رجبی: قرار نیست نماینده از حرف زدن بترسد/گفتگوی شفاف راه برون رفت از مشکلات است

خبرپارسی – نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار نیست نماینده از حرف زدن بترسد، گفت: اگر نماینده‌ای از سخن گفتن در خصوص مسائل موظفی خود ترسید یعنی وظیفه وکالت و امانتداری خود را انجام نداده است البته قرار هم نیست نماینده هزینه برای حرف زدن بدهد.

فرج‌الله رجبی شنبه ۲۵ خرداد در نشست خبری با بیان اینکه مجلس در انجام خدمات و وظایف خود دارای مشکلات بسیاری است، گفت: شاید امروز قضاوت در خصوص مجلس، منصفانه نباشد؛ علی‌رغم کمبود درآمدها، امکانات و شرایط تحریم‌ها، اما مجلس تلاش می‌کند تا آنها را مدیریت و اجازه ندهد که اثرات سوء بیشتری رخ دهد .

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعی است زمانی که با کمبود عِده و عُده وارد یک ماجرا شویم، صرفا در حد بازدارندگی می‌توان عمل کرد، افزود: اگر دلار از ۴ به ١٢ هزار تومان رسید، حتما مجلس هم در این اقدام سهم داشته است، اگر سفره مردم کوچک می‌شود بخشی از آن هم به مجلس بر می‌گردد اما مجلس هم محدودیت‌ها و کاستی‌هایی دارد و طبیعی است که در شرایط فعلی آنگونه که باید عمل نکند .

رجبی با بیان اینکه مجلس مسئول است و باید مطابق وزن خود نسبت به مشکلات فعلی پاسخگو باشد، عنوان کرد: ورود در حوزه‌های عملکردی مجلس، خیرخواهانه است اما نباید حریم شکسته شود؛ چرا که مجلس تنها ویترین کشور است و باید این ویترین حفظ شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه باید پذیرفت که هر حوزه‌ای تخصص خود را می‌طلبد و اهل فن باید وارد شوند، گفت: برای باز شدن فصای گفت‌وگو به تولید محتوا نیازمندیم .

رجبی ادامه داد: مثلا امروز ده‌ها همایش حجاب برگزار می‌شود و محجبه‌ها را نشانده و برایشان همایش برگزار می‌کنند اما تا فریادها تولید محتوایی نداشته باشند، به جایی نمی‌رسند یا به عنوان مثال؛ در زمینه اقتصادی پس از ۴٠ سال به نظام بانکداری رسیده‌ایم که شبه ربوی است و اسلامی هم نیست .

وی اضافه کرد: امروز در نظام بانکداری به سود تاخیر و جریمه رسیده‌ایم که بسیاری از فقهای کشور آن را نهی کرده‌اند .

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با طرح سوالی مبنی بر اینکه اگر بحث تحریم نبود آیا فرایندهای پیچیده اداری اجازه می‌داد تا زمینه فعالیت در سرمایه گذاری خارجی فراهم شود؟ تاکید کرد: اکنون نیازمند مدیریتی شجاع برای اقدامات و خروج از بن‌بست‌ها هستیم.

به گفته رجبی، سال‌هاست که همه منتقد هستند و انتقاد می کنند و از وجود یک شخص ثالث صحبت می‌شود که نمی‌دانیم کیست! در حالی‌که یکی از این اشخاص خود ما هستیم .

وی با تاکید مجدد بر این موضوع که نیازمند شجاعت در تصمیم‌گیری و مدیریت هستیم، اضافه کرد: شرایط تحریم فرصتی را فراهم کرده که بپذیریم باید شاجاعانه در مباحث ورود کنیم .

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز همه جا تنها از رانتخواری و اختلاص سخن به میان می آید و کسی کار های انجام شده را نمی بیند، باید فضای گفتگو باز شود و مسایل شفاف گفته شود تا مردم نکات مثببت را هم ببینند و بگویند .

رجبی با بیان اینکه باید راهی پیدا کرد که مردم در گفت‌وگوها مشارکت کنند، افزود: همراهی با مردم و صادق بودن با آنها بسیاری از مشکلات حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و …. را حل خواهدکرد، نه اینکه بار همه حوزه ها را به دستگاه های امنیتی واگذار کنیم  .

وی ادامه داد: دائما از بهبود فضای کسب و کار صحبت می‌کنیم و نمی‌دانیم که این بهبود کجاست و کار چه کسانی است؟ این حجم از بخشنامه‌های آنی برای چیست؟ به همین دلیل باید در حوزه‌های مختلف گفت‌وگوی ملی راه انداخت .

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش با تصریح بر این مطلب که پذیرش یا عدم پذیرش FATF تبعاتی برای کشور خواهد داشت که باید مسئولیت آن را به جای فرافکنی پذیرفت، بیان کرد: رؤسای جمهور روسیه و چین رسما به رئیس جمهور جهموری اسلامی ایران اعلام کردند که اگر این لایحه پذیرفته نشود با ما همکاری نخواهند کرد .

