راه اندازی آرشیو ملی قرآن کریم در سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس

خبرپارسی – مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس از راه‌اندازی «آرشیو ملی قرآن کریم» در این مرکز خبر داد.

کوروش کمالی سروستانی گفت: آرشـیو مانند شناسنامه ملی کشور، متضمن شکل دهی حافظه جمعی یک ملت است؛ آرشیو تجربه بشر را به ثبت می‌رساند و روشنگر حیات اجتماعی اوست. اسناد تاریخی که بخشی از محتویات بایگانی‌هاست امروز از مهم ترین منابع پژوهش بشمار می‌رود. از آنجاکه سند حاصل تعامل افراد اجتماع با هم و با دستگاه های اداری و حاکمه می‌باشد برای درک تاریخ و شناخت تحولات اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی ، اداری ، فرهنگی و نظامی به محقق امکان استنباط و قضاوت بر پایه اعتبار، یقین و اصالت می‌بخشد.

وی افزود: تصویب قانون تاسیس سازمان اسناد ملی ایران در سال ۱۳۴۹ ماحصل تلاش در سالهای پیشین از اقدامات وزارت خارجه در ساماندهی بایگانی در ۱۲۸۷ش. تا تصویب لایحه ایجاد مرکز اسناد دولتی در هیئت وزیران ۱۳۰۹ش. و ارائه نخستین لایحه دولت برای اخذ مجوز امحاء اوراق زائد در ۱۳۳۵ش. است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس افزود: سازمان اسناد ملی ایران در سال ۱۳۴۹ به منظور جمع آوری و حفظ اسناد ملی ایران در سازمانی واحد و فراهم آوردن شرایط و امکانات مناسب برای دسترسی عموم به این اسناد و همچنین صرفه جویی در هزینه های اداری و استخدامی از طریق تمرکز پرونده های راکد وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و امحای اوراق زائد، تاسیس شد. این سازمان در سال ۱۳۸۱ در کتابخانه ملی ایران ادغام و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شکل گرفت.

ارتقای مرکز اسناد و کتابخانه ملی به مرکز جنوب کشور

وی هم‌چنین درباره فعالیت‌های مرکز فارس گفت: بومی‌سازی و تمرکز فراهم‌آوری اسناد منطقه‌ای در مرکز، با انگیزه ایجاد امکانات و تسهیلات برابر جهت پژوهشگران ومحققین، رسالت واحد اسناد در مدیریت فارس است. این مهم با برنامه ریزی و مدیریت کلان اسناد ملی در استان ازمرحله تولید تا بایگانی، راکد سازی، شناسایی و تعیین تکلیف، انتقال اسناد واجد ارزش نگه‌داری دائم و دریافت اسناد اهدایی، امانی و خریداری اسناد با ارزش، و تولید اسناد شفاهی- از طریق مصاحبه– ازجمله خدمات و وظایف واحد اسناد درمرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس است.

کمالی ادامه داد: در آستانه سال ۱۴۰۰ و در راستای طرح تحول مدیریت‌های منطقه‌ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دایره مسئولیت مرکز فارس با الحاق استان کهگیلویه و بویراحمد به آن، به  مرکز اسناد و کتابخانه ملی، منطقه جنوب کشور افزایش یافت.

اجرای طرح تدوین تاریخ مستند شهرداری شیراز

وی در مورد کارکرد اسناد در توسعه افزود: ایجاد نظام هماهنگ اسنادی از نیازهای پایه و زیرساختی کشور به منظور حفظ بنیه اطلاعاتی و پیشینه ملی ست. اهتمام به تدوین تاریخ مستند ادارات دولتی و نهادهای مدنی فارس در همین راستاست و هم‌اینک «طرح تدوین تاریخ مستند شهرداری شیراز» در حال پیگیری و اجراست. تاکنون بیش از ۱۰۰هزار برگ سند و روزنامه دوره قاجار و پهلوی اول در این رابطه مورد بررسی، بازخوانی و طبقه‌بندی قرار گرفته است. این طرح نقش اسناد را در توسعه روشن می‌کند و موجب انتقال تجربیات گذشتگان به مدیران آینده خواهد شد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس توضیح داد: شکل‌گیری نظام ملی اطلاع‌رسانی از طریق اشتراک منابع مراکز آرشیوی و کتابخانه‌ای کشور به منظور توسعه حوزه خدمات اطلاع‌رسانی که با راه‌اندازی«سامانه حافظه ملی ایرانیان» محقق گشت؛ در راستای تکمیل این طرح ارزشمند ملی تلاش برای مشارکت هرچه بیشتر مراکز اطلاعاتی و کتابخانه‌های استانی در جهت تسهیل و تسریع دسترسی کاربران صورت می‌پذیرد.

کمالی گفت: ایجاد گنجینه جامع میراث مستند ایرانی و اسلامی با اهتمام به گردآوری اسناد و نسخ خطی نادر ایران در دستور کار قرار دارد. گردآوری دیجیتال نسخ خطی قرآن‌کریم که تصویر متن کامل آن در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار خواهد گرفت در قالب طرح «آرشیوملی قرآن کریم» از آثار قرآن‌نگاران ایرانی در کتابخانه‌ها و موزه‌های ایران و جهان که به تایید رییس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رسیده است با همین رویکرد در مرکز فارس در حال پیگیری و انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.