رجبی: مسابقه قوام الدین بستری برای همکاری بین دستگاه های دولتی و خصوصی است

خبرپارسی – رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، رویداد کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی را بستری برای همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های بخش خصوصی و حوزه‌های علمی دانست .
فرج الله رجبی پنجشنبه ۲۳ فروردین در نشست سیاستگذاری کارگاه مسابقه قوام‌الدین شیرازی، با اشاره به پیشینه‌ی معماری و شهرسازی در شیراز و جایگاه این شهر درعرصه‌های مختلف، تاکید کرد که این شهر و فعالیت‌های و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، هنری و علمی آن باید به گونه‌ای حمایت و هدایت شود که الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد.
او رویداد کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی را بستری برای همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های بخش خصوصی و حوزه‌های علمی دانست.
فرج‌الله رجبی با تاکید براینکه شهرداری نیز به عنوان متولی مدیریت شهری می‌تواند در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های و نهادهای بخش خصوصی و معماران و شهرسازان، در این حوزه‌ نقش آفرین باشد، کارگاه مسابقه قوام‌الدین را موقعیتی برای بیان اندیشه‌های معماری و قضاوت آنها برشمرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که برای استفاده از ذوق، اندیشه و توان مهندسی معماران و شهرسازان شرکت کننده در این رویداد، می‌توان از عرصه‌هایی نظیر اطراف بازار وکیل و مجموعه‌ی زندیه بهره برد.
رجبی با اشاره به تجربه‌ی تلخ سال گذشته و تخریب سازه‌های معماری برتر کارگاه مسابقه قوام‌الدین در شیراز، ابراز امیدواری کرد که امسال با همراهی شهرداری شیراز بتوان از آثار برتر به شکلی مناسب در جذب گردشگر استفاده کرد.
باید زندگی را در بافت تاریخی شیراز جاری کرد
شهردار شیراز نیز در این نشست ضمن حمایت از این برنامه، ابراز امیدواری کرد که چنین حرکت‌هایی به یک رویداد تبدیل شده و جریان‌سازی مناسبی را رقم بزند.
حیدر اسکندرپور با تصریح اینکه مکتب شیراز در حوزه‌های مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید به آن توجه بیشتری معطوف کرد، توجه به ظرفیت‌های شیراز برای تقویت و رونق اقتصاد گردشگری و استفاده از پیامدهای مثبت آن را مورد تاکید قرار داد.
اسکندرپور با بیان اینکه می‌توان دانشگاه‌های مختلف کشور را در چنین برنامه‌ای سهیم کرد و مشارکت داد، تصریح کرد: اعتقاد دارم که چنین رویدادهایی می‌تواند پیامدهای مثبتی در بخش‌های مختلف برای شیراز در برداشته باشد و به رونق اقتصادی این شهر کمک کند.
شهردار شیراز با قبول اینکه باید تدبیری برای حفظ آثار برگزیده این کارگاه مسابقه اندیشید، گفت: پیش‌بینی فضایی مناسب برای حفظ و نمایش این آثار می‌تواند سیری تاریخی را رقم زده و بستر ساز یک رویداد جداگانه و بستری برای جذب گردشگر طی سال‌های آتی باشد.
اسکندر پور که معتقد است شهر را باید برای مردم ساخت، توجه به پروژه‌هایی که آرامش، امنیت و رفاه برای مردم به ارمغان آورد را اولویت دانست و گفت: امسال در نوروز تلاش کردیم تا نورز را به یک رویداد تبدیل کنیم و با تعریف گذرهای گردشگری تا حدود زیادی موفق شدیم.
شهردار شیراز با تصریح اینکه نوروز امسال در گذرهایی نظیر عفیف‌آباد، ارگ کریمخانی و حافظیه شاهد حضور پرشمار گردشگران بودیم، گفت: البته اشکالاتی نیز وجود داشت که برای سال‌های آینده باید در مسیر رفع آنها تلاش کرد.
اسکندرپور با بیان اینکه باید زندگی را در بافت تاریخی فرهنگی شهر جاری کرد، گفت: امسال در نوروز با ایجاد گذرهای مختلف، تا حدودی در این راستا موفق عمل شد.
شهردار شیراز، اردیبهشت این شهر را یک فرصت دانست و تصریح کرد: علاوه بر اردیبهشت شیراز باید فرصت‌های دیگری را نیز ایجاد کنیم، لذا پیشنهاد می‌کنیم که کارگاه مسابقه قوام‌الدین در ایامی غیر از اردیبهشت برگزار شود تا بتوانیم فرصت دیگری را برای شیراز تعریف کنیم.
مسابقه قوان الذین یک رویداد بزرگ شهری است
در ادامه رییس سازمان نظام مهندسی استان فارس نیز تاکید کرد که این رویداد تنها یک مسابقه نیست بلکه به‌عنوان رویداد بزرگ شهری می‌توان به آن عطف توجه داشت.
