رفع مشکلات زیست‌محیطی از مسیر دانش‌بنیانی می‌گذرد

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه مشکلات زیست‌محیطی در ایران و جوان به شکل روز افزون در حال افزایش است، رفع این مشکلات و چالش‌ها را تنها از مسیر اقدامات دانش‌بنیان نتیجه بخش و تاثیرگذار دانست.

عطا پورشیرزاد چهارشنبه ۷ اردیبهشت در جلسه‌ای با رئیس پردیس شرکت‌های دانش بنیان که به مناسبت هفته زمین پاک برگزار شد، گفت: بحران محیط زیست که در تمام جهان و با شدت بیشتر در کشور ما ایجاد شده، نه تنها کاهش نیافته که به صورت روز افزون در حال افزایش و مستلزم چاره اندیشی است و چاره‌ای جز استفاده از مسیرهای علمی و دانش بنیان به عنوان مبنای کار نمی‌ماند و این مسیر می‌تواند خط مشی اصلی کار برای حفظ محیط زیست قلمداد شود.

او ضمن تاکید براینکه مباحث علمی باید از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی ارزشمند سرچشمه بگیرد تا موجب اصلاح روند مدیریتی شود، افزود: محیط زیست با تمام زمینه‌های مطالعاتی، تولیدی و بهره برداری‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان، به طور زنجیره وار عجین است.

مدیرکل محیط زیست فارس، محیط زیست را مقوله‌ای چند وجهی برشمرد و تاکید کرد: وظایف محیط زیست بسیار پیچیده و گسترده است و صرفا در راستای چارت سازمانی و شرح وظایف مشخص پیش نمی‌رود، بنابراین‌ همان گونه که محیط زیست واژه‌ای جهان شمول است برای موفقیت در صیانت از آن نیز باید فعالیت‌ها در تمام جهات گسترده شود.

پور شیرزاد خاطرنشان کرد: نه تنها از جنبه عملیاتی بلکه از بعد مشورتی در حوزه‌های مختلف چون جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب و فاضلاب، بهداشت و سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و تعداد بی شماری از حوزه‌های تولیدی و خدماتی و صنعتی و هر کجا که سر نخ معضلات را می گیریم به مقوله پیچیده‌ای برخورد می‌کنیم که یا معضلات محیط زیستی در کنار آن ایجاد شده یا در حال ایجاد است و یا در معرض تشدید است.

او با اشاره به موضوع تولید دانش بنیان به عنوان مبنای شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ما موظفیم در هر قدمی برای حفاظت از محیط زیست از راهبردهای دانش بنیان و علمی استفاده کنیم.

مدیرکل محیط زیست فارس با تاکید بر عملیاتی بودن و قابلیت اجرایی حوزه دانش بنیان، عنوان کرد: کشور ما مدتهاست که در زمینه مطالعات علمی و مباحث تئوری بسیار قدرتمند است، اما در اجرا بسیار ضعف عمل کرده‌ایم.

پور شیرزاد بیان کرد: در مرحله عملیاتی کارهایی که در بسیاری دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود نه تنها مشکلی را حل نمی کند که بسیار هزینه بر است. اما اگر رویکرد دانش بنیان با طراحی های نوآورانه و بر پایه دانش، در کار لحاظ شود، می‌تواند بسیار کم هزینه و اجرایی باشد.

او خاطرنشان کرد: مباحث علمی باید از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی  ارزشمند نشات بگیرد و موجب اصلاح روند مدیریتی شود.

مدیرکل محیط زیست فارس مباحث مربوط به آمایش سرزمین معیشت مردم در کنار حفظ سرزمین، معظلات محیط زیست در خشکسالی‌ها، مدیریت آب و خشکیدن تدریجی باغ‌های سطح شهر و حاشیه آن را، قابل طرح و برنامه ریزی توسط شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و تصریح کرد: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

پور شیرزاد ضمن اعلام آمادگی برای پذیرش طرح‌های دانش بنیان گفت: ما از اهرم‌های اجرایی استان و کارگروه‌های مختلف درخواست خواهیم کرد که از  ظرفیت موجود در این شرکت‌ها استفاده کنند تا بتوانیم آینده بهتری را برای این سرزمین و استان متصور شویم.

گل آفرین زارع، رئیس اداره پژوهش و فناوری محیط زیست فارس نیز ضمن دعوت از اساتید پردیس شرکت‌های دانش بنیان بر لزوم مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در رویداد استارت آپی حرفه سبز تاکید کرده و برای انعقاد تفاهم نامه مشترک با محیط زیست اعلام آمادگی کرد.

والی، رئیس شرکت‌های دانش بنیان نیز در این جلسه به لزوم تقویت همکاری‌ها بین طرفین اشاره کرده و قول مساعد برای همکاری با محیط زیست در جنبه‌های مختلف داد.

والی ضمن بیان اینکه استان فارس از لحاظ اکوسیستمی خود یک کشور است، اضافه کرد: پردیس شرکت‌های دانش بنیان فارس، بزرگترین مجموعه دانش بنیان در جنوب کشور و نیز سومین مجموعه بزرگ در کشور است.

او خاطرنشان کرد: در سال گذشته عمده نیازهای صنعت الکترونیک، مکانیک و صنعت نفت و گاز را با ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان رفع کرده‌ایم.

والی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی مشتاقند که از فرصت‌های موجود در شرکت‌ها استفاده کنند و این موضوع، برای شرکت‌های دانش بنیان نیز فرصت مناسبی خواهد بود.

او تفاوت پردیس شرکت‌های دانش بنیان با سایر مراکز علمی را فضای عملیاتی برشمرد و گفت: طرح‌های دانش بنیان از طرح و ایده به پدیده رسیده و از پدیده به تولید یک محصول تجاری می‌رسد که افراد از آن امرار معاش می‌کنند.

والی، آمادگی مجموعه خود، برای ایجاد مرکز نوآوری تخصصی در حوزه محیط زیست را اعلام کرده و افزود: ما آماده‌ایم که کار مشترکی را با حمایت و پشتیبانی محیط زیست برای تبدیل ظرفیت‌های بالفعل به برنامه‌های اجرایی، داشته باشیم و ظرفیت‌های بالقوه را نیز با برنامه ریزی و در بازه زمانی مناسب به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کنیم.

رئیس پردیس شرکت‌های دانش بنیان پیشنهاد داد: برای حل مشکلات محیط زیست باید، یک شرکت دانش بنیان بنا کرده تا در راستای رفع چالش‌ها اقدامات موثری انجام شود و در این راستا برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه می‌توان با استفاده از منابع ملی و تسهیلات به مقدار کافی از صندوق‌ها، بانکها و سایر مراکز، اعتبارات مالی، دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.