رسالت معلم علاوه بر آموزش، تربیت نیز شامل می شود

خبرپارسی – رئیس دانشگاه شهید رستمی شیراز: در واقع رسالت معلمی از این جهت اهمیت دارد که علاوه بر آموزش باید تربیت را نیز مدنظر قرار دهد.چرا که هیچ کار آموزشی نیست که با تربیت همراه نباشد .

رئیس دانشگاه شهید رستمی شیراز به مناسبت فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت و اغاز هفته گرامیداشت مقام معلم با بیان اینکه، نظام آموزشی از مدرسه تا دانشگاه نقش فوق العاده ای در پیشرفت جامعه در ابعاد مختلف مادی و معنوی بر عهده دارد، افزود: برای داشتن جامعه ای سالم و شاداب با معیارهای توسعه، بستر فرهنگی اجتماع را بایستی بر این پایه نهاد که اساتید و معلمان بسترهای پیشرفت هستند و هر آنچه از پردازش آموزش بیرون آید، آینده کشور را می سازد .

او می گوید: در واقع رسالت معلمی از این جهت اهمیت دارد که علاوه بر آموزش باید تربیت را نیز مدنظر قرار دهد.چرا که هیچ کار آموزشی نیست که با تربیت همراه نباشد و از طریق همین تربیت صحیح، افراد اجتماعی شده و هویت ملی خود را به دست می آورند،آن را جزئی از شخصیت خود می سازند و در موقعیت های مناسب از آن استفاده می کنند. و در واقع معلم و استاد در قالب فرآیند اجتماعی کردن دانش آموزان و دانشجویان، با تبیین فرصت ها و نیازهای جامعه، با پرورش نیروهای متخصص و استفاده از پتانسیل و ظرفیت عظیم این نیرو بسترهای لازم را برای پیشرفت همه جانبه در ابعاد مختلف فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و…… مهیا نموده که حاصل آن توسعه متوازن و پایدار در جامعه است.

وی در ادامه افزود: آموزش،وسیله ای مهم برای تبدیل یک جامعه ناهماهنگ به جامعه ای یکپارچه از طریق تقویت و توسعه یک فرهنگ و هویت مشترک است که از دو طریق عمل می کند،از طرفی با بالا بردن تواناییهای نهفته فرد به تحقق و شکوفایی استعدادهای وی کمک کرده و از طرف دیگر،با کمک به نظام اجتماعی به انتقال ارزشها و هنجارهای مطلوب می پردازد.

دکتر محمدی در پایان با تاکید بر لزوم حفظ شان و حرمت استاد و معلم بیان کرد: بی تردید جامعه ای که حرمت استاد و معلم را پاس می دارد، آهنگ رشد و تعالی آن شتاب بیشتر می یابد و سلامت علمی و معنوی آن تضمین می شود.و در مقابل جامعه ای که قدردان نیروهای فرهنگی و نخبه خود نباشد به مرگ خوبی ها و فضیلت ها رضایت داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.