رجبی با بیان اینکه این لایحه بر مبنای تشخیص در دستور کار قرار گرفته و فضاسازی در این خصوص مشکلاتی ایجاد کرده است، عنوان کرد: این لایحه چه تصویب شود و چه تصویب نشود در هر دو صورت باز هم گفته می‌شود که خیانت شد؛ چرا مردم را در حالت دو دلی قرار می‌دهیم؟

وی ادامه داد: برجام اتفاق افتاد اما جامعه ما نفهمید که بالاخره خدمت بود یا خیانت؟ چون عادت به پایین آوردن اقدامات کرده‌ایم و این عادت سمی برای مملکت است .

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر تصمیمی کارشناسی شده گرفته شود و با آرامش به جامعه القا شود قطعا نتیجه‌بخش خواهد بود و باید با گفت‌وگوی ملی این چالش را حل کرد و نه اینکه جامعه را دو شقه کنیم؛ چرا که این کار تنها به سرمایه اجتماعی لطمه می‌زند و بی اعتمادی مردم را به دنبال دارد.

رجبی همچنین با بیان اینکه نگران سرمایه اجتماعی از دست رفته هستیم که باید برگردد، گفت: در هر حوزه‌ای اهل فن آن باید بتوانند به راحتی صحبت کنند .

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که چرایی کاهش اختیارات مجلس و دولت را مطرح کرده بود، گفت: این موضوع را باید از زوایای مختلف بررسی کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار نیست نماینده از حرف زدن بترسد، گفت: اگر نماینده‌ای از صحبت در خصوص مسائل موظف خود ترسید یعنی وظیفه وکالت و امانتداری خود را انجام نداده است البته قرار هم نیست نماینده هزینه برای حرف زدن بدهد.

رجبی خواستار توقف دخالت در اختیارات مجلس شد و گفت: نیامده‌ایم که یک عمر نماینده بمانیم؛  به عنوان نماینده مجلس پیشنهاد گفت وگوی ملی داده ام و معتقدم اگر این مهم انجام نشود کار پیش نخواهد رفت .

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی که معتقد است همه محدودیت‌ها و عدم شفافیت منجر به مسائل فعلی شده است، گفت: به عنوان نمونه؛ فسادها معلول همین محدودیت‌ها و عدم شفافیت است.

رجبی همچنین با بیان اینکه مذاکره با آمریکا معنی ندارد، چرا که مذاکره مبانی می‌خواهد که در حال حاضر شرایط آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دنیای امروز سیاه و سفید  نیست و باید منافع ما تعریف ‌کند که سیاه باشیم یا سفید .

وی اضافه کرد: برخی از دوستان استراتژیک ما تعهدات خود را انجام نداده‌اند و به روی خودمان هم نمی‌آوردیم، در حالی‌که باید در یک طیف خاکستری با دنیا روبه‌رو شویم و این مسئله را در خودمان حل کنیم .

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کار محتوایی نمی‌کنیم بعد می‌گوییم چرا جوانان ما حرف گوش نمی‌کنند، گفت: در سطح ملی از٢٩٠ نماینده مجلس چند نفر از آنها فرصت حضور در بحث‌های تخصصی رسانه ملی را یافته‌اند؟

رجبی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا به دولت پنهان معتقد هستید؟ گفت: ما در مجلس به لحاظ مالی راجع به بودجه سالانه تصمیم می ‎ گیریم اما گردش مالی بسیار فراتر است و اگر بگوییم خارج از حوزه تصمیم‌گیری مجلس اتفاقاتی می‌افتد، بله اینگونه است که مجلس آن را پوشش نمی‌دهد .

وی همچنین به تعامل و همزیستی مسالمت آمیز نمایندگان استان فارس نسبت به ادوار گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در گذشته تعارضاتی میان نمایندگان وجود داشت اما امروز بین نمایندگان فعلی فارس این تعارض، وجود ندارد .

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به صدرو حکم قضایی پرونده مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز و اجرای آن هم اشاره و عنوان کرد: اگرچه این پرونده در کمیسیون اصل ٩٠ در دست بررسی است اما از مسئولان قضایی استان می‌خواهیم که شرایط زندان برای این عضو شورا به عنوان نماینده مردم محترمانه و در بند سبز باشد و همچنین پیگیر عفو وی از سوی مسئولان قضایی کشور خواهیم بود.

رجبی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه انتصاب مدیران خارج از استان به جز فرمانده انتظامی در فارس جای سوال دارد، گفت: اینکه می‌گویند فلان نماینده دخالت داشته باید سطح تفاهماتش را دید اما شخصا تجربه خوبی از مداخله در انتصابات ندارم .

نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص ورود مجدد خود به کارزار انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شهرستان شیراز نیز گفت: یک سیاستمدار نه نمی‌گوید اما راست هم نمی‌گوید اما در عین حال معتقدم که شرایط انتخابات آتی خیلی‌ها را متعجب و سوپرایز خواهد کرد

خبرننگار: محمد مهدی شبان سروستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.