نامورچی تجربه‌ی سه دوره برگزاری این رویداد را موفق ارزیابی و خاطرنشان کرد: با برگزاری چنین رویدادهایی می‌توان اعتماد از دست رفته‌ی مردم را جلب و نشاط و پویایی در شهر جاری کرد.
نامورچی با بیان اینکه همه ساله فارغ‌التحصیلان زیادی در رشته‌های مختلف مهندسی به جامعه وارد می‌شوند، به خلاء موجود بین فارغ‌التحصیلی و ورود به حرفه‌ی مهندسان اشاره و تاکید کرد که برگزاری چنین رویدادهایی امکان از بین بردن این خلاء را فراهم خواهد کرد.
رییس نظام مهندسی فارس گفت: این سازمان برای پر کردن این خلاء سالانه اعتبارات زیادی در حوزه‌ِ آموزش هزینه کرده است، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری دوره‌های مهندس کارآموز خبر داد و گفت: شیراز به عنوان پایلوت برگزاری این دوره‌ها انتخاب شده و مراحل نهایی کار را طی می‌کنیم.
نامورچی با تاکید بر لزوم استفاده از دست‌آوردهای کارگاه مسابقه قوام‌الدین شیرازی، به شهرداری شیراز پیشنهاد داد که سازه و المان‌های طراحی و احداث شده توسط شرکت کنندگان برتر این دوره را حفظ کرده و با آینده‌نگری، این دست‌آوردها را به‌عنوان میراث معماری نگاه کند.
می توان مسابقه قوام الدین را در سظح ملی برگزار کرد
نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تصریح اینکه شورا و شهرداری شیراز رویکردی انسان‌محور را مد نظر داشته و از چنین رویکردهایی نیز استقبال می‌کنند، گفت: اعتقاد داریم که چنین اقداماتی می‌تواند بسترساز جذب گردشگر باشد.
ابراهیم صبوری ضمن استقبال از این رویداد، برای حمایت شورا، اعلام آمادگی کرد و گفت: می‌توان این رویداد را به شکلی ملی و بین‌المللی هم برگزار کرد تا زمینه‌ای برای جذب گردشگران باشد.
نایب رییس شورای شیراز با تصریح اینکه شهر شیراز این قابلیت را دارد که هر هفته یک رویداد شهری خوب و تاثیرگذار را میزبانی کند، گفت: رویدادهای مشارکتی نباید تنها به یک هفته و مقطع زمانی خاص محدود باشد بلکه با اجرای آنها در دوره‌ی زمانی مختلف و در ایام سال علاوه بر تأثیرات اجتماعی، شهری و فرهنگی به رونق اقتصادی شهر نیز کمک کند.
بافت تاریخی فرهنگی شیراز یک نگین است
مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه بافت تاریخی فرهنگی شیراز یک نگین است، گفت: مهمترین مشخصه‌ی این برنامه، خلوص برگزار کنندگان آن است؛ شاخصه‌ای که عامل تعدد مخاطبان محسوب می‌شود.
عرفانیان با یادآوری اینکه شیراز به‌عنوان مهد فرهنگ و تمدن ایران، بانی چنین حرکتی است، گفت: چنین رویدادهایی در جهان در ۲ سطح آکادمی و حرفه‌ای اجرا می‌شود؛ چنین برنامه‌ای در فضای عمومی جامعه، علاوه بر تاثیرات مطلوب بر معماری و شهرسازی می‌تواند خلاء ایونت‌های تفریحی را هم پر کند.
او شهردار شیراز را مخاطب قرار داد و به عنوان یک شهروند از اسکندرپور تقاضا کرد که برای حفظ بافت تاریخی شیراز تلاش مضاعفی را در دستور کار خود قرار دهد.
عرفانیان ابراز تاسف کرد که در شهرهایی نظیر شیراز، مشهد و تبریز، نهضتی با عنوان تخریب بافت‌های تاریخی وجود دارد؛ تخریب بافت بدون اندیشیدن به آنچه باید جایگزین آن شود.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز نیز گفت: کارگاه-مسابقه قوام الدین شیرازی نه یک مسابقه علمی بلکه یک گردهمایی هنری بر پایه اصول مهندسی است؛ البته یک رویداد مهم اجتماعی فرهنگی نیز محسوب می شود.
لیلا دودمان، ابراز امیدواری کرد که این مسابقه به سمت طراحی المان‌های مدرن شهری برای افزودن به جذابیت‌های محیطی شیراز حرکت کند و گفت: در بودجه سال ۹۷ شهرداری شیراز، سهمی برای ساخت المان‌هایی و سردیس‌هایی از مشاهیر و بزرگان شهر و کشور در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.