده ایم.
‌انعقاد تفاهم نامه همکاری با هیات ایتالیایی در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت یک هزار مگاوات، همکاری مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی با شرکت توسعه مزرعه بادی اسپرلوس جهت احداث نیروگاه بادی به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در شهرستان خرم بید به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار و همکاری و مشاوره مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی با شرکت پتروشیمی سبزدشت سروستان برای احداث پتروشیمی در این شهرستان با مشارکت شرکت مالزیایی Razeeland Plazaبه ارزش ۵٫۱ میلیارد دلار از جمله رهاوردهای برجام در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی در فارس بود.
بنا بر گزارش معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، صدور حداقل ۱۵ فقره پروفرما توسط بنگاه های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ارزش حداقل ۳۵ میلیون دلار برای فروش مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید واحدهای تولیدی استان فارس که بیانگر رفع موانع صدور محصولات از این قبیل کشورها به جمهوری اسلامی ایران است حال آنکه قبل از اجرای برجام حتی یک فقره پروفرما که صادره از کشورهای اتحادیه اروپا باشد مشاهده نشد.
بدین ترتیب برجام موجب کاهش هزینه های تجارت و تسهیل مبادلات بین المللی و حذف هزینه های پرداختی به واسطه های حقیقی و حقوقی با صدور پروفرمای مستقیم از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.
آثار مستقیم و غیر مستقیم اجرایی شدن این توافق در سطح بین المللی، گشایش مبادی جدید جهت انجام عملیات واردات کالا، انجام ۱۵ فقره ثبت سفارش به صورت مستقیم از مبادی کشورهای ذینفع اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اتریش، اسپانیا،…) به ارزش جمعاً ۳۵ میلیون دلار جهت واردات مواد اولیه ، ماشین آلات و قطعات یدکی در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۵ نزد این سازمان در حالی که قبل از برجام ثبت سفارش از قبیل کشورها کلاً متوقف شده بود.
همچنین روند رو به رشد صادرات در هشت ماه آغازین سال ۹۵ در بخش های مختلف اقتصادی استان، رشد ۱۲ درصدی درآمدهای عمومی استان فارس در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه، رشد ۱۲ درصدی درآمدهای مالیاتی مستقیم در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه ،‌ رشد ۲۸ درصدی درآمدهای مالیاتی غیرمستقیم ناشی از رشد درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه را نشان می دهد.
افزایش سهم مالیات های غیرمستقیم از ۳۵ به ۳۸ درصد در کل درآمدهای عمومی استان در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه را شاهد بودیم.
در زمینه مبادلات تجاری قبل از برجام عدم امکان خرید کالا و خدمات مورد نیازواحدهای تولیدی وخدماتی داخل کشور و در نتیجه عدم امکان تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه ای مورد نیاز بخش صنعت ودرنتیجه کاهش درآمد فعالان اقتصادی بخش خصوصی وبه تبع آن عدم تحقق درآمد های عمومی دولت شد.
برجام در حوزه های اجتماعی و روانی جامعه نیز آثار مثبتی از خود برجای گذاشته است.
معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در گزارشی اعلام کرده است:‌ قبل از برجام اختلال و عدم تعادل در فرایند تامین داروی مورد نیاز کشور حاکم بود و این فرایند دشواری هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کرد و در نهایت، داروهای مورد نیاز از مبادی غیر رسمی وارد کشور می شد. در چنین شرایطی، پرداخت هزینه های بیمارستان توسط مردم ۴۰ درصد افزایش یافت و در شرایط افزایش بهای خدمات درمانی و کمبود تجهیزات بیمارستانی مشکلات زیادی فراروی کشور قرار گرفت.
در این گزارش آمده است: پس از برجام برقراری تعادل و آرامش دارو به صورت رسمی تامین و دسترسی بیماران به دارو بهتر شده است، پرداخت هزینه های بیمارستانی به صورت محسوس کاهش یافته است.
بر این اساس، بازگشت آرامش، به جامعه کنترل تقاضا، آرامش روانی در جامعه و بازگشت آرامش به حوزه سلامت مردم، آرامش روانی بیماران، تجهیز بیمارستان ها از آثار مستقیم برجام است.
از منظری دیگر، تبادل فرهنگی و انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام را می توان از رهاوردهای برجام برای کشورمان دانست.
قبل از برجام مراودات فرهنگی استان فارس با خارج مرزها به پایین ترین درجه رسیده بود اما پس از اجرایی شدن برجام با برقراری مناسبات فرهنگی، شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام و همچنین شهر ادبی در سطح بین المللی معرفی شد.
در این گزارش به اثربخشی برجام در تقویت امید در جامعه و رونق فعالیت ها و نشست های انتخاباتی نیز اشاره شده است.
بر این اساس، فعالیت های سیاسی گروه ها و تشکل های سیاسی قبل از برجام در استان فارس ضعیف بود اما پس از برجام افزایش نشست ها، میتینگ ها با وجود محدود بودن امکانات در جهت انتشار نتایج مذاکرات به جامعه و در نتیجه ایجاد نشاط و شادی سیاسی درجامعه و دانشگاه ها و عدم تک روی جناحی اصولگرا درسطح جامعه و دانشگاه ها مشاهده شد.
قبل از برجام، وضعیت واحد های تولیدی صنعتی در استان فارس به واسطه تحریم مواد اولیه مورد نیاز برخی از واحدهای تولیدی به تعطیلی آن ها و در نتیجه بروز تنش هایی در روابط کارگران و کارفرمایان، افزایش رکود اقتصادی و در نهایت، کاهش سطح امید به آینده منجر شده بود.
بعد از برجام، رفع تحریم و ورود برخی مواد اولیه و ایجاد رونق اقتصادی امید به آینده اشتغال در بین جوانان و کاهش مستمر تنش های کارگری را موجب شد.
استان فارس با برخورداری از جاذبه های گردشگری پرشمار از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی است و با گشایش در مناسبات بین المللی، از رهاوردهای برجام در این حوزه برخوردار شد.
بنا بر گزارش معاونت گردشگری و امور زائرین استانداری فارس، بازدید کنندگان خارجی از اماکن تاریخی و فرهنگی قبل از برجام ۲۴۸ هزار و ۱۷۰نفر بود و آثار آن عدم احساس امنیت برای حضور گردشگران خارجی،عدم تمایل به سرمایه گذاری و فعال نبودن ظرفیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در بخش گردشگری بود.
بعد از برجام ۳۳۱ هزارو ۸۳۸ نفر بازدیدکننده خارجی داشتیم که نشانگر افزایش ۳۴ درصدی شمار گردشگران خارجی است که ایجاد درآمد و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری درحوزه خدمات و گردشگری و احساس امنیت و آرامش با توجه به حضور گردشگران و مشاهده عینی است.
برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ پس از ۲۰ ماه مذاکرات فشرده بین ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، ۶ قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد.
اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد و از ۲۶ دی ماه ۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.