رفع تحریم ها و همه نداشته های شیراز!

شیراز

شیراز

خبر پارسی – فرزاد صدری – شیراز اگرچه با همه نداشته هایش زیباست و بر ذهن و زبان ایرانیان جاری است اما نمی توان از نداشته هایش سخن نگفت و همچنان  به حافظ و سعدی دلخوش داشت!
شیراز بدون تردید یکی از مقصدهای گردشگران اروپایی است و در شرایط پسا تحریم طبیعی است که سرمایه گذران اروپایی به این شهر توریستی نگاه ویژه ای خواهند داشت.اما شیراز چه پتانسیل هایی برای سرمایه گذاری دارد که از آن می توان استفاده بهینه کرد؟
یکی از مهمترین شاخص های شهر های هدفت توریسم توجه به زیرساخت های گردشگری از جمله احداث و توسعه هتل هاست. در شرایط فعلی کشور ظرفیت پذیرش هتل ها آنقدر بالا نیست که فریاد سر دهیم چرا هتل سازی نمی کنید، اما وقتی پای سرمایه گذارخارجی در میان باشد قضیه متفاوت می شود.علاوه بر اینکه ارز وارد مملکت می شود و آبادانی و ساخت و ساز رونق می گیرد،سرمایه گذار خارجی بدون تردید به فکر بازگشت سرمایه اش است و برنامه ریزی می کند تا پای گردشگران بیشتری را به شیراز باز کند تا اتاق های هتلش خالی از سکنه نباشد. او نه تنها برای گردشگر خارجی برنامه ریزی می کند که با ایجاد شرایط ویژه برای گردشگران داخلی سعی در پر کردن ظرفیت هتلش را دارد.این اقدام سرمایه گذار ،دیگر هتل ها را در یک فضای رقابتی نگه می دارد تا تسهیلاتی ویژه برای گردشگران به وجود آورد و به فکر بهبود خدمات و کیفیت هتلش باشد.
از یاد نبریم که مدتی پیش رحمانی موحد معاون گردشگری سازمام میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود: «حدود ۱۰ گروه هتل ساز خارجی از کشورهای عربی و اروپایی بازار ایران را مطالعه کرده‌اند، حتی مطالعات میدانی و مکان یابی ها هم انجام شده که با انجام توافقات هسته ای و رفع تحریم ها سرمایه گذاری ها هم به زودی انجام می شود.» تحریم ها حالا برداشته شده و باید با برنامه ریزی،چانه زنی و دیپلماسی اقتصادی چشم به هتل سازان خارجی دوخت.
زیر ساخت های گردشگری اما فقط ایجاد هتل و بهبود شرایط آنها نیست.توجه به سیستم حمل و نقل شهری و دسترسی آسان به نقاط گردشگری نیز از جمله مهمترین دغدغه های زیر ساخت های گردشگری است.بیشتر از یک دهه است که جای جای شیراز زخمی است و علاوه بر اینکه به سیمای شهر چهره زشتی داده است، رفت و آمد و دسترسی به نقاط گردشگری را به شدت مشکل ساخته و فرار گردشگران را باعث شده است.برای نمونه چندین سال است میدان امام حسین یا همان فلکه شیراز درگیر ایجاد یک ایستگاه متروست و مردم نه تنها پیشرفتی در این پروژه احساس نمی کنند که گاهی مشاهده می شود اوضاع هرروز بدتر از دیروز است!شعاع تخریب در فلکه ستاد هرروز بیشتر می شود و امید به پیشرفت کمتر!
در شرایط پسا تحریم شاید اولویت اول شیراز پایان خوش سریال مترو است.سریالی طولانی که دیالوگ های مدیران شهری اش بدجور با اعصاب و روان مردم بازی می کند!
سمای شهری شیراز به ویژه در یک دهه اخیر زشت و زننده است و طراحان شهری شیراز کمترین توجه را به سیمای بصری شهر مبذول داشته اند.ایجاد میدان هایی با چشم اندازهای زیبا جای خود را به ایجاد پل های بی ریخت و فاقد زیبایی زیبایی داده است!تاسف بار اینکه معدود میدان های زیبا نیز با مدیریت غلط سیمای زیبای خود را از دست داده و نماد های شهری نیز نابود شده است.
شیراز اگر می خواهد نگین گردشگری کشور باشد ،سیستم روشنایی شهر،رنگ آمیزی و حتی گلکاری میادین و بوستان ها نیز نیاز به انقلابی اساسی دارد.امروز نقاشی سه و چهار بعدی در اغلب شهرهای هدف گردشگری در دنیا جایگاه خاصی دارد که مورد اقبال گسترده گردشگران واقع شده است.نقاشی هایی که می توان آنها را با الهام از حکایات گلستان سعدی خلق کرد تا ضمن ایجاد جاذبه های جدیدگردشگری میراث معنوی داشته هایمان را نیز پاسداری کنیم.
ایجاد پل های عابر پیاده مکانیزه با طراحی دلنشین سالهاست که درشهرهای مهم هدف گردشگری مرسوم است و اینجا در شیراز تنها ماکتی نازیبا از این پل ها مشاهده می کنیم.
شیراز عمری است یک بوستان آبرمند و چند منظوره ندارد.بوستانی که مثلا یک پردیس سینمایی هم داشته باشد و فضای سبزش از یک گرافیک محیطی زیبایی برخوردار باشد و یک شهر بازی مدرنی هم داشته باشد.
برداشتن تحریم ها و چانه زنی برای جلب سرمایه گذار خارجی در حوزه بهداشت و درمان نیز می تواند وضعیت این حوزه را متحول کند و شیراز را واقعا قطب پزشکی و سلامت کشور کند.بسیاری از تجهیزات پزشکی کهنه و ناکارآمد شده اند و بسیاری از تجهیزات نیز تجهیزات به روزی نیست.بیمارستان نمازی ۲ مجوز ساخت گرفته و یک شریک خوب خارجی می تواند به وضعیت بیمارستان های شهر آبرو ببخشد.
سانتیاگو شخصیت دوست داشتنی فیلم پیرمرد و دریا شاهکار ارنست همینگوی که جان استرجز زحمت ساخت فیلمش را کشیده، در پلانی از فیلم می گوید: بهتره به چیزایی که ندارم فکر نکنم.به جاش به چیزایی که دارم فکر می کنم…من یه عالمه امید دارم …بهتره به امیدم فکر کنم!
امروز تحریم های ظالمانه بین المللی برطرف شد.بهتر است به چیزایی که نداریم فکر کنیم!به امید هم البته فکر می کنیم هرچی باشه تحریم ها برداشته شده و شیراز شهر مهمی است برای دنیا